دکتر محمدعلی موحدی بیان کرد؛

در خصوص خبر غدیر با اهل سنت به همگرایی خوبی در برخی بخش‌ها رسيده‌ایم

تاریخ انتشار:

همه شواهد اهل سنت و سلفیان برای اشکال در معنای حدیث غدیر، در حقیقت شواهدی به نفع شیعه برای تایید و تحکیم معنای این حدیث است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛در آستانه عید سعید غدیر خم، سالروز ابلاغ پیام آسمانی امامت و ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، به همت دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، بنیاد بین‌المللی امامت و مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی برگزار شد.

دکتر محمد علی موحدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان سومین سخنران جلسه، مباحث خود را ذیل عنوان حدیث غدیر و سلفیان معاصر مطرح کردند. وی ضمن بررسی اجمالی سیر تاریخی مواجهه اهل سنت با حدیث غدیر از زمان احمد بن حنبل تا زمان حاضر گفتند: تشتت سلفیان معاصر نشان از نوعی تطور رویکرد به حدیث غدیر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفتند: تطور در نوع مواجهه با خبر غدیر بی‌سابقه نیست. به عنوان نمونه در سده چهارم و پنجم، ابوبکر باقلانی و قاضی عبدالجبار به حدیث تهنیت در رد معنای اولی به تصرف تمسک می‌کردند، و سید مرتضی ضمن پذیرش اشکال، مراد از مولی را استحقاق به خلافت معنی کرده است. این در حالی است که در مدرسه حله دانشمندان امامی به این حدیث در اثبات مدعای خود تمسک کردند و در جریان اهل سنت، استناد به این حدیث را بعد از این دوره نمی‌بینیم. همین الان نیز شواهد آنان اعم از جیش یمن و دعای پیامبر کاملا به نفع شیعه است.
دکتر موحدی،با نگاهی گذرا به تاریخ می‌بینیم که احمد بن حنبل به عنوان یکی از اصحاب حدیث، با وجود روایت کردن خبر غدیر به طرق مختلف و با سندهای مطلوب، در معنای این خبر، چنانکه ابوبکر خلال گزارش می‌کند، رویگردانی از خود نشان می‌دهد و در جواب سائل می‌گوید: «لَا تَكَلَّمْ فِي هَذَا، دَعِ الْحَدِيثَ كَمَا جَاءَ».
وی خاطر نشان کردند: ابن تیمیه به عنوان پایه‌گذار سلفیت به تضعیف خبر غدیر پرداخته است. این در حالی است که برخی سلفیان معاصر همچون البانی با طرح دیدگاه ابن تیمیه به او اشکال وارد کرده و تضعیف خبر غدیر و امثال آن را ناشی از تسرع او در نقد شیعه شمرده است. علاوه بر این، غیرسلفیانی چون شعیب الارنؤوط و حسن بن فرحان المالکی به تواتر این حدیث اعتراف کردند و این حدیث را صحیح‌ترین حدیث بر روی زمین برشمردند.
دکتر موحدی در باب نزاع در خصوص معنای حدیث غیر نیز گفت: سلفیانی چون ابن عثیمین در جواب سوال از جواز مخاطب ساختن پادشاه به «یا مولای»، ضمن تقسیم ولایت به ولایت مطلقه و مقیده، برای ولایت مقیده سه معنا مطرح است: ناصر، متولی الامر و سید و برای هر کدام مثالی ذکر کرده است: « وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ»، «من کنت مولاه فعلی مولاه» و «انما الولاء لمن اعتق». که از اینجا معلوم میشود وی کلمه مولا در خبر غدیر را به معنای متولی امر می‌داند.
علاوه بر او احمد بن محمد المنقور که از هم‌عصران محمد بن عبدالوهاب است و او را نمی‌توان سلفی شمرد، ذیل بحث از اختصاص استحباب عمامه‌گذاری به صاحب‌منصبان، تعمیم امیرالمؤمنین علیه السلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز عید غدیر را دلیل این حکم می‌داند. بعد از وی، سلفیان متعصبی چون سلیمان بن سحمان در کتاب خود همین مطالب را بازگو کرده است.

350a5151-2
350a5151-2
350a5117
350a5158
350a5178
350a9486
%d8%a7%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-2
350a5124
0t8a9450
0t8a9467
0t8a9471
350a5125
350a5186
350a9496
350a9614
350a9620
350a9634
350a9636
350a9637
350a9643
350a9645
350a9657
350a9688
350a9711
350a9714
350a9721
350a9722
350a9730
350a9732
350a9734-2
350a9738
350a9747

مطالب مشابه