جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

شرایط، احکام و کارکردهای استخاره از دیدگاه مذاهب فقهی

تاریخ انتشار:

در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو عاطفه اسلامی با عنوان «شرایط، احکام و کارکردهای استخاره از دیدگاه مذاهب فقهی»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم قاسمی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق پورحیدری به عنوان استاد مشاور و سرکار خانم زهرا رامشک به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

بحث استخاره از مباحث کاربردی فقهی در جهان اسلام است که مذاهب مختلف فقهی در اصل آن اتفاق نظر دارند و در این عرصه، فقه امامیه به صورت گسترده‌تری بدان پرداخته است و مورد اتفاق مذاهب فقهی اهل‌سنت نیز می‌باشد.

این تحقیق با رویکرد توصیفی تحلیلی و جستجو در منابع مکتوب در کتابخانه‌ها و منابع الکترونیکی به بحث و بررسی در مورد مسئله مذکور پرداخته که خلاصه و چکیده آن چنین است که مبحث استخاره در میان فقه امامیه و فقه اهل‌سنت مشترکات و تمایزاتی دارد که می‌توان به نماز استخاره، ادعیه مأثوره و جایگاه آن در افعال مباح، در هر دو اشاره کرد.

اقسام استخاره و روایات وارده از ناحیه معصومین (ع) نقطه تمایز اصلی با مذاهب اهل‌سنت است، هرچند که آنان نیز روایاتی از پیامبر گرامی اسلام در این زمینه مطرح کرده‌اند اما تکیه آنان بیشتر بر نماز استخاره و دعای بعد از آن است که همان درخواست مشورت از خداوند متعال است و نظرات متعددی در این زمینه نیز وجود دارد.

کارکرد استخاره در بین امامیه جلوه بیشتری نسبت به اهل‌سنت دارد که این مدعا را می‌توان در آثار مکتوب مشاهده کرد و بدین نتیجه رسیدیم که هدف اصلی استخاره از نظر ما، در دیدگاه اهل‌سنت محقق نمی‌شود. در این تحقیق، برای نخستین بار به بررسی شرایط، احکام و کارکردهای استخاره میان امامیه و مذاهب اهل‌سنت پرداخته شد.

مطالب مشابه