دیدار استادان دانشگاه های پاکستان با ریاست دانشگاه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از استادان دانشگاه‌های مختلف پاکستان در نشستی صمیمی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه با فعالیت‌ها و رویکردهای دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه گسترش دیالوگ بین ادیان و مذاهب و فعالیت‌های بین‌الملل آشنا شدند.

ریاست دانشگاه در این دیدار گفت: ما با سمیع الحق اختلاف نظر داشتیم ولی دولت ایران به خاطر کشته شدنش بیانیه صادر کردیم و محکوم کردیم. چون ما با ترور مخالف هستیم. امام خمینی وقتی در نجف بود اجازه یک ترور را نداد. دشمن را نباید ترور کرد. باید با او صحبت کرد. این دانشگاه بر روی مخالفت با ترور، گسترش صلح و بر اساس گفت‌وگو تأسیس شده است. اگر روحانیان و اهل دانشگاه مسئله زن را حل نکنیم، فمنیست‌ها اختیار این مسائل را از دست ما خارج می‌کنند. اسلام بهترین حقوق را برای زن قائل است. الان فمنیست‌ها مخالفان جدی در اروپا دارند.

وی از پاکستان به عنوان کشور عزیز و برادر یاد کرد و گفت: من درباره پاکستان به چند نکته مهم اشاره کنم. اول آن‌که کشور پاکستان اولین جمهوری اسلامی در جهان است. مردم پاکستان آشنا به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی هستند و به همین دلیل در تمام مجامع بین‌المللی جهان حضور دارند. اسلام در ذات مردم پاکستان قرار گرفته است. پاکستانی‌ها از عوامل فساد و فحشا در جهان نیستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: پاکستان تعداد زیادی دانشگاه دارد. همه بانک‌های بین‌المللی جهان از کارمندان پاکستانی استفاده می‌کنند. یکی از دلایل آن، این است که دزدی جزء ذات پاکستانی‌ها نیست. هم‌چنین پاکستان مردم متدین و دینداری دارد. به طوری که پاکستان مأمور امر به معروف و نهی از منکر ندارد. اصلی‌ترین خصوصیت پاکستانی‌ها، تواضع است. حفظ این خصوصیات مثبت مردم پاکستان، یک شرط دارد و آن هم حفظ وحدت آنان است.

وی خود را از علاقه‌مندان جدی پاکستان دانست و گفت: ما مسلمانان جزو یک خانواده هستیم و پدرمان پیامبر(ص) است، کتاب‌مان قرآن است، قبله‌مان واحد است، نماز و روزه‌ و حج و جهادمان یکی است. در جاهایی هم با هم اختلاف‌نظر داریم. 95 درصد مشترکات است و 5 درصد اختلاف. پانصد سال است که دشمن می‌خواهد این پنج درصد را برجسته کند. دانشگاه ادیان و مذاهب مختص به شیعه نیست. ما صدها دانشجوی سنّی داریم و این‌جا هیچ‌کس بین شیعه و سنّی فرقی قائل نیست. ما یک دانشکده مذاهب اسلامی داریم و در چهار محور فقهی، مذاهب اسلامی را بررسی می‌کنیم که کنفرانس اسلامی این‌ها را به رسمیت می‌شناسد. همین‌طور مذاهب کلامی، ماتریدی، معتزله، اشاعره، خوارج و همه طوایفی که در مذاهب کلامی هستند.

نواب هم‌چنین گفت: ما مخالف امور تبلیغی غیر بومی هستیم. شما باید خود آغاز کنید و اگر کمکی از دست ما بربیاد، انجام می‌دهیم.  در کار فرهنگی نباید عجله کرد. انسان‌ها از دنیا می‌روند ولی فکر انسان‌ها از بین نمی‌رود. باید گفت‌وگو کرد و نه تبلیغات، چرا که نتیجه گفت‌وگو ماندگار است و نتیجه تبلیغات، گذرا است.

یکی از میهمانان در سخنان کوتاهی گفت: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که بین بشریت و دین جدایی می‌اندازند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. در جهان غرب دورانی را گذراندیم که به فرد اهمیت می‌دادند نه به دین. و سعی می‌کردند انسان را به جای خدا بگذارند. لذا ادیان در مشکلات بودند. چرا که در دین خدا بایستی محور همه چیز باشد. ما تلاش می‌کنیم در محور دین افراد را با یکدیگر با هم پیوند دهیم. اگر من می‌دانستم چنین دانشگاهی در ایران وجود دارد امکان داشت من به این‌جا بیایم و در این دانشگاه به تلاش خود ادامه دهم. من برای پیشرفت در این رابطه تلاش می‌کنم تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه ادیان و مذاهب و مرکز شیخ زائد به امضا برسد. در طول سفر ما به ایران، دانشگاه ادیان و مذاهب جامع‌ترین مرکزی بود که از آن بازدید کردیم.

میهمانی دیگر نیز گفت: من با وضعیتی که در جهان اسلام و پاکستان می‌بینم، نیاز به این هست که صدایی که شما بلند کرده‌اید، جهانی شود. من دعا می‌کنم شما در جایگاهی قرار گیرید که صحبت‌های شما جهانی شود.

دکتر قبله ایاز رئیس پیشین دانشگاه پیشاور و رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان، جلال‌الدین از سفیر سابق پاکستان در نیجر و مشاور آقای فضل الرحمان از علمای برجسته پاکستان، از جمله این میهمانان بودند.

گفتنی است در پایان این دیدار توافق اولیه برای امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو مرکز حاصل شد.

این دیدار در روز جمعه چهاردهم دی‌ماه 1397 به انجام رسید.

مطالب مشابه