به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات، بنا بر اعلام پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نخستین شماره از فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانههای اجتماعی» از سوی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در حال آمادهسازی و انتشار است.
این فصلنامه با مدیر مسئولی قاسم زائری و سردبیری امیدعلی مسعودیبا محوریت توجه به تحولات عرصه فناوریهای ارتباطی در سپهر فضای نوپدید مجازی و پدیدارشدن رسانههای اجتماعی منتشر میشود.
شناخت مسائل و انواع پدیدهها و رویدادهای نوظهور مرتبط با تحولات فضای مجازی در جامعه ایران و جهان، توجه به آینده تحولات این عرصه و زمینهای برای پاسخ به پرسشهای پیشروی محققان، سیاستگذاران و نیز حکمرانی فرهنگی و رسانهای در جمهوری اسلامی ایران از اهداف انتشار این فصلنامه است.
فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانههای اجتماعی» مبتنی بر موضوعات و رویکردهای اعلامی خود برای شمارههای جدید در حوزه مسائل جامعه ایرانی ناظر به تحولات فضای مجازی و رسانههای اجتماعی و نیز تحولات جهانی و آینده پیشرو مقاله میپذیرد.
لذا از تمامی استادان، محققان و نویسندگان جهت ارسال مقالات خود جهت داوری و چاپ در شمارههای بعدی این فصلنامه دعوت به عمل میآید. این فصلنامه ضمن دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش میکند امتیاز علمی لازم را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دریافت کند.
مهمترین محورهای موضوعی این فصلنامه عبارت است از:
۱.کنش و کنشگری در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- سلبریتیها
- انسانرسانهها
- کاربران عادی
- هواداران
۲.مصرف رسانهای مبتنی بر فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- گونهشناسی مصرف سایبری ایرانیان
- گونهشناسی مخاطبان یا کاربران ایرانی
- مصرف نسلهای جدید در فضای سایبر
- تحولات سبک مصرف در حیطه فضای سایبر
۳.تحولات شناختی مبتنی بر فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- رویکردهای نظری و مفهومی در تحولات شناختی در فضای سایبر(دوران پساحقیقت)
- علوم شناختی و رسانه
- ابعاد و گستره جنگ شناختی در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- پدیده اخبار جعلی و راستیآزمایی در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- پروپاگاندا در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
۴.سرگرمی و زندگی روزمره در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- بازیسازی و بازیکردن در فضای سایبر
- فرهنگ بازیکردن در فضای سایبر
- اجتماعات بازی محور در فضای سایبر
۵.هویت و فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- هویت ملی و تغییرات و تحولات هویتی در فضای سایبر
- تصویر ایران و دیگری در فضای سایبر
- حقوق فرهنگی در فضای سایبر
- هویت انقلابی در فضای سایبر
- مقاومت در فضای سایبر
- هویت دینی در فضای سایبر
۶.زیستبوم فضای سایبر
- زمینه زیست ارتباطی در فضای سایبر
- محتوای بومی در فضای سایبر
- افکار عمومی و فضای سایبر
- اعتماد ملی و حاکمیتی و فضای سایبر
- سبک زندگی و فضای سایبر
۷. گروهها و نهادهای اجتماعی و فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- خانواده و فضای سایبر، نوجوانان و جوانان در فضای سایبر
- زنان و دختران در فضای سایبر، خرده فرهنگها
- گروههای هم فرهنگ، قومیتها و نژادها در فضای سایبر
۸. پدیدههای نوظهور فرهنگی و اجتماعی متاثر از تحولات فضای سایبر
- قدرت مجازی
- سایبرپانک
- روابط مجازی
- اجتماعات مجازی
- متاورس
- هوش مصنوعی
۹.پیامدها و آثار فرهنگی و ارتباطی تحولات فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- روندپژوهی تحولات فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- شناخت فضای مجازی و رسانههای اجتماعی
- روش پژوهش تحولات فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- پیامدها و آثار ناظر به فرهنگ عمومی و زیست بوم ارتباطی در ایران
- ارزیابی آثار و پیامدهای سیاستها و نظام حکمرانی در این حوزه
۱۰. حکمرانی و سیاستگذاری فضای سایر و رسانههای اجتماعی
- اقتصاد سیاسی فضای سایبر، تجربیات سایر کشورها
- الگوهای حکمرانی و مدل های هنجاری
- تدوین سیاستهای فضای سایبر
- آسیبشناسی حکمرانی در فضای سایبر
- آینده تحولات حکمرانی
۱۱. هستیشناسی و غایت انگاری فضای سایبر
- تحولات آینده فضای سایبر و تحولات آتی رسانههای اجتماعی
- هوش مصنوعی و فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
- فلسفه ارتباطات و فضای سایبر(هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی)
از مزیتهای این فصلنامه میتوان به رایگان بودن چاپ، برخورداری از امتیاز علمی پس از انتشار مداوم و بررسیهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره نمود. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به تارنمای فصلنامه به نشانی https://cssms.ricac.ac.ir مراجعه کنند.