جلسه دفاع از رساله برگزار شد؛

ارزیابی کمپین رسانه‌ای وزارت کشور عراق برای مقابله با رسانه‌های منفی بر اساس مدل SWOT

تاریخ انتشار:

در جلسه دفاع از رساله ،نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و چالش های پیش روی کمپین رسانه‌ای وزارت کشور عراق برای مقابله با رسانه‌های منفی بر اساس مدل SWOT ارزیابی شد.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات؛جلسه دفاع از رساله با موضوع ارزیابی کمپین رسانه‌ای وزارت کشور عراق برای مقابله با رسانه‌های منفی بر اساس مدل SWOT (تقییم الحملة الإعلامیة لوزارة الداخلیة لمواجهة الإعلام الهابط (بناءا علی المنهج الرباعی) )با حضور دکتر رضا سجادی نژاد،معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده و اساتید راهنما و داور، دکتر وحیده نعیم آبادی و دکتر حامد حسینیان برگزار شد.

در این جلسه دانشجو علی حمید مجید ابواصیبع از رساله خود با کسب نمره عالی دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:
هدف این مطالعه ارزیابی کمپین رسانه‌ای وزارت کشور در مقابله با اطلاعات نادرست با شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و چالش هاست.

بر اساس نظریه دروازه‌بانی، نظریه تنظیم دستور کار، و تحلیل SWOT، سؤال اصلی تحقیق بر ارزیابی کمپین رسانه‌ای وزارتخانه علیه اطلاعات نادرست متمرکز است.

با استفاده از رویکرد کیفی توصیفی-تحلیلی، مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان حوزه‌های علمی، رسانه ای، روانشناسی و حقوقی انجام شد.

این مطالعه نشان داد که نقاط قوت کمپین در شناسایی اطلاعات نادرست از طریق ارزیابی رسمی، پایبندی به قوانین عراق و استانداردهای اخلاقی، ملاحظات اطلاعاتی و ارزیابی‌های داخلی برای تقویت نقاط ضعف مبارزات انتخاباتی نهفته است.

هدف‌گذاری واضح، آگاهی عمومی موثر و همکاری با رسانه‌ها برای دستیابی به اهداف کمپین حیاتی است.

اقدامات قانونی، ارتقای آگاهی و همکاری رسانه ها، در کنار استفاده از فناوری برای نظارت و تحلیل، استراتژی‌های کلیدی هستند.

همکاری بین المللی و به اشتراک‌گذاری تجربیات به تلاش‌های موثر ضد اطلاعات نادرست کمک می‌کند.

نقاط ضعف شامل بودجه محدود، فقدان تخصص، چالش‌های تکنولوژیکی و مقاومت از سوی ذینفعان اطلاعات نادرست است.

محدودیت‌های آزادی بیان و فقدان یک استراتژی مدون مانع تلاش‌ها می‌شود و اهداف نامشخص منجر به سوء تفاهم عمومی می‌شود و بر اعتمادسازی تأثیر می‌گذارد.

شکاف‌های هماهنگی و مشارکت ضعیف عمومی، اثربخشی کمپین را کاهش می‌دهد.

فرصت‌ها شامل ابتکارات متمرکز بر جامعه، افزایش آگاهی، مبارزه با چالش‌های اخبار جعلی، و تاکید بر شفافیت و حمایت از رسانه‌های مستقل است.

فرصت‌های مرتبط با دولت شامل نظارت بر محتوای مضر، ارائه اطلاعات دقیق، اتخاذ تدابیر قانونی، همکاری با بخش خصوصی و جامعه مدنی، استفاده از فناوری و رسانه‌های اجتماعی، و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و آموزشی است.

چالش‌ها شامل فشارهای امنیتی و سیاسی، تخصیص منابع، فشارهای اقتصادی، موانع تکنولوژیکی و نگرانی‌های حقوق بشر است. ایجاد توازن بین امنیت ملی و حقوق بشر همچنان بزرگترین چالش است.

توصیه‌ها شامل افزایش سرمایه‌گذاری در کمپین رسانه‌ای، آموزش مداوم برای تیم رسانه‌ای، و افزایش شفافیت برای ایجاد اعتماد بین وزارت و مردم است.

مطالب مشابه