به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، مهندس محسن غفاری، مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در ادامه سلسله نشستهای لبه دانش که با موضوع چالشها و مشکلات پیش روی پیامرسانها و سکوهای ایرانی برای بینالمللی شدن با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب، ریاست دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، دکتر سیدرضا سجادی نژاد، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برگزار شد، به بیان تاریخچهای از سیر تکاملی شکل گیری پیام رسان ایتا «اندیشه یاوران تمدن امروز» گفت: این ابزار ارتباطی از همان ابتدا نه به شکل امروزی، بلکه در قالب سرویسهای پیامرسان،توسط جمعی از طلاب راه اندازی شد که دغدغه آن ها تبلیغ محتوای دینی و فرهنگی و سبک زندگی اسلامی به مردم دنیا بود.
وی با بیان اینکه سال ۹۷ پیام رسان ایتا کلید خورد افزود: سال ۹۸ در جریان اغتشاشها موضوع فیلترینگ تلگرام با چهل میلیون کاربر ایرانی مطرح شد اما موضوعی که قابل توجه و اهمیت است این که فیلترینگ از همان ابتدا برای رشد شبکههای داخلی نبوده است بلکه به دلیل مسائل امنیتی این تصمیم اتخاذ شد.
مهندس غفاری با تاکید بر ضرورت فیلترینگ در عصر تهدیدات سایبری گفت:در حال حاضر فیلترینگ به آن معنا در کشور وجود ندارد چرا که دریافت کد تایید توسط اپراتورهای داخلی صورت میگیرد.
مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا با بیان اینکه ایران هیچ ابزاری برای اعمال حاکمیت بر پلتفرمهای خارجی ندارد، گفت:سکوهای خارجی باید قانون حاکم در ایران را مثل همه کشورهای دنیا بپذیرند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حفاظت از داده ها گفت:اغلب داده های مردم در آمریکا است چون پلتفرم ها در آمریکا بنیان نهاده شده اند.
مهندس غفاری در ادامه گفت:طبق تحقیقی که مرکز ملی فضای مجازی در سال ۹۶ انجام داد، اینستاگرام اثرات منفی به ویژه بر روی دختران و زنان دارد؛شبکه اجتماعیای که ذائقه و فرهنگ را تغییر میدهد.
وی با بیان اینکه رسانه بهعنوان ابزاری در جهت حکمرانی است ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی در تحقیقات درست و خوب عمل میکند ولی در اجرا موفق نیست.
مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در ادامه با بیان اینکه شبکه پویا در حوزه بین الملل به شبکهای میگویند که کاربر روزانهاش نسبت به کاربر ماهانه آن نزدیک به ۵۰ درصد باشد گفت: از این منظر ایتا بالای ۶۰ درصد و سهم اینستاگرام ۴۹ درصد است.
وی گفت: ایتا به عنوان پیام رسان اثر گذار در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار کاربر فعال روزانه ،۲۷/۲ میلیون کاربر هفتگی و ۳۲ میلیون کاربر ماهانه دارد،همچنین ۲۰۰ هزار کانال فعال ،۸۰۰ هزار گروه فعال دارد.
مهندس غفاری کفت:ترافیک روزانه ایتا۲۷۰ گیگ پهنای باند دارد،دولت سیزدهم قصد داشت ضریب رابالا ببرد و شبکه داخلی را به حداکثری برساند.
در پایان این نشست درباره معایب پیام رسان ایتا بحث و بررسی شد که از جمله آن نداشتن نوتیف (اعلان پیام) بود که مهندس غفاری در این باره گفت: نوتیف در انحصار گوگل است و سیاست ما بر این است که به دلایل امنیتی تحت سرویسهای گوگل خدمات ارائه ندهیم.
مدیرعامل پلتفرم ایتا در ادامه در خصوص محدودیتهای نگهداری فایل و محدودیت در ارسال ویدئو با حجم بالا در این پیام رسان گفت: پبام رسان واتساپ هم تنها دو هفته فایلها را نگه میدارد و بارها به کاربران گفتیم از ایتا برای نگهداری فایلها استفاده نکنند.
وی در خصوص عدم پشتیبانی بینالمللی این پیام رسان گفت: ایتا به دلیل محدودیتها، امکان ارتباط و پشتیبانی بینالمللی را ندارد اما برخی پیام رسانها داخلی این امکان را دارند از این رو بسته به سیاستها و درآمدها مغییر است.
مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در خصوص چشم انداز آینده این پیام رسان گفت:ایتا همچنان که سکوی خدماتی خواهد بود در ورژن جدید قابلیت برنامه دارد و سازمان ها و شرکت ها می توانند به ایتا برنامه های کاربردی ارائه بدهند.