به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه اربعین شهدای خدمت، دکتر عباس خامهیار دستیار ویژه و مشاور رئيس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین الملل، به عنوان منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» که یکشنبه سوم تیرماه در کتابخانه مرکز پارک شهر برگزار شد، گفت: آنقدر نکات برجسته در این شهید بزرگوار نهفته است که میطلبد در یک جلسه مستقل از این شخصیت دیپلمات که تجلی ادب، هنر و دیپلماسی بود، تجلیل شود. من با او رفاقتی داشتم، بدون اینکه همدیگر را ببینیم. از راه دور با این شخصیت مومن و خلوق آشنا شدم و تا آخرین روزهای شهادت او با هم تعامل داشتیم.
وی افزود: نقد کتاب «صبح شام» را از مقدمه شروع میکنم. از همان ابتدا شهید امیرعبداللهیان مینویسد؛ تقدیم به روح ملکوتی شهید سلیمانی و با تمام افتخار کتاب را به شهید اهدا میکند. کتاب روایت مجموعه خاطراتی از جنگ تروریستی خونین است. در این کتاب شهید امیرعبداللهیان یکی از سختترین و خشنترین جنگهای جهان را روایت میکند. در جنگ سوریه همه چیز با نام الله و قربهالی الله انجام میشد و برداشتی ناشایست از خدای رحمان و رحیم بود. در جنگ سوریه آدمهایی به نام الله آتش زده میشدند.
دکتر خامهیار بیان کرد: بحران سوریه یکی از سختترین جنگهایی بود که در سوریه انجام شد. اما این جنگ سخت با نرمخویی و ویژگیهای اخلاقی تبیین شده است. نوعی روایتگری است که قدرت سخت را با زبان کاملاً نرم بیان میکند. به نوعی یک اعجاز است که بتوانید قدرت سخت را با قدرت نرم تبیین کنید. در سرتاسر این روایت یک پیوند دیپلماسی به معنی سیاست خارجی دیده میشود. به نوعی پیوند قدرت سخت و قدرت نرم است.
دستیار ویژه و مشاور رئيس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین الملل گفت: شهید امیرعبداللهیان در کتاب بیان میکند که شهید سلیمانی یک سال پیش از آسمانی شدن به من تاکید کرد که بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کنم. در این رابطه دو نکته مهم است. یکی بحران سوریه است. بحران سوریه یکی از بزرگترین بحرانهای منطقه و خطرناکترین آنها به شمار میرود. این بحران پیامدهای جهانی داشته و خواهد داشت. ما از خاطرات شهید میتوانیم به ابعاد جنگ پی ببریم. مهمترین تعریفی که میشود از این بحران گفت این است که این جنگ یک پاتکی به بیداری اسلامی و بهار عربی بود.
دکتر خامهیار افزود: شهید سلیمانی تعبیر مهندسی معکوس را در این رابطه به کار میبرد که تعبیر فاخری است. در سال ۱۹۱۶ منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شامات بین دو وزیر خارجه آمریکا و انگلیس تقسیم شد. آمریکاییها در آن زمان قدرت بزرگی نبودند. بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی اولین بار لنین سایکس پیکو را افشا کرد. سایکس پیکو منفورترین واژه در بین کشورهای عربی و اسلامگرایان است. سبب ویرانی امپراتوری عثمانی شد و وحدت اعراب را نیز به هم زد.
وی به روند این تجزیه اشاره و بیان کرد: شهید سلیمانی این ماشین تجزیه را متوقف کرد. هنر حاج قاسم سلیمانی جلوگیری و زمینگیر کردن این ماشین تجزیه بود. نکته دیگر طوفانالاقصی و تحولاتی است که صورت گرفت. این تحولات فلسطین را از یک قالب محلی به فلسطین فراملی، فراقومیتی و فراجغرافیایی تبدیل کرد و به عنوان یک قضیه انسانی مطرح است. لذا طوفانالاقصی دستاورد حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم سلیمانی قدرت نرم است که از قدرت سخت خود برای صیانت از تمدن، قدرت و دستاوردهای جمهوری اسلامی استفاده کرد. او یک سپر دفاعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود. نباید شاکله درونی را تبیین و تفسیر کرد. شاکله حاج قاسم سلیمانی در دیپلماسی میدانی و راهبرد او قابل ارائه است.
دستیار ویژه و مشاور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین الملل در ادامه گفت: بعد از نبرد با داعش حاج قاسم در جلسه دعوت سازمان ارتباطات اسلامی گفت: ما با قدرت سخت برای حفظ ارزشهای انسانی دفاع کردیم و قدرتهای گمراه را شکست دادیم. اکنون نوبت قدرت نرم است و باید با فکر و اندیشه جنگید. در اینجاست که سردار پیشنهاد روایتگری در تبیین سوریه را به شخصیت نرم شهید امیرعبداللهیان واگذار میکند. قدرت نرم اولین آشنایی حاج قاسم با امیرعبداللهیان از این دریچه است. اگر همه دستاوردهای شهید سلیمانی را در کنار هم قرار بدهیم، میبینیم که حاج قاسم سلیمانی یک قدرت نرم است.
دکتر خامهیار افزود: با این نگاه کار برعهده شهید امیرعبداللهیان گذاشته میشود. کتاب «صبح شام» سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر است. در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی، امانتداری و از همه مهمتر عدم مصادره کار و فعالیت و همکاران رعایت شده است. در بیان روایت خود را جزئی از تیم میداند. نام وزرا و مافوقها را مینویسد. او بیان میکند که «سفیر فهیم و با دانش کشورمان حضور داشت». در برخی از قسمتها به مسئله فرهنگی اشاره میکند و در این روایت اصلاً نگاه جناحی ندارد. منافع ملی را فراتر از منافع شخصی میداند. کمتر از خود و نقش خود در این روایت سخن میگوید.
وی در پایان بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان در اوج بحرانهای عربی عهدهدار مسئولیت میشود. فضای روانی سنگینی در آن زمان حاکم بود. سرنگونی سوریه یعنی تجزیه جهان اسلام و نکته آخر بحث رهبری بود که من جدا از جناحبندیها با تمام باورم این را میگویم که آنچه اتفاق افتاد در حوزه این اقدامات راهبردی باعث صیانت از کشور در اوج خودش بود.