به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب و به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم گرامیداشت روز زن و مقام مادر با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد انصاری اصل عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
دکتر دکتر محمد انصاری اصل ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد: امام صادق علیه السلام در حدیثی میفرمایند «من عرف فاطمه(س) حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر». چنانکه میدانیم خداوند فرمود و ما ادراک ما لیله القدر. همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند: انّ فاطمه خُلقت حوریه فی صوره انسیه. او فرشتهای است در قالب انسان. در روایت دیگری نیز از ایشان نقل شده است که «اما ابنتی فاطمه فهی سیده نساء العالمین من الاولین و الآخرین». که نیز نزدیک به این روایت است که «نور ابنتی فاطمه من نور الله و ابنتی فاطمه افضل من السماوات و الارض».
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: وجود مبارک پیامبر (ص) در روایتی دلنشین اشتیاق بهشت به حضرت فاطمه (س) را به ما آگاهی میدهند «اشتاقت الجنه الی اربع من النساء»، که برترین آنها حضرت فاطمه است و اینکه ایشان بوی بهشت میدهند: ففاطمه حوراء انسیه و کلما اشتقت الی رائحه الجنه شممت رائحه ابنتی فاطمه. همچنین پیامبر گرامی در جای دیگری خطاب به دختر خویش فرمودند: یا فاطمه! لو انّ کل نبی بعثه الله و کل ملک قرّبه، شفعوا فی کل مبغض لک غاصب لک، ما اخرجه الله من النار ابدا.
دکتر محمد انصاری اصل تصریح کرد: یا چنانکه معروف است، پیامبر (ص) درباره ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: در معراج، ازدواج ایشان در کنار درخت سدره المنتهی توسط خداوند اعلام شد. یعنی امر و تصمیمی زمینی نبوده است. یا در روایت دیگری از وجود مبارک پیامبر (ص) پرسیدند: لم سُمیت فاطمه، الزهرا؟ قال: لان الله عزوجل خلقها من نور عظمته. باز ایشان فرمودند: هفتاد هزار فرشته به فاطمه سلام کردند و عرض کردند: ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین.
این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که «اذا کان یوم القیامه جمع الله الاولین و الآخرین فی صعید واحد فینادی مناد: غضّوا ابصارکم و نکّسوا رؤوسکم حتی تجوز فاطمه بنت محمد، الصراط». به همه انسانها از ابتدا تا انتهای عالم هستی دستور داده می شود چشمها را ببندند و سرها را پایین اندازند تا حضرت فاطمه (س) عبور کنند.
وی با اشاره به دو زاویه دید و رویکرد دین شناسانه از مقام حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: اولین مورد با نگاه ادیانی، چنین شخصیتی با این ابعاد وجودی و فرازمینی را انسان-خدا مینامند. در ادیان ابتدایی و باستانی و نیز ادیان شرق حتی چین و ژاپن متأخر، به حکمای خود که شخصیتهای برتری در دنیا بودهاند یا مورد عنایت خاص خدا یا خدایان مظاهر طبیعی آنها بودهاند را انسان-خدا میدانند. خدایان ملی و امپراطورهای ژاپن چنین شخصیت دینی نزد مردمشان داشتند که البته به لحاظ مراتب وجودی قابل قیاس با حضرت زهرا صلوات الله علیها نیستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اما زاویه دید دوم، رویکرد عرفانی است که چنین شخصیتی که مدام با جهان دیگری ارتباط دارد و فرشتگان با او سخن می گویند، شخصیتی فرشته گونه دارد و برتر از تمام انسانها در تاریخ بشر است، بهشت به او مشتاق است و وجودش از نوع وجود نور خداوند است را دست کم تجلی خدا در زمین مینامند. در برخی عرفانها نیز چنین شخصیتی را خدای مجسم دانستند یا واسطه خلق جهان و انسان می دانند و عرفان اسلامی نیز ایشان را انسان کامل معرفی میکند.
دکتر محمد انصاری اصل در پایان افزود: به هر حال گرچه ما انسان-خدایی و تجسد خدا را نمیپذیریم اما نکته این است که شخصیت مقدس حضرت فاطمه زهرا (ص) با نگاهی برون دینی، چنین است.