در نشست لبه دانش مطرح شد؛

دیپلماسی فرهنگی ابزار برندسازی ملی است

تاریخ انتشار:

دیپلماسی فرهنگی ابزار برندسازی ملی است از این رو نقش دانشگاه ها، وزارت خارجه، وزارت میراث فرهنگی، صدا و سیما و رفتار صحیح شهروندی در این زمینه موثر و کلیدی است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات،نشست «برندسازی ملی» در ادامه سلسله نشست‌های لبه دانش به همت انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات با ارائه دکتر حجت نیکی ملکی، مدرس دانشگاه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب، ریاست دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، دکتر سیدرضا سجادی نژاد، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری به صورت حضوری و برخط در سالن شهید قدوسی(ره) دانشکده برگزار شد.

در این نشست علمی دکتر حجت نیکی ملکی،کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برندسازی ملی به عنوان مفهومی جدید از سال ۹۶ در دنیا مطرح شد،گفت: آن طور که این موضوع اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد در حوزه اجرایی و عملیاتی به آن پرداخته نشده است.

وی  ادامه داد: برندسازی ملی که حدود چهار دهه گذشته وارد حوزه مدیریت شده است، ابتدا فضای تجاری و سپس سایر حوزه‌ها را در بر گرفت.

کارشناس رسانه با بیان اینکه برند مانند لباس بر تن محصول است، گفت: در فضای رقابتی امروز، اهمیت برندسازی بسیار بیشتر شده است و تمام کسب و کارها به دنبال بهترین روش‌ها برای برندسازی موفق، هستند.

دکتر نیکی ملکی گفت:برند در نگاهی عمیق‌تر، در واقع درکی است که مشتری از هویت محصول یا خدمات مورد نظر دارد؛ برند صرفا نام یک محصول یا خدمت یا نام تجاری روی محصول نیست بلکه جایگاه برند در ذهن و قلب مشتری و نکته مهم اینکه آن چیزی که به محصول یا خدمت ارزش می‌دهد برند است.

این استاد دانشگاه افزود: برند سبب می‌شود نوعی انگاره در ذهن شکل بگیرد و مشتری  نیز بر مبنای هویت و شخصیت برند با آن ارتباط برقرار می‌کند. ابعاد بیرونی برند شامل نام، شعار تجاری، رنگ سازمانی، بسته‌بندی و. . غیره است.

دکتر نیکی ملکی گفت: یک تقسیم‌بندی در حوزه برندینگ، شامل ابعاد بصری و رفتاری برند است: برای مثال طراحی لوگوی منحصربه‌فرد به مشتریان کمک می‌کند تا برندا را بشناسند و در بعد رفتاری برند، سطحی از خدمات به مشتریان در ذهن شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دو رخداد در دنیا شامل جهانی شدن و قدرت نرم سبب شد مفهوم برند در سطح کشورها توسعه یابد،گفت:برند ملی نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است. به عبارت دیگر مفهوم برند ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که می‌تواند چتری برای همه برندها باشد و تمامی برندهای یک کشور را تحت پوشش خود بگیرد.

دکتر نیکی ملکی گفت:وقتی جهانی‌سازی اتفاق افتاد بازارها به هم متصل می‌شوند توریسم و سرمایه‌گذاری خارجی توسعه می یابد و در این فضا فاصله کشورها برداشته می‌شود و در واقع برندسازی به خاطر رقابتی که بین کشورها وجود دارد، شکل می‌گیرد.

کارشناس رسانه گفت:در فضای جهانی‌سازی، سرمایه گذار از بین چند کشور می‌تواند به مانند مشتری دست به انتخاب بزند و کشور مورد نظر خود را انتخاب کند، برای اینکه سرمایه گذار جذب شود باید کشورها برند سازی کنند تا انگاره در ذهن سرمایه گذار شکل بگیرد.

وی ادامه داد:برندسازی مناسب، سبب جذب استعدادها می‌شود و جذب استعداد برای به دست آوردن مزیت رقابتی حیاتی است.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه ارتقای برند ملی با افزایش اعتبار بین المللی و ایجاد مزیت رقابت است، گفت:ملت‌ها به‌طور روزافزون تلاش های آگاهانه خود را جهت توسعه و بهبود برندسازی کشورشان افزایش می‌دهند. این تلاش‌ها به منظور جذب گردشگر، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت صادرات است. بسیاری از ملت‌ها هدفهای دیگری را نیز دنبال می‌کنند. از جمله این اهداف می‌توان به جذب استعدادها، نیروی کار ماهر و افراد با تحصیلات عالیه اشاره کرد.

وی عنوان کرد پر واضح است که دولت های جهان هرچه تصویر بهتری از خود و کشورهایشان در اذهان مردم سایر کشورها ایجاد نمایند در پیشبرد اهداف و منافعشان موفق‌تر خواهند بود.

دکتر نیکی ملکی در ادامه اهمیت دانش برند را یادآور شد و افزود؛دانش برند شامل سه مولفه آگاهی از برند، تداعی برند و تصویر برند است، تصویر برند را به‌عنوان ادراکات و باورهای مصرف‌کنندگان توصیف می‌کنند که در تداعی‌هایی که در حافظه مصرف‌کننده منعکس می‌شود نمود پیدا می کند،و در واقع در مقوله تصویرسازی اینکه چه ابزاری به کار برده  شود تا تصویر به هویت برند نزدیک  و در تداعی محصول چه تصویری در ذهن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برند برای شرکت‌ها خلق ارزش می‌کند،گفت:در مفهوم برندسازی شخصی، نام شماست که به‌عنوان برند شناخته‌شده می‌درخشد و در بین مخاطبان اعتبار کسب می‌کند.به طور مثال در زمان انتخابات هر کدام از کاندیدا ها در یک ویژگی رفتاری خاص با یکدیگر متمایز هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد:در مفهوم برندسازی مقصد باید با ویژگی‌ها و عوامل منحصربه‌فرد مقصد و ارتباطات بازاریابی از منظر مسافران سازگار باشد و برندسازی مکان به معنای انتخاب یک ترکیب عواملی از یک برند پایدار، از طریق ایجاد یک تصویر مثبت به منظور دستیابی به یک شناخت و تمایز مکان به مثابه یک مقصد است.

دکتر نیکی  ملکی در ادامه علاوه بر جنبه خودآگاه برندینگ ،گفت اگر برندسازی نکنیم، توسط بازیگران جامعه شبکه‌ای برند سازی شکل می گیرد، از این رو در برند سازی نیاز به تعریف پروژه است تا در فضای رقابتی تخریب صورت نگیرد.

وی یکی از چالش‌های اساسی برند سازی ملی را تغییر دولت‌ها عنوان کرد و گفت اعمال سیاست‌های متفاوت دولت ها یکی از آسیب‌ های پیش روی برند سازی ملی است و در واقع یک مدل ملی اجرایی که مورد وفاق باشد وجود ندارد؛ هر چند برندسازی می تواند مستقل از دولت‌ها عمل کند.

کارشناس رسانه در ادامه گفت:در  برندسازی بخشی، بازار بخش‌بندی می شود و فقط در یک حوزه مانند نظام سلامت، فرش و… برندسازی می کند که در اینجا نگاه بخشی باید همسو با یکدیگر پیش برود.

دکترای مدیریت رسانه با بیان اینکه در برندسازی باید مخاطب هدف را پیدا کنیم، گفت: ایجاد کارگروه برندسازی ملی، دنبال کردن برنامه واحد،داشتن راهبرد معلوم،به رسمیت شناختن پروژه‌های برند سازی و مشارکت ذی نفعان، گامی در جهت برندسازی ملی مطلوب کشورها خواهد بود.

دکتر نیکی ملکی گفت: دیپلماسی فرهنگی  ابزار برندسازی ملی است از این رو نقش دانشگاه ها، وزارت خارجه، وزارت میراث فرهنگی، صدا و سیما و رفتار صحیح شهروندی در این زمینه موثر و کلیدی است.

در پایان نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب، ریاست دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، ضمن قدردانی از دکتر حجت نیکی ملکی، بحث برندسازی ملی را کاربردی و ضروری دانست و افزود:دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاهی برخاسته از حوزه علمیه، همواره از مراکز دغدغه مند نسبت به مسائل نظام اسلامی بوده است از این رو لازم است بحث برندسازی ملی تنها به همین نشست ختم نشود و با استفاده از ظرفیت علمی و تجارب ارزشمند شما در سوابق اجرایی، گامی در جهت حل چالش های برندسازی ملی برداشته شود.

350a5098
350a5098
350a5097
350a5160-3
350a5082
350a5104
350a5169
350a5202
350a5116
350a5115
350a5171-2
350a5100
350a5208

مطالب مشابه