دکتر محمدرضا خوشرو بیان کرد؛

قدرت رسانه در بازنمایی فاتحان جنگ بسیار توانمند است

تاریخ انتشار:

از جمله مهم‌ترین برنامه‌های صدا و سیما در دوره‌ی تحول توجه به نیازهای عامه‌پسندانه مخاطب در بستر سالم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات نشست علمی «سرگرمی در رسانه، چالش‌ها و فرصت‌های رسانه ملی« با حضور و سخنرانی دکتر سیدمحمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا نواب رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر خوشرو رسانه را یکی از بهترین ابزارهای سده جدید برای بازنمایی وقایع و حوادث انسانی خواند و گفت: قدرت رسانه در بازنمایی فاتحان جنگ بسیار توانمند است. زمانی مک لوهان به عنوان یکی از تئورسین های اجتماعی غرب درباره رسانه و ایده دهکده جهانی صحبت کرد، شاید کمتر کسی به عمق افکار وی پی برده بود. مارشال مک لوهان گفت جهان الکتریکی، در حد یک روستا در هم فشرده می‌شود. از تاثیرگذارترین جملات او درباره جنگ بود. به طوری که مک لوهان پیش بینی کرده بود که جنگ های آینده در صحنه رسانه ها بازنمایی خواهد شد. نگرش جنگ نیز از این حوزه متاثر است.

مدیر شبکه نسیم با اشاره به نظریات اندیشمندان جامعه شناسی که برای رسانه شان و جایگاه ویژه ای قائل بودند، گفت: محدودیت های رسانه ای در زمان بازنمایی جنگ یکی از مهم ترین مصادیق این موضوع است که روایت ها با ذائقه و سلایق حکومت ها و قدرت های درگیر صورت بندی می شود.

وی ادامه داد: سرگرمی و نوع تنش به شکلی روایت می شود که احساس غم و شادی برای مخاطب ایجاد شود. رسانه انتخاب می کند که با انتشار اخبار جنگ، ترور و ناامنی، کدامیک از صحنه های تراژدی و غمگین روایت شود. درواقع رسانه تصمیم می گیرد کدام وجهه و شکل و شمایل جنگ را به رخ شما و مخاطب بکشاند. و این قدرت فضای رسانه است. روایت سرگرم‌کننده از وضعیت های جنگی یا روایت غم انگیز در ماجرای غزه؟ این اقدامات بخشی از بازنمایی قدرت امپراتوری رسانه های جهانی است. اما جالب است بدانید معمولاً اولین بازنمایی ها از جنگ (علی الخصوص جنگهای مرتبط نظیر جنگ با فلسطین و لبنان) ابتدا از جانب اسرائیل صورت گرفت.

این فعال رسانه‌ای افزود: تکنیک‌های رسانه‌ای در بازنمایی از جنگ نزد داعش و صهیونیستی ها باهدف عادی سازی و ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌شود. به طوری که صهیونیست ها با رسانه به عادی سازی جنگ می پردازند. و از کشته ها و جان ارزشمند انسان ها فقط یک عدد نمایش می دهند. این نرمالیزه کردن سیاه و کثیف ترین دستاورد بشری در جنگ باعث می شود حواس انسان دردمند و مسئول از عمق فاجعه های انسانی در جنگ ها و عواقب خطرناک آن پرت شود. یعنی زورگویان با عادی سازی کشتار حواس ها را پرت می کنند تا کسی نگوید تو اینجا چه می کنی؟ چرا زور می گویی؟ چرا تجاوز و کشتار راه انداخته ای؟ و این تراژدی رسانه است!

مدیر شبکه نسیم مطرح کرد: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های صدا و سیما در دوره‌ی تحول توجه به نیازهای عامه‌پسندانه مخاطب در بستر سالم است. بنابراین ما باید به حوزه تفریح و سرگرمی در رسانه توجه کنیم. امروزه اگر نتوانیم تنوع و ظرفیت فرهنگی سرگرمی رسانه ملی را افزایش دهیم، اقبال عمومی به سمت شبکه های ماهواره ای و اجتماعی غیر ایرانی مانند: شبکه های منوتو، بی بی سی و… بیش از پیش خواهد شد. البته تجارب موفق ما نیز کم نیست. برنامه های طنزی مثل خندوانه، دورهمی، نود، سریال پایتخت و… . اما کج سلیقگی برخی مسئولین و مدیران باعث شد ما از برخی دستاوردها فاصله بگیریم. ما باید بتوانیم از صنعت تفریح سالم و سرگرمی حلال استفاده کنیم. البته استخراج سرگرمی و صنعت تفریح حلال در رسانه نیز با استفاده از مبانی اهل بیت و تفکرات اسلامی انجام شده است اما در بخشی از این دستاوردها تناقض وجود دارد.

دکتر محمد خوشرو در پایان افزود: در سرگرمی‌سازی ما به دنبال فعالیت‌هایی هستیم که افراد را سرگرم می‌کند. سرگرمی‌سازی با گسترش رسانه‌ها در این حوزه با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. افراد درگیر در رسانه خیلی دقیق‌تر رفتار مردم را رصد می‌کنند تا متوجه شوند چه محتواهایی برای افراد سرگرمی ایجاد می‌کند. دغدغه مطالعات دین و رسانه بهتر خواهد توانست مباحث حوزه آسیب شناسی را تبیین و واکاوی نماید. بنابراین بنده به عزیزان پژوهشگر و اساتید دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهاد می کنم برای خلاء حوزه سرگرمی و تفریح در رسانه ملی فکر جدی و تحقیقات و پژوهش های متنوعی ارائه کنند و با توصیه های پژوهشی ما را در این کار کمک کنند. در پایان جلسه نیز افراد و شرکت کنندگان حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ با سخنران پرداختند و فضای انتقادی، شفاف و صریحی پدید آوردند.

img_20241003_134427-750x430
img_20241003_134427-750x430
img_20241003_134444-750x430
638391960444605545-1

مطالب مشابه