به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات ، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاههای ارتباطات و رسانه کشور؛ همایش سواد فضای مجازی با محوریت سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی را برگزار می کند.
این همایش با رسالت افزایش مسؤولیتپذیری عمومی در حوزهی سواد فضای مجازی و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسؤول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد فضای مجازی و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی پژوهشی و ترویجی کاربردی ،سه شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
موضوع
سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی
اهداف
ارتقای حس مسئولیتپذیری نخبگان، دانشگاه، دانشجویان و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد فضای مجازی به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛
معرفی فرصتها و تهدیدهای رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیبها و مخاطرات؛
ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارتهای عمومی در زمینه استفاده از رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانه ای؛
محورهای مورد نظر همایش
۱) ساختارها و تکنیکهای آموزش سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی
– شناخت ماهیت و چیستی سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی
– آینده پژوهی دستگاههای فرهنگی و آموزشی برای ارتقاء سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی
– چالشها و تحولات تربیت و نگهداشت تفکر انتقادی در عصر آلودگی اطلاعات و هوش مصنوعی
– قابلیتها و ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتقا سواد فضای مجازی
– ماهیت و شکل گیری تفکر انتقادی در عصر هوش مصنوعی
– تفاوتها و مشترکات سواد فضای مجازی و سواد رسانهای
۲) ظرفیتهای فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی
– تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزههای فرهنگی و هنری، سبک زندگی، ارتباطات انسانی و نظام خانواده
– تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزههای تنوع قومی، مذهبی و زبانی
– تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزههای غذا، پوشش و آداب و رسوم
۳) کودکان و نوجوانان و هوش مصنوعی
– کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی کودکان و نوجوانان
– هوش مصنوعی، مدرسه و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان
– چالشهای آموزش و پرورش در توسعه سواد فضای مجازی
– تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی
– لغوگرایی و اتلاف منابع انسانی و اندیشهای در اثر اعتیاد به فضای مجازی و هوش مصنوعی
۴) شناخت و کارکردهای اخلاق نظری و عملی در فضای مجازی و هوش مصنوعی
– معنا و مفهوم اخلاق و نسبت آن با هوش مصنوعی و فضای مجازی
– کاربردیسازی منابع اخلاق ایرانی- اسلامی برای فضای مجازی و هوش مصنوعی
– اخلاق فضای مجازی و هوشمصنوعی و مسئولیتهای اجتماعی
– تحولات فرهنگی و اخلاقی ناشی از تاثیرات فضای مجازی و هوش مصنوعی
– هوش مصنوعی مولد و هرزنگاری
– نگاهی به معنا و مفهوم اخلاق و مسئولیتهای اجتماعی، ملی و جهانی در فضای مجازی
۵) تهدیدها و فرصتهای کاربرد هوش مصنوعی در پژوهشهای علمی
– استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات، نگارش پایان نامه و گزارشهای علمی
– چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در مقابل پژوهشهای انسان مدار راهکارهای اخلاقی، تابآوری شناختی و اطمینانبخشی به کاربران در مواجه با فضای مجازی و هوش مصنوعی
– علم، شبه علم و آلودگی اطلاعات در فضای مجازی و هوش مصنوعی
۶) اقتصاد، عملیات مالی و کسب و کار در عصر سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی
– تهدیدها و فرصتهای فردی و جمعی رمز ارزها
– تهدیدهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی رمز ارزها
– نقش دولتهای در مدیریت و نظارت بر اقتصاد رمز ارزها
– – بازارسازی و بازاریابی در عصر هوش مصنوعی
– – استراتژیهای رقابت پلتفرمهای کسب و کار و فروش در عصر هوش مصنوعی
– – تغییر معنا و مفهوم مشتری، بازار و محصول در عصر هوش مصنوعی
۷) استفاده از هوش مصنوعی در جنگهای شناختی- ترکیبی
– کاربردها و تکنیکهای استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات سیاسی و عملیات روانی
– کاربردها و تکنیکهای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت درست و نادرست جامعه
– کاربردها و تکنیکهای استفاده از هوش مصنوعی در جعل واقعیت اخبار و اطلاعات
– افکار عمومی و پوپولیسم فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی
۸) حقوق فضای مجازی و هوش مصنوعی
– نگاهی به انواع جرائم هوش مصنوعی در فضای مجازی
-قوانین و مقررات هوش مصنوعی و فضای مجازی در ایران وسایر کشورها
-هوش مصنوعی و حریم خصوصی کاربران
۹) نظارت و کنترل فضای مجازی و هوش مصنوعی
– تنظیم مقررات قوانین در خصوص فضای مجازی و هوش مصنوعی در راستای منافع سرزمینی
– شیوههای ارتقاء تابآوری شناختی و اطمینانبخشی به کاربران با استفاده از سواد فضای مجازی
– چالشها و شیوههای سلبی و ایجابی نظارت و کنترل بر فضای مجازی
۱۰) هوش مصنوعی و نقش آن در حکمرانی کشورها
– تجربیات بخش خصوصی در حکمرانی
– تجربیات کشورهای دیگر در حکمرانی و بهره گیری از فضای مجازی و هوش مصنوعی
– چالشهای امنیتی کردن هوش مصنوعی و فضای مجازی
– نگاهی به تحولات و پیشرفتهای نسل اول تا سوم هوش مصنوعی (از آغاز تا امروز)
– تکنیکهای نوین اخبار جعلی و جعل عمیق در عصر هوش مصنوعی
۱۱) سایر موضوعات وابسته به هوش مصنوعی وفضای مجازی
ساختار نگارش مقالات و بیان ایدهها و گزارشها
الف: بخش علمی – پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):
در مرحله اول چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه نگاشته میشود.
ب: ترویجی – کاربردی (گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب):
در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکتکنندگان در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقالهی علمی تخصصی در ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه نگاشته میشود.
معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده
– مقالات برتر ضمن ارائه در پانلهای تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی منتشر خواهد شد.
– تمامی مقالات و گزارشهای علمی برگزیده در کتاب مقالات و گزارشهای علمی همایش چاپ میشود.
جوایز:
متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهداء خواهد شد.
مهلت ارسال آثار:
ارسال چکیده مقالات تا یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳
ارسال متن کامل مقالات تا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳
برگزاری آیین پایانی و تجلیل از منتخبان همایش سه شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳.
نحوه ارسال آثار
علاقهمندان میتوانند آثار خود را از طریق سامانه همایش سواد فضای مجازی به آدرسhttps://mil.farhang.gov.ir/ ارسال کنند. برای اطلاعات تکمیلی یا هر پرسش با تلفن ۰۲۱۴۵۲۶۸ داخلی ۱۳۸ در تماس باشید.