دکتر هاتف پوررشیدی بیان کرد؛

آموزش سواد رسانه‌ای از سن شش سالگی تعریف می‌شود

تاریخ انتشار:

دسترسی کودکان و حفظ و صیانت کودکان در فضای مجازی تنها با سواد رسانه قابل تأمین است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب کرسی علمی ترویجی «حقوق کودک در فضای مجازی و سواد رسانه ای» با ارائه دکتر هاتف پوررشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و نقد آقایان دکتر مجید مبینی مقدس، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات و دکتر آرین قاسمی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق برگزار شد.

دکتر هاتف پوررشیدی بیان کرد: باید دید کودکان چگونه از فضای مجازی می‌توانند استفاده کنند که حقوق آنان با مشکل مواجه نشود. از این جهت فیلترینگ برای کودکان پاسخگو نیست و باید به سواد رسانه توجه کرد. حقوق کودکان در کنوانسیون‌های بین‌المللی فراگیر هستند ولی جامع نیستند و به عقیده برخی همه حقوق کودکان را در بر نمی‌گیرد. افزون براین، به‌رغم تعدد قوانین، قوانین مربوط به کودکان در ایران تمرکز موضوعی ندارند. دسترسی کودکان به فضای مجازی و حفظ و صیانت کودکان در فضای مجازی تنها با سواد رسانه قابل تأمین است. این در حالی است که سواد رسانه تنها برای سنین بالای پنج و شش سال فراهم می‌شود.

وی گفت: گسترش عرصه فضای مجازی در کنار مزایای بی‌شمار آن، چالش‌های جدی و اساسی را برای کودکان و حقوق آنان پدید آورده است. نگرانی عمده والدین از دسترسی به محتواهای نامناسب و ارتباط کودکان با افرادی غیر متعادل و نیز سوء استفاده جنسی و مالی را سبب وضع محدودیت‌های جدی برای دسترسی کودکان به فضای مجازی دانست که در واقع این امر حقوق مصرح آنان در کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی ازجمله کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‌کند.

دکتر پوررشیدی در پایان افزود: برای ممانعت از نقض این حقوق، آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک کار خانواده‌ها و والدین قرار گیرد، توضیح داد به باور نویسنده آموزش سواد رسانه‌ای به صورت عمومی و در مدارس و از سنین پایین، ضمن برطرف کردن نگرانی والدین از سوء استفاده از کودکانشان، می تواند عاملی برای تحقق حقوق آنان در دسترسی به اطلاعات و رسانه‌ها در عرصه فضای مجازی باشد و زمینه رشد و توسعه فکری کودکان را نیز فراهم نماید.

دکتر آرین قاسمی نیز در بیان نقد مباحث عنوان شده بیان کرد: نکته مغفول در این مقاله جایگاه دیگر بازیگران حقوق کودک مانند معلمان است. وی با اشاره به این نکته که محدود کردن کودک باید مستند قانونی داشته باشد در نقد مقاله ارائه شده پرسید باید دید چگونه مفاهیم لزوم آموزش سواد رسانه را می‌توان به زندگی روزمره از طریق قانون وارد کرد.

دکتر مجید مبینی مقدس ناقد دوم این نشست ضمن اهمیت موضوع حقوق کودک و سواد رسانه گفت: مقاله مدعی است محدودیت والدین برای کودکان نقض کنوانسیون است نقض حقوق کودکان غیرقانونی است و بنابراین محدودیت غیر قانونی است این در حالی است که صغرای قضیه مورد مناقشه است. افزون بر این، محدودیت نقض حقوق کودکان نیست.
همچنین دکتر مبینی تدکید کرد سواد رسانه برای کودکان محقق نمی‌شود و آرآنجا که سواد رسانه بعد شناختی است و آنچه سبب تصمیم‌گیری می‌شود ابعاد غیرشناختی و هیجانی است باید این موضوع را دقیق‌تر مطالعه و ارزیابی کرد.

350a5017-2
350a5017-2
350a5020
350a5021
350a5023
350a5025
350a5027-2
350a5029
350a5031
350a5037
350a5040

مطالب مشابه