نگاه امنیتی به مسئله مهاجران افغانستانی خطا است

تاریخ انتشار:

باید مسئله مهاجرت را با تدبیر حل کنیم تا جلوی مهاجرت غیرقانونی گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شامگاه سوم مهرماه در نشست علمی «دکترین امت واحده در اسلام و مسئله مهاجرت» با بیان اینکه رویکردهای مختلفی در بحث تقریب و وحدت اسلامی داریم، گفت: هم رویکرد فرهنگی داریم که نمونه بارز آن امام موسی صدر است؛ رویکرد اجتماعی، سیاسی، فقهی و کلامی هم داریم و جدیدا هم مقام معظم رهبری رویکرد تمدن نوین اسلامی و امت واحده را مطرح فرمودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، تصریح کرد: رهبری بارها تاکید فرمودند مسئله تقریب یک راهبرد و کلان‌پروژه است که همه مسائل ذیل آن باید چیده شود؛ اگر ما این فضا را دنبال کنیم می‌بینیم خیلی از ادبیاتی که از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان تولید می‌شود، ضد رویکرد رهبری است.
وی ادامه داد: بنده چند سال قبل به مدارس سمنان رفتم که مهاجر زیاد داشتند و قرار بود با مهاجرین و دانش‌آموزان و مدیران صحبت کنم؛ رئیس آموزش و پرورش سمنان در آن جلسه مطلب خیلی خوبی را گفت و آن اینکه مقام معظم رهبری فرمودند باید همه مهاجرین حتی کسانی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند ثبت نام شوند تا فرزندانشان درس بخوانند و حتی حق ندارید به پلیس اطلاع دهید. این رویکرد کجا و رویکردهای فعلی که از برخی نمایندگان مجلس می‌شنویم کجا که می‌گویند این‌ها جاسوس و تروریست و … هستند؟ آن چه از سخنان رهبری در فضای رویکرد امت واحده می‌بینیم در رویکرد برخی مسئولان و نمایندگان لحاظ نمی‌شود؛ وقتی طالبان به افغانستان مسلط شد و برخی مجبور شدند این کشور را ترک کنند باز رویکرد مقام معظم رهبری سبب شد تا بخشی از مهاجرین به ایران پناهنده شوند.
دکتر فرمانیان با اشاره به سخنان چند سال قبل خود در ستاد ارتش، اضافه کرد: بنده در آنجا گفتم ما از نظر شرعی حق نداریم این افراد را برگردانیم زیرا از ترس جانشان به ما پناهنده شده‌اند و حتی اگر مشرک و کافر هم باشند طبق تصریح آیات و روایات باید به آنان جا بدهیم؛ این‌ها می‌ترسند طالبان آنان را بکشد و فرزندانشان را به قتل برساند و اموال آنان را هم که مصادره کرده است. البته ستاد ارتش هم می‌گوید به ما دستور داده شده است که با این افراد خوب برخورد کنیم و این هم نشانه تدبیر رهبری است.
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه رئیس جمهور دولت چهاردهم هم در سخنان خود بر ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی تاکید کرد، گفت: خود رئیس جمهور گفت که چه اشکالی دارد یک مسلمانی از هند و … به سایر کشورهای اسلامی سفر کند؛ این رویکرد در حقیقت نگاه تقریبی است بنابراین مرزها باید باز باشد و با حداقل نظم و نظام این کار صورت بگیرد؛ فضا آنقدر باز شود که افراد دنبال حضور قاچاقی نباشند و با کمترین هزینه رفت و آمد کنند و در این صورت بهتر می‌توان مدیریت کرد.

مهاجرت مانند فیلترینگ نشود

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما عادت داریم جلوی هر چیزی را بگیریم مانند فیلترینگ که الان چند میلیون نفر از فیلترشکن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: فیلترینگ سبب شده است تا دسترسی فرزندان به صفحات ناامن و نامناسب بیشتر شود. این شیوه را در عرصه مهاجرت هم داریم و سبب ایجاد مافیای قاچاق شده‌ایم در حالی که خود دولت می‌تواند از کشورهای دیگر افراد را جذب کند.
وی افزود: اولین اشتراکی که ما با بسیاری از افغانستانی‌ها داریم دین مشترک است و مهمتر اینکه بیشتر این افراد شیعیان و هزاره‌ای و هم‌مذهبی ما هستند و اگر ما دین و مذهب مشترک داریم دلیلی برای مقابله با آنان نداریم؛ بیشتر این افراد از ترس جان آمده‌اند و اینکه طالبان اجازه تحصیل به دخترانشان را نمی‌دهد.
دکتر فرمانیان با بیان اینکه ما بنیاد سعدی تاسیس کرده و برای آموزش فارسی هزینه می‌کنیم، اضافه کرد: الان زبان مشترک با بسیاری از کسانی داریم که از دست طالبان فرار کرده‌اند زیرا زبان آنان فارسی است و نباید با آنان سختگیری کرد. همچنین سرزمین مشترک هم تا ۱۵۰ سال پیش داشته‌ایم؛ ضمن اینکه اسلام اصلا مرز جغرافیایی با مسلمین قائل نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در اسلام به هیچ وجه مسائل قومی قبیلگی و نژادپرستانه معنا ندارد و سیاه و سفید نمی‌شناسد؛ اگر قوانین ما اسلامی است و می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم باید این فضا را پیش ببریم؛ بنده این مثال را می‌زنم که خوارج افراد تندی بودند و در مسجد کوفه به امیرمؤمنان(ع) توهین می‌کردند ولی امام(ع) فرمودند تا وقتی این‌ها شمشیر نکشند و شورش نکنند ما حق آنان را از بیت‌المال قطع نمی‌کنیم.
وی تاکید کرد: پیشنهاد من دقیقا این است که ما باید با افغانستانی‌ها و مهاجرین مانند کسانی رفتار کنیم که در جنگ از جنوب مجبور به ترک وطن شدند و به بقیه نقاط کشور رفتند. در روایتی فرموده‌اند؛ اگر کسی شب را صبح کند در حالی که اهتمامی به امور مسلمین ندارد مسلمان نیست. مسلمانانی به ما پناه آورده‌اند و ما آنان را از خانه بیرون می‌کنیم و این با شرع و اخلاق سازگار نیست.

اشتراک تمدنی ایران و افغانستان

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه موضوع دیگر اشتراک تمدنی ما با افغانستان است، اظهار کرد: افغانستانی‌ها خود را در حوزه تمدن اسلامی ایرانی می‌دانند؛ خیلی از بزرگان ما هزار سال قبل در شهرهایی بودند که امروزه در جغرافیای افغانستان واقع شده است و ذهن یک فرد افغانستانی خود را در این تمدن شریک می‌داند حتی پشتوها هم خود را در این فضا می‌بینند گرچه با هزاره‌ها برخورد تندی دارند.
وی افزود: بحث دیگر هدف مشترک است یعنی ما و آنها دوست داریم اسلام به اقتدار سابق خود برگردد؛ الان آمریکا دشمن مشترک ماست و این دشمن مشترک در بین همه مسلمین وجود دارد. بنابراین در خیلی از حوزه‌ها اشتراکات زیادی داریم لذا باید با مهاجران خوب برخورد کنیم و حتی معتقدم باید مبنای رفتار ما الجار ثم الدار باشد. در اسلام داریم اگر کسی به شما پناهنده شد باید بهتر از خودت به او برسی.

نگاه به مهاجران با رویکرد امنیتی

وی گفت: خیلی‌ها با رویکرد امنیتی به این مسئله می‌نگرند و این مسئله غالب است ولی به نظر بنده درست نیست زیرا در بین تمامی ترورهایی که در ایران رخ داده است حتی یک‌نفر افغانستانی در بین آنان نبوده است؛ همه از آذربایجان و تاجیکستان و این فضاها آمده‌اند بنابراین باید از این منظر به بحث امنیتی توجه کنیم؛ در بحث خلاف‌های شهری هم باید ببینیم که آیا مهاجران به نسبت جمعیتشان در مقایسه با ایرانی‌ها بیشتر مرتکب خلاف می‌شوند؟
دکتر فرمانیان با بیان اینکه البته آمار دقیقی در این زمینه نداریم و باید مسئولان با شفافیت این آمارها را ارائه دهند، گفت: اگر آمار خلاف افغانستانی‌ها به نسبت جمعیتشان کمتر از ایرانیان یک شهر بود اصلا نباید رویکرد امنیتی داشته باشیم و حتی اگر بیشتر هم باشد باید دلایل آن بررسی شود.

دیوار کشیدن غلط است

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه گفته می‌شود ما در مرزها دیوار می‌کشیم که به نظر بنده صددرصد غلط است، افزود: دیوار چین را در شش هزار کیلومتر کشیدند و باز مشکل حل نشد و به شهرهایشان حمله شد؛ متوجه شدند که برخی سربازانی که مسئول این گذرگاه‌ها بوده‌اند خریده شده‌اند؛ بنده دیواری را که در اطراف شهر هیرمند کشیده شده است دیده‌ام و برخی مسئولان اذعان می‌کنند ثمری ندارد و باز راه فرار باز است و مهاجران افغانستانی به صورت قاچاق وارد می‌شوند لذا هزینه سه‌میلیارد دلاری برای ساخت این دیوار سود چندانی ندارد و مانند قضیه فیلترینگ خواهد شد.
فرمانیان بیان کرد: ما با این اقدام مرزداران خودمان را فاسد و دزد می‌کنیم؛ باید نرم‌افزار جامعی برای مسئله مهاجران درست کنیم و در دست پلیس قرار دهیم تا مهاجران غیرقانونی شناسایی شوند؛ چرا باز راه غلط گذشته را می‌رویم و این هزینه‌ها را خرج مسائل دیگر نمی‌کنیم. برخی افغانی‌ها وطنشان، ایران است و در ایران متولد شده‌اند و اصلا افغانستان را کشور خودشان نمی‌دانند.
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه برخی درباره استفاده افغانی‌ها از یارانه کالاهای اساسی حرف می‌زنند، تصریح کرد: مگر چقدر آن‌ها از یارانه نان و بنزین استفاده می‌کنند. آیا ساخت مسکن مهر و مسکن ملی بدون کارگران افغانی ممکن است؟ تازه اگر ما سامانه مشخصی داشته باشیم می‌توانیم از همین افراد مالیات بگیریم کما اینکه کشوری مانند قطر بیش از ۸۰ درصد مردمش مهاجر هستند.
دکتر فرمانیان در پایان افزود: برخی آمار می‌دهند افاغنه ۸۰ درصد تولید کیف و کفش را در اختیار دارند؛ اولا این آمار از کجا ارائه شده است؟ ثانیا بر فرض که درست باشد آیا ایرانیان دوست دارند وارد تولید این بخش شوند یا اینکه آن را رها کرده‌اند و افغانستانی‌ها با هزینه کمتر این بخش را رشد می‌دهند. متاسفانه فضای وحشت و رعب و ناامنی باعث حوادث ناگوار خواهد شد و مسئولان باید مراقب این حرف‌ها باشند.