یادداشتی از دکتر محمد حسن محمدی مظفر؛

مشارکت در انتخابات

تاریخ انتشار:

لازم است که همگی ما به اهمیت مشارکتمان در انتخابات و برکات و ثمراتی که دارد توجه کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد حسن محمدی مظفر عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان «مشارکت در انتخابات» آورده است:

«علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن علي بن معبد، عن عبدالله بن القاسم، عن يونس بن ظبيان، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إن الله [ل‍] يدفع بمن يصلي من شيعتنا عمن لا يصلي من شيعتنا ولو أجمعوا على ترک الصلاه  لهلكوا، وإن الله ليدفع بمن يزكي من شيعتنا عمن لا يزكي ولو أجمعوا على ترك الزكاة لهلكوا، وإن الله ليدفع بمن يحج من شيعتنا عمن لا يحج ولو أجمعوا على ترك الحج لهلكوا…».

از امام صادق ع نقل است که فرمود: خداوند با نمازگزاران از شیعیان، بلا و هلاکت را از نمازنگزاران دفع می‌کند، و اگر همگی نماز را ترک کنند، هلاک می‌شوند؛ و با زکات‌دهندگان بلا را از زکات‌ندهندگان دفع می‌کند، و اگر همگی زکات را ترک کنند، هلاک می‌شوند؛ و با حج‌گزاران بلا را از حج‌نگزاران دفع می‌کند، و اگر همگی حج را ترک کنند، هلاک می‌شوند (کافی، ج2، ص451؛ کتاب ایمان و کفر).

این حدیث شریف را مقدمه و بهانه‌ای قرار می‌دهم برای مسئله‌ای که این روزها با آن مواجهیم یعنی مشارکت در انتخابات. طبق ملاکی که از این حدیث قابل استفاده است، می‌توان گفت که مشارکت‌کنندگان در انتخابات موجب می‌شوند که بلا و گرفتاری و بلاتکلیفی از همه (و ازجمله از مشارکت‌نکنندگان) دفع شود. این معنا در همه اموری که منوط به مشارکت جمعی مردم است، کاملا قابل لمس و درک است.

به عنوان نمونه، بسیاری از مردم امروزه در آپارتمانها زندگی می‌کنند. قابل انکار نیست که تمشیت امور ساکنان آپارتمان منوط به مشارکت همه اعضا است، و اگر اعضایی هم از مشارکت خودداری کنند، جور آنها را اعضای مشارکت‌کننده می‌کشند. اگر امور آپارتمان به‌روال عادی در جریان است، مرهون مشارکت اعضایی است که در جلسات و رأی‌گیریها و پرداخت هزینه‌ها مشارکت می‌کنند. روشن است که اگر همگی از مشارکت در امور جمعی و مشترکشان خودداری کنند، زندگی در آپارتمان مختل می‌شود و همگی به دردسر می‌افتند.

در اداره امور کشور هم همینطور است. اگر دولت و حاکمیتی برقرار است و همه امور کشور طبق روال خود در جریان است، همه مرهون مشارکت افرادی است که با شرکت در انتخابات، ارکان نظام را انتخاب کرده و موجب شده‌اند که دولت و حاکمیت سر کار بیاید و سر پا بماند. مشارکتِ مشارکت‌کنندگان باعث می‌شود که نفعش عاید همه شود حتی مشارکت‌نکنندگان. آگاهی از این مسئله می‌تواند از یک طرف مشارکت‌نکنندگان را به وظیفه‌شان توجه دهد، و از طرف دیگر مشارکت‌کنندگان را به اهمیت کارشان توجه دهد و برکاتی را که از ناحیه شرکت آنان نصیب همه می‌شود، یادآور شود. بنابراین لازم است که همگی ما به اهمیت مشارکتمان و برکات و ثمراتی که دارد توجه کنیم و مشارکت در انتخابات را موهبتی الاهی بدانیم که توفیقش نصیبمان شده و آثارش در دنیا و آخرت قابل مشاهده است، و جای شکر فراوان دارد.

همچنین لازم است که خدا را شکر کنیم که انتخاب کنونی ما میان دوگانه جلیلی/ پزشکیان است (که هردو از رزمندگان سابق بوده و به‌رغم تفاوت دیدگاه‌ها، با دغدغه حلّ مشکلات کشور وارد عرصه انتخابات شده‌اند)، نه دوگانه بایدن/ ترامپ (که دستشان در انواع و اقسام جنایات علیه بشریت و انسانهای بیگناه دخیل است)؛ چنانکه امام حسین ع هم در حمد و سپاس ابتدای دعای عرفه فرموده است: «لَمْ تُخْرِجْنِى لِرَأْفَتِکَ بِى وَلُطْفِکَ لِى وَ إِحْسانِکَ إِلَىَّ فِى دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذِینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَکَذَّبُوا رُسُلَکَ، لَکِنَّکَ أَخْرَجْتَنِى رَأْفَةً مِنْکَ وَتَحَنُّناً عَلَىَّ لِلَّذِى سَبَقَ لِى مِنَ الْهُدَى الَّذِى لَهُ یَسَّرْتَنِى وَفِیهِ أَنْشَأْتَنِى».

در پایان از خداوند بزرگ توفیق همه ملت ایران را در ادای وظیفه، و شرکت در انتخابات آتی را مسئلت داریم؛ باشد که شاهد روزهایی هرچه بهتر و شکوفاتر و امیدآفرین‌تر باشیم، ان شاء الله.

مطالب مشابه