با محوریت هوش مصنوعی؛

ششمین همایش سواد فضای مجازی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار:

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاه‌های ارتباطات و رسانه کشور؛ همایش سواد فضای مجازی با محوریت سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی را برگزار می کند.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات ، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاه‌های ارتباطات و رسانه کشور؛ همایش سواد فضای مجازی با محوریت سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی را برگزار می کند.

این همایش با رسالت افزایش مسؤولیت‌پذیری عمومی در حوزه‌ی سواد فضای مجازی و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسؤول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد فضای مجازی و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی پژوهشی و ترویجی کاربردی ،سه شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان ماه  ۱۴۰۳  برگزار خواهد شد.

موضوع

 سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی

اهداف

ارتقای حس مسئولیت‌پذیری نخبگان، دانشگاه، دانشجویان و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد فضای مجازی به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛

معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها و مخاطرات؛

ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت‌های عمومی در زمینه استفاده از رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای؛

محورهای مورد نظر همایش

۱)       ساختارها و تکنیک‌های آموزش سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی

–          شناخت ماهیت و چیستی سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی

–          آینده پژوهی دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برای ارتقاء سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          چالش‌ها و تحولات تربیت و نگهداشت تفکر انتقادی در عصر آلودگی اطلاعات و هوش مصنوعی

–          قابلیت‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتقا سواد فضای مجازی

–          ماهیت و شکل گیری تفکر انتقادی در عصر هوش مصنوعی

–          تفاوت‌ها و مشترکات سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای

۲)       ظرفیت‌های فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          تهدیدها  و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، سبک زندگی، ارتباطات انسانی و نظام خانواده

–          تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های تنوع قومی، مذهبی و زبانی

–          تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های غذا، پوشش و آداب و رسوم

۳)     کودکان و نوجوانان و هوش مصنوعی

–          کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی کودکان و نوجوانان

–          هوش مصنوعی، مدرسه و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان

–          چالش‌های آموزش و پرورش در توسعه سواد فضای مجازی

–          تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی

–          لغوگرایی و اتلاف منابع انسانی و اندیشه‌ای در اثر اعتیاد به فضای مجازی و هوش مصنوعی

۴)      شناخت و کارکردهای اخلاق نظری و عملی در فضای مجازی و هوش مصنوعی

– معنا و مفهوم اخلاق و نسبت آن با هوش مصنوعی و فضای مجازی

–          کاربردی‌سازی منابع اخلاق ایرانی- اسلامی برای فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          اخلاق فضای مجازی و هوش‌مصنوعی و مسئولیت‌های اجتماعی

–          تحولات فرهنگی و اخلاقی ناشی از تاثیرات فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          هوش مصنوعی مولد و هرزنگاری

–          نگاهی به معنا و مفهوم  اخلاق و مسئولیت‌های اجتماعی، ملی و جهانی  در فضای مجازی

۵)      تهدیدها و فرصت‌های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های علمی

–          استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات، نگارش پایان نامه و گزارش‌های علمی

–          چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در مقابل پژوهش‌های انسان مدار راهکارهای اخلاقی، تاب‌آوری شناختی و اطمینان‌بخشی به کاربران در مواجه با فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          علم، شبه علم و آلودگی اطلاعات در فضای مجازی و هوش مصنوعی

۶)      اقتصاد، عملیات مالی و کسب و کار در عصر سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          تهدیدها و فرصتهای فردی و جمعی  رمز ارزها

–          تهدیدهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی رمز ارزها

–          نقش دولت‌های در مدیریت و نظارت بر اقتصاد رمز ارزها

–          – بازارسازی و بازاریابی در عصر هوش مصنوعی

–          – استراتژی‌های رقابت پلتفرم‌های کسب و کار و فروش در عصر هوش مصنوعی

–          – تغییر معنا و مفهوم مشتری، بازار و محصول در عصر هوش مصنوعی

۷)      استفاده از هوش مصنوعی در جنگ‌های شناختی- ترکیبی

–          کاربردها و تکنیک‌های استفاده از  هوش مصنوعی در  تبلیغات سیاسی و عملیات روانی

–          کاربردها و تکنیک‌های استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت درست و نادرست جامعه

–          کاربردها و تکنیک‌های استفاده از هوش مصنوعی در جعل واقعیت اخبار و اطلاعات

–          افکار عمومی و  پوپولیسم فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی

۸)     حقوق فضای مجازی و هوش مصنوعی

– نگاهی به  انواع جرائم هوش مصنوعی در فضای مجازی

 -قوانین و مقررات  هوش مصنوعی و فضای مجازی در ایران وسایر کشور‌ها

 -هوش مصنوعی و حریم خصوصی کاربران

۹)      نظارت و کنترل فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          تنظیم مقررات قوانین در خصوص فضای مجازی و هوش مصنوعی در راستای منافع سرزمینی

–          شیوه‌های ارتقاء تاب‌آوری شناختی و اطمینان‌بخشی به کاربران  با استفاده از سواد فضای مجازی

–          چالش‌ها و شیوه‌های سلبی و ایجابی نظارت و کنترل بر فضای مجازی

۱۰)    هوش مصنوعی و نقش آن در حکمرانی کشورها

–          تجربیات بخش خصوصی در حکمرانی

–          تجربیات کشورهای دیگر در حکمرانی و بهره گیری از فضای مجازی و هوش مصنوعی

–          چالش‌های امنیتی کردن هوش مصنوعی و فضای مجازی

–          نگاهی به تحولات و پیشرفت‌های نسل اول تا سوم هوش مصنوعی (از آغاز تا امروز)

–          تکنیک‌های نوین اخبار جعلی و جعل عمیق در  عصر هوش مصنوعی

۱۱) سایر موضوعات وابسته به هوش مصنوعی وفضای مجازی

ساختار نگارش مقالات و بیان ایده‌ها و گزارش‌ها

الف: بخش علمی – پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):

 در مرحله اول چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه نگاشته می‌شود.

 ب: ترویجی – کاربردی (گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب):

در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت‌کنندگان در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله‌ی علمی تخصصی در ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه نگاشته می‌شود.

معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده

– مقالات برتر ضمن ارائه در پانل‌های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی منتشر خواهد شد.

– تمامی مقالات و گزارش‌های علمی برگزیده در کتاب مقالات و گزارش‌های علمی همایش چاپ می‌شود.

جوایز:

متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهداء خواهد شد.

مهلت ارسال آثار:

ارسال چکیده مقالات تا یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳

ارسال متن کامل مقالات تا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳

برگزاری آیین پایانی و تجلیل از منتخبان همایش سه شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳  آبان ماه ۱۴۰۳.

نحوه‌ ارسال آثار

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سامانه همایش سواد فضای مجازی به آدرسhttps://mil.farhang.gov.ir/  ارسال کنند. برای اطلاعات تکمیلی یا هر پرسش با تلفن ۰۲۱۴۵۲۶۸ داخلی ۱۳۸ در تماس باشید.

مطالب مشابه