به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، در قالب نشست لبه دانش، نشستی با موضوع «کار با ابزارهای هوش مصنوعی برای پژوهش» با ارائه مهندس حسین جوزی در سالن شهید قدوسی دانشکده برگزار شد.
مهندس حسین جوزی در ابتدا با تعریفی از هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانهها را میتوان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها را صحیح یا بهتر انجام میدهند. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود.
وی گفت: خیلی از افراد با شنیدن واژه هوش مصنوعی تصور میکنند، هوش مصنوعی همان رباتهای بی احساسی هستند که قرار است در آینده جای انسانها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور میشود تفاوت دارد. هوش مصنوعی یا AI در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی میشناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.
مهندس حسین جوزی افزود: به شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط برنامههای کامپیوتری، هوش مصنوعی میگویند. همزمان با افزایش هیجان هوش مصنوعی در کشور شاهد این هستیم که شرکتها به دنبال چگونگی استفاده هوش مصنوعی در محصولات و خدمات آنها آن را خود هستند. وی مهمترین و معروفترین ابزارهای AI که در زمینههای آموزش و تحقیقات استفاده میشوند را ابزارهای Consensus ،QuillBot ،Gradescope ،Elicit و Semantic Scholar برشمرد.
همچنین در ادامه این نشست مهندس جوزی، به سوالات شرکت کنندگان درباره استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش پاسخ داد. وی گفت: ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان ابزاری مکمل برای پژوهشگران با ارائه قابلیتهایی نظیر جستجوی هوشمند، کاهش زمان پژوهش افزایش دقت پژوهش و دستیابی به اطلاعات جدید و به روز دنیا به پژوهشگران کمک میکنند تا با سرعت و دقت بیشتری به نتایج دلخواه خود دست یابند.
گفتنی است در پایان این نشست شرکت کنندگان با ظرفیتهای هوش مصنوعی برای پژوهش های حوزه رسانه و ارتباطات آشنا شدند.