به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در نشست «بازخوانی پرونده مدعی یمانی» که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، حجتالاسلام علی محمدی هوشیار به بررسی پرونده احمد الحسن بصری پرداخت.
وی در ابتدای این نشست با دستهبندی مدعیان مهدویت گفت: ما در این رابطه با سه گروه مواجه هستیم. اولین گروه کسانیاند که از صدر اسلام تا کنون ادعای مهدویت داشتهاند و خود را مهدی موعود نامیدهاند که در این میان شیعیان و اهلسنت زیادی چنین ادعایی داشتهاند که البته ادعاهای مدعیان اهلسنت در این مورد بیشتر بوده است. گروه دوم کسانیاند که دیگران آنها را مهدی موعود مینامیدند و آنها در این مورد سکوت میکردند که شیعیان در این مورد بیشتر مبتلا بودهاند.
وی افزود: گروه سوم نیز افرادی هستند که خود را زمینهساز ظهور امام زمان(عج) معرفی میکردند و این گروه نسبت به دو گروه دیگر همواره موفقتر عمل کردهاند، چون در روایات شاخصه خاصی برای زمینهسازان ظهور ذکر نشده است و اینها از همین مسئله به نفع خود بهره بردهاند.
این پژوهشگر فرق و ادیان افزود: در میان چنین گروههایی افرادی مانند علی محمد باب ابتدا خود را باب امام عصر معرفی میکردند اما بعدها خود را امام زمان نامیده و حتی ادعای نبوت و بالاتر از آن هم داشتند که احمد الحسن نیز چنین مسیری را طی کرده است.
قیام علیه حوزه علمیه
حجت الاسلام هوشیار در رابطه با آغاز فعالیت احمد الحسن گفت: وی پس از یک سال تحصیل در حوزه علمیه شهید صدر در کشور عراق در دهه 90 میلادی ادعا کرد شبی امام زمان(عج) به خواب او آمده و به او فرموده که تو فرزند من هستی و وظیفه داری تا علیه فساد علمی در حوزه علمیه قیام کنی.
وی پس از مدتی خود را مهدی و سپس قائم نامید. سپس ادعا کرد من همان قائمی هستم که طبق روایات جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. احمد الحسن به این مقام بسنده نکرد و بعدها خود را پیامبر خدا نامید و در گام بعدی ادعا کرد گوسفندی که در مکاشفه یوحنا ظاهر شده است، همان رب الارباب است و رب الارباب خود اوست.
حیدر مُشَتَت همکار احمدالحسن و مدعی یمانی
حجتالاسلام محمدی هوشیار افزود: نکته جالب اینجاست که همزمان چهار نفر از طلاب حوزه علمیه شهید صدر ادعایی مشابه داشتند که یکی از آنها حیدر مشتت یا اباعبدالله الحسین القحطانی بود که شریک ادعای احمد اسماعیل بصری یا همان احمد الحسن شد. حیدر مشتت طبق برنامهای از پیش معین شده خود را سید حسنی و یمانی موعود نامید و ادعا کرد احمد الحسن فرزند امام زمان و وصی پیامبر است.
البته این همکاری خیلی هم به طول نینجامید و این دو پس از اینکه به اختلاف برخوردند، یکدیگر را دجال معرفی کردند و نهایتاً حیدر مشتت سال 2005 میلادی کشته شد و فضا برای فعالیتهای احمد الحسن گسترش یافت.
اولین معارض این جریان
وی در رابطه با اولین معارض این جریان گفت: آیتالله العظمی سیستانی اولین شخصیتی بودند که در مقابل این جریان ایستادند و این ایستادگی باعث شد تا طرفداران احمد الحسن این مرجع تقلید بزرگوار را دجال سجستانی بنامند و برای قتل ایشان برنامهریزی کنند.
این کارشناس فرق و ادیان افزود: طرفدار این جریان به رهبری شخص احمد الحسن، همزمان با ایام عاشورای حسینی که بسیاری از اهالی شهر نجف اشرف عازم کربلای معلی میشوند، با جمع شدن در پادگان خودساختهای در این شهر که در این ایام خلوتتر از همیشه بود، تصمیم به عملی کردن نقشه ترور آیتالله سیستانی گرفتند که البته با هوشیاری پلیس این شهر شکست خورد و بسیاری از این افراد در پادگان خود کشته شدند.
واگذار کردن امتیاز احمد الحسن بودن
این پژوهشگر عرفانهای نوظهور در ادامه با اشاره به شکست طرح ترور آیتالله سیستانی گفت: در این اتفاق یا احمد اسماعیل کشته شده و یا طبق اسنادی در همان سال به کشور استرالیا گریخته است و اکنون نیز مشغول فعالیت در عرصه واردات قطعات خودروهای سنگین میباشد. وی افزود: به هر حال بعد از آن اتفاق، چهار گروه مختلف ادعا کردند که احمد الحسن نزد ماست و این در حالی است که موضعگیریها و فعالیتهای این گروهها بر ضد هم صورت میگیرد و مشخص است که مدعیان جدیدی در حال استفاده از امتیاز نام جریان احمد الحسن هستند.
ادعای سازنده مستند ظهور
حجتالاسلام محمدی هوشیار با اشاره به فردی که مستند وی حتی از صداوسیما نیز پخش شده است، گفت: فردی به نام عبدالله هاشم که مستند ظهور را ساخت و متأسفانه این مستند از صداوسيما نیز پخش شد، بعد از بازگشت از ایران خود را پیرو احمد الحسن معرفی کرده و ادعایش این بود که وی کسی است که بعد از احمد الحسن آمده و بعد از وی نیز مهدی موعود ظهور خواهد کرد.
هدف جریان احمد الحسن
وی با تأکید بر اینکه هر جریانی یک جامعه هدف دارد، جامعه هدف جریان مدعی یمانی را حوزههای علمیه خواند و افزود: برای برخی جای تعجب است که چطور میشود طلبهها جذب چنین جریاناتی میشوند اما باید دانست در طول تاریخ افراد زیادی که جزء بزرگان زمان خود شناخته میشدند، گرفتار جریانات انحرافی شدند که از زمان زیدیه و واقفیه گرفته تا شیخیه و بابیه همواره افراد بزرگی نیز در بین منحرفین دیده می شوند.
دلیل نفوذ در حوزه علمیه
این پژوهشگر فاصله گرفتن حوزههای علمیه از روایات اهلبیت علیهم السلام را دلیل اصلی نفوذ چنین جریاناتی در حوزه علمیه دانسته و افزود: کار اصلی چنین گروههایی دست بردن در روایات و تقطیع و تحریف روایات است. اگر طلاب ما آشنایی خوبی با روایات داشته باشند، قطعاً دچار انحراف نخواهند شد و مشکلات این گروهها را متوجه خواهند شد.
فعالیتهای گسترده جریان مدعی یمانی
وی افزود: اینها در نجف اشرف حوزه علمیه و دانشگاه تأسیس کردهاند و شبکه ماهوارهای المنقذ و رایات را نیز راهاندازی کردهاند. یکی از فعالیتهای ویژه این جریان برگزاری نماز جمعههای خانگی در شهرهای کوچک و بزرگ است و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که جمعیت نمازگزاران چقدر باشد، بلکه هدف اصلی تعداد نماز جمعههاست.
ادعا در عرصه سیاست
این کارشناس فرق و ادیان افزود: ادعای فرقه مدعی یمانی در عرصه سیاست این است که دموکراسی و انتخابات مورد قبولشان نیست و حکومت باید به وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم که به ادعای آنها همان احمد الحسن بصری است، واگذار شود و با همین ادعا وی نامهای به سران کشورهای اسلامی نگاشته و از آنها خواسته که حکومت خود را به وی واگذارند.
وی افزود: البته حمایت از جریان اخیری که در بصره رخ داد، باعث شد دولت عراق حساسیت بیشتری نسبت به این جریان به خرج دهد و برای اولین بار موکبهای این جریان در مسیر پیادهروی اربعین جمعآوری شد.
ادعا در مباحث فقهی
این پژوهشگر عرفانهای نوظهور در ادامه با ذکر مثالهایی به بررسی برخی انحرافات فقهی این جریان اشاره کرد و افزود: یکی از ادعاهای آنها این است که اگر کسی یک عمر نماز قضا داشته باشد، با خواندن یک روز نماز قضا در شب 23 ماه مبارک رمضان همه نمازهای قضای وی جبران میشود. احمد الحسن در حکم دیگری اموال مخالفین خود را محترم نمیداند و آنها را نجس خوانده است.
ادعا در مباحث اعتقادی
حجتالاسلام محمدی هوشیار گفت: وی در معرفی خود به عناوین یمانی، سفیر الامام، قائم، امام عصر و نبیالله بسنده نکرده و ادعاب الوهیت دارد.
همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا تو آمدهای اما امام زمان ظهور نکرده است، چنین پاسخ میدهد: پدر من دچار منیت شده و لذا روحالقدس به من دستور آمدن داده است و هر وقت وی از منیت رهایی یابد، ظهور خواهد کرد.