دکتر محمد معینی‌فر بیان کرد؛

حیات اباضیه به مراحل امامت‌شان وابسته است

تاریخ انتشار:

هر كدام از مراحل امامت در اباضيه با توجه به وجود مصاديق آن، معادل آن در شيعه نيز ارائه گرديده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب سومین کرسی علمی – ترویجی با موضوع «گاه شماری چهارگانه امامت اباضیه و ارائه نظریه این همانی امات شیعه» و با ارائه دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و با نقد دکتر صادق پورحیدری برگزار شد.

دکتر محمد معینی‌فر در این نشست بیان کرد: اباضيان تنها گروهي از اهل سنت هستند كه براي جايگاه امام و رهبر خود مراحلي را ارائه نموده‌اند. اين مراحل كه در اباضيه به مراحل امامت معروف است، باعث شده تا اباضي‌ها (بر خلاف بسياري از گروه‌هائي كه به وجود آمدند ولي به تاريخ پيوستند)، به حيات خويش تا به امروز ادامه دهند.

وی گفت: سؤال اساسي كه به دنبال آن تحقيق حاضر صورت گرفت اين بود كه آيا احتمال الگوگيري اباضي‌ها از امامت شيعه وجود دارد يا خير؟ و در صورت مثبت بودن جواب، سؤال بعدي به ذهن متبادر مي‌شد كه مراحل چهارگانه ظهور، دفاع، شراء و كتمان كه در اباضيه مطرح است، چگونه بر آموزه امامت شيعه انطباق مي‌يابد؟
عضو هیئت عملی دانشگاه ادامه داد: به دنبال دو سؤال مذكور تحقيق حاضر شكل گرفت كه ديدگاه نويسنده بر اين فرض استوار است كه امامت در اباضيه، برداشت‌هائي از امامت شيعه داشته و آن را با توجه به شرايط تاريخي خود در قالبي جديد ارائه نموده است.

وی در پایان افزود: از ديگر موارد تحقيق حاضر اين نكته مهم است كه هر كدام از مراحل امامت در اباضيه با توجه به وجود مصاديق آن، معادل آن در شيعه نيز ارائه گرديده است. به عنوان نمونه مرحله امامت كتمان ايشان بر عصر غيبت شيعه (به طور كلي فارق از غيبت صغري و كبري) بسيار شباهت دارد. يا مرحله امام دفاع اباضيه، با قيام هر امام شيعي در هر دوره‌اي، علي‌الخصوص با قيام سيدالشهداء تطبيق دارد.

350a9980
350a9980
350a9982
350a9984-2
350a9985
350a9994
350a9996

مطالب مشابه