در یک مقاله بررسی شد؛

ضرورت وجود صنایع خلاق رسانه‌ای در سازمان‌های رسانه‌ای

تاریخ انتشار:

امروزه خلاقیت و نوآوری و مدیریت آن، یک نیاز راهبردی برای سازمان‌های رسانه‌ای است؛ این سازمان‌ها نیازمند نوعی سازوکار ویژه هستند تا بتوانند خلاقیت را خلاقانه مدیریت کنند.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، در چکیده مقاله علمی پژوهشی The necessity of creative media industries in media organizations «ضرورت وجود صنایع خلاق رسانه ای در سازمان های رسانه ای»تالیف علیرضا زارع شهرآبادی،دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و دکتر حسن بشیر آمده است:

عملکرد سازمان‌های رسانه‌ای از کیفیت محتوایی که ایجاد می‌کنند تأثیر می‌پذیرد و عمل ایجاد محتوا که فعالیت اساسی در فرآیند تولید رسانه‌ای است، شدیدا نیازمند خلاقیت است. به دلیل ماهیت استاندارد ناپذیری کالا‌های رسانه‌ای در درازمدت و تقاضای بالای مصرف کنندگان برای کالا‌های جدید، خلاقیت در سازمان‌های رسانه‌ای منبع حیاتی استراتژیک محسوب می‌گردد.

این پژوهش مدعی است یکی از کارآمدترین راهبرد‌ها در میدان این رقابت رسانه‌ای، استفاده از خلاقیت و نوآوری در حوزه‌های مختلف سازمانی، مدیریتی، تولیدی و محتوایی است. خلاقیت و نوآوری منبعی استراتژیک برای سازمان‌های رسانه‌ای در شرایط بحرانی است.

به عبارتی دیگر امروزه خلاقیت و نوآوری و مدیریت آن، یک نیاز راهبردی برای سازمان‌های رسانه‌ای است. این سازمان‌ها نیازمند نوعی سازوکار ویژه هستند تا بتوانند خلاقیت را خلاقانه مدیریت کنند.

این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین به روش تحلیل مضمون در ٣ مضمون فراگیر، ۱۶ مضمون سازمان‌دهنده و ۱۲۷ مضمون پایه از میان‌۱۲ مصاحبه با خبرگان و مطلعین کلیدی استخراج شده است و براساس نظریه‌های صنایع خلاق رسانه ای، نوآوری در سازمان ها، مدیریت دانش، تولید محتوا، ارتباطات، توانمندی رسانه و اقتصاد خلاق و همچنین و مفاهیم خلاقیت و صنایع خلاق تجزیه تحلیل گردیده است.

کلیدواژه‌ها

صنایع خلاق رسانه‌ای، رقابت، سازمان رسانه‌ای، خلاقیت، تحلیل مضمون

متن کامل این مقاله علمی پژوهشی در لینک زیر قابل دریافت است:

ضرورت وجود صنایع خلاق رسانه‌ای در سازمان‌های رسانه‌ای

مطالب مشابه