حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب؛

آیت‌الله علامه محمدتقی جعفری عالمی بی‌بدیل، جهان‌دیده و جهان‌فهم بود

تاریخ انتشار:

ما حقوق بشری داریم که باید با معیارها و ملاک‌های خودمان با آن رفتار کنیم و نه با معیارهایی که دیگران بر ما تصمیم گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ به همت دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه محمدتقی جعفری(ره) با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، مؤسس و رئيس هيئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره به جایگاه برجسته آیت‌الله علامه محمدتقی جعفری در میان علمای اسلام گفت: سخن گفتن درباره این نوع بزرگان بسیار سخت است، چراکه آنها در نوع خود بی‌نظیر بودند. اگر می‌خواهید علامه محمدتقی جعفری (ره) را بشناسید، باید او را در ظرف زمان خودش بشناسید. این یعنی اینکه به صد سال عقب برگردید و ایشان را با زمانه خودشان مطابقت دهید.

 وی با اشاره به سخنان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فهم روایت بیان کرد: ابتدا باید ظرف صدور روایت را دید و بعد روایت را بررسی کرد. ابتدا باید ببینید این روایت در چه شرایطی، چه گوینده‌ای، چه شنونده‌ای و در چه شرایط زمانی و اجتماعی صادر شده است. آن وقت می‌توانید بفهمید آن روایت چه معنا و مفهوم و تفسیری دارد. علامه جعفری یک فرد جامع، معقول و منقولی بود که در حوزه علمیه نجف رشد کرد و در مکتب آیت الله العظمی خویی و دیگران تحصیل کرد. وی بعدا به ایران آمد و به یک روشنفکر بی‌نظیر تبدیل شد. کسی که در میان قدما درس خوانده و درجه اجتهادش را از آیت الله العظمی خویی گرفته و بعد به ایران آمده و به عنوان یه متفکر آزاد اندیشی مطرح شده است. به همین جهت مهم است که شرایط و ظرف زمان ایشان باید شناسایی شود.

مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان تاثیرگذاری علامه محمدتقی جعفری در بین جوانان افزود: اولین ویژگی آیت الله علامه محمد تقی جعفری ارتباط با مردم و بالاخص ارتباط با جوانان بود. او سردمدار رابطه بین روحانیت و جوانان بود و اصول اعتقادی را برای جوان‌ها تدریس می‌کرد. او درب خانه خود را بر روی جوانان باز کرده بود و نه‌تنها برای جوانان ایران و متفکرین ایران بلکه برای تمامی جوانان دنیا الگو و سرمشق بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب دومین ویژگی این عالم برجسته را تواضع خواند و گفت: آیت الله علامه محمدتقی جعفری وارسته و به دور از منیت بود. نحوه لباس پوشیدن ایشان، گویش ساده و صحبت‌های سهل و داستان‌های زیبای ایشان هر انسانی را مجذوب وی می‌کرد.

وی سومین ویژگی علامه محمدتقی جعفری را فقیهی وارسته و بی‌علاقه به دنیا معرفی کرد و ادامه داد: ایشان با اینکه عمر طولانی‌ای نداشتند اما خیلی زود به درجه اجتهاد رسیدند و علاوه بر شرح مثنوی به پیشنهاد برخی از دوستان‌شان به تدوین شرح نهج‌البلاغه نیز پرداختند که یکی از آثار فاخر ایشان می‌باشد. ایشان کتاب‌های بسیاری را به رشته تحریر درآوردند که از میان آنان می‌توان به ارتباط انسان و جهان، اخلاق و مذهب،عرفان اسلامی و … اشاره کرد. وی همچنین با تسلط به مسائل بین‌المللی جواب بسیاری از اندیشمندان به سوالات حقوق بشر بین‌الملل را پاسخگو بودند و کتاب حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب نیز گواه این سخن است.

مؤسس و رئيس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان شجاعت وی بود. علامه محمدتقی جعفری در تصمیمات خود بسیار شجاعانه عمل می‌کرد و به همین منظور نیز شرح مثنوی که ایشان نوشته‌اند از همین شجاعت ایشان نشئت گرفته است. بسیاری از آقایان آن دوره با مثنوی مشکل داشتند و کتاب‌هایی را نیز بر رد آن نوشته بودند و علیه مثنوی اقداماتی صورت گرفته بود. اما علامه محمدتقی جعفری به مثابه یک روحانی شجاع تصمیم گرفت تا بر مثنوی شرحی بنویسد که اکنون این مقوله برای ما افتخاریست. از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سؤال شد نظر شما راجع به مثنوی چیست؟ ایشان در جواب گفتند نظر بنده راجع به مثنوی، نظر آقای مطهری است و وقتی از آقای مطهری راجع به مثنوی پرسیده بودند ایشان گفته بود نظر بنده خود مثنوی است و گفته بودند که در ابتدای شروع مثنوی آمده است که هذا کتابُ المثنوی و هُو اصول اصول اصول الدین.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در پایان افزود: آیت‌الله علامه محمدتقی جعفری عالمی بی‌بدیل، جهان‌دیده و جهان‌فهم بود. علامه جعفری هم جهان را دیده بود و هم جهان عرب و میوه جهان غرب را چشیده بود و به همین علت حقه‌ها و مشکلاتی که جهان غرب در مورد حقوق بشر داشت را به خوبی درک می‌کرد. وی معتقد بود ما حقوق بشری داریم که باید با معیارها و ملاک‌های خودمان با آن رفتار کنیم و نه با معیارهایی که دیگران بر ما تصمیم گرفته‌اند. این طرز تفکر ناشی از جهان‌دیده بودن و جهان‌فهم بودن ایشان بود. ما وظیفه داریم یاد ایشان را بزرگ و گرامی بداریم. همچنین معتقدیم باید در نشر اندیشه‌های این بزرگ‌اندیش تلاش فراوان کرد.

350a4981-2
350a4981-2
350a4825
350a4830
350a4837
350a4848-3
350a4859
350a4860
350a4862
350a4866-2
350a4869
350a4877
350a4895
350a4898
350a4899
350a4944
350a4958-2
350a4983
350a4992
350a5004
350a5009
350a5016
350a5024
350a5036-2
350a5041
350a5052
350a5056
350a5079

مطالب مشابه