جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

ترجمه سه فصل کتاب مراقبت: رویکردی رابطه ای به اخلاق و تربیت اخلاقی به همراه مقدمه تحلیلی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو حمیده فاتحی با عنوان «ترجمه سه فصل کتاب مراقبت: رویکردی رابطه‌ای به اخلاق و تربیت اخلاقی به همراه مقدمه تحلیلی» که روز پنجشنبه ششم دی‌ماه 1397 برگزار شد، دکتر عباس مهدوی به عنوان استاد راهنما و دکتر محمد کیوانفر به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

اخلاق مراقبت تنها چند دهه قدمت دارد. مراقبت هم ارزش است هم رویه. اخلاق مراقبت عنوان می‌کند که انسان‌ها سال‌های زیادی از عمرشان را وابسته به یکدیگرند، و هم‌چنین کسانی که برای مراقبت نیازمند به ما هستند، چنین مسئله‌ای برای‌شان از لحاظ ابعاد اخلاقی اهمیت زیادی دارد و همین باعث شکل‌گیری روابط مراقبت می‌شود که انسان‌ها را قادر به زندگی در کنار یکدیگر و پیشرفت می‌سازد. نحوه مراقبت از افراد خاص باید با ادعاهایی مانند عدالت جهانی که یک مسئله قابل توجه است، مطابقت پیدا کند.

 اخلاق مراقبت بیشتر روی عواطف و احساسات تأکید دارد. البته هر احساس و عاطفه‌ای ارزشمند نیست، اما در مقابل رویکردهای غالب کاملاً عقل‌گرایانه، چنین احساساتی در غالب همدردی، دلسوزی، حساسیت و مسئولیت‌پذیری نمود می‌یابند که به عنوان نوعی از احساسات اخلاقی قلمداد می‌شوند که باید نه تنها در پیاده‌سازی نهادینه‌سازی‌های منطقی رشد یابند، بلکه باید تمایل بهتری نسبت به چیزی که اصول اخلاقی مطرح می‌کنند، ارائه کنند. حتی خشم می‌تواند بخشی از یک ناراحتی اخلاقی قلمداد شود که باید زمانی درک شود که افرادی به صورت ناعادلانه یا غیرانسانی مورد برخورد قرار می‌گیرند. این بدان معنا نیست که گفته شود احساسات خام می‌توانند هدایتگر اخلاقیات باشند. احساسات باید منعکس شده و هدفمند باشند. اما از دیدگاه مراقبت، کُنش‌های احساسی که کلاً متکی بر منطق و استدلال‌ها یا محاسبات عقلی‌اند، ناقص و ناکارآمد قلمداد می‌شوند. اخلاق مراقبت، مانند اکثر تفکرات فمینیستی در خیلی از حوزه‌ها، تلاش می‌کند دیدگاه‌های سنتی در مورد ابعاد خصوصی و عمومی را مفهوم‌سازی مجدد کند.

اخلاق مراقبت بیشتر به مسائل اخلاقی موجود در روابط می‌پردازد. برای نمونه، انسان‌ها جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی، قومیت، دین، ملیت یا گروه‌های فرهنگی را که متعلق به آنها هستند، انتخاب نمی‌کنند، اما در عین حال این‌گونه وابستگی‌ها می‌تواند ابعاد مهمی را شامل شود که آنها رعایت می‌کنند و تجربیاتی که می‌توانند در درک اخلاقی نقش داشته باشند.

 

مطالب مشابه