جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

تأثيرپذيري قيام هاي شيعي از کربلا تا دوران امامت امام رضا عليه السلام

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو احمد اسدزاده با عنوان «تأثيرپذيري قيام‌هاي شيعي از کربلا تا دوران امامت امام رضا عليه‌السلام»، دکتر منصور داداش‌نژاد به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید گوهری به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

قيام کربلا که بازتاب تکان‌دهنده‌اي در جامعه اسلامي پديد آورد موجب بيداري امت اسلامي شد. قيام امام حسين عليه‌السلام که با هدف امر به ‌معروف و نهي از منکر و احياي دين جد بزرگوارش و جلوگيري از جور و ستم امويان شکل گرفت پربارترين انقلابي بود که عزم و تصميم را در اقدام به جنگ خون‌بار تا رسيدن به پيروزي و شهادت در دل‌ها به وجود آورد.

موضع‌گيري‌هاي شيعيان در برابر حکومت جور امويان و عباسيان که بي‌تأثير از اين قيام نبود باعث شکل‌گيري نهضت‌هايي از سوي شيعيان به خونخواهي اهل ‌بيت عليهم‌السلام و انتقام از امويان و عباسيان شد. در اين ميان هر حرکتي که بر اساس اصول اسلامي و آموزه‌هاي ائمه اطهار عليهم‌السلام و گامي در جهت تحقق اهداف آنان بود مورد تأييد و حمايت ايشان قرار مي‌گرفت که الزاماً با حضور فيزيکي و آشکار آنان نبود بلکه پنهاني و همراه با اصل کلي تقيه بود.

دوران حکومت اموي از سال41ق با معاويه شروع شد و تا سال 132ق با حکومت مروان بن محمد به پايان رسيد. ازجمله قيام‌هايي اين دوره: قيام توابين (65ق)، قيام مختار (66ق)، قيام زيد (122ق)، قيام يحيي بن زيد (125ق) و قيام عبدالله بن معاويه (127ق).

دوران حکومت عباسيان از 132ق با ابوالعباس سفاح شروع شد و تا سال 656ق با مستعصم به پايان رسيد. ازجمله قيام‌هاي دوره اول عباسی قيام نفس زکيه (145ق)، قيام ابراهيم بن عبدالله (145ق)، قيام فخ (169ق)، قيام ادريس بن عبدالله (172ق) و قيام صاحب ديلم (175ق).

اين نوشتار در پي آن است ميزان تأثيرپذيري مهم‌ترين قيام‌هاي شيعي که پس از عاشورا رخ داده و نيز وجوه اشتراک آن‌ها از قبيل تأکيد بر انجام دستورات الهي و آموزه‌هاي ديني، مبارزه با بدعت و دعوت به کتاب و سنت؛ و وجوه افتراق اين قيام‌ها نظير مديريت و فرماندهي قيام، به وجود آمدن فرقه¬ها و اعتقادات انحرافي را با قيام عاشورا بررسي قرار دهد.

مطالب مشابه