در یک مقاله تبیین شد؛

تغییر الگوی استنباط در فقه رسانه

تاریخ انتشار:

حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی، مدرس خارج فقه رسانه در مقاله‌ای تحت عنوان تغییر الگوی استنباط در فقه رسانه، چهارچوبی نو در راستای روش‌شناسی فقه‌ رسانه ارائه کرده است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات ، مقاله تغییر الگوی استنباط در فقه رسانه تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی، استاد دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب و  مدرس خارج فقه رسانه منتشر شد.

ادعای محوری این مقاله آن است که در روش اجتهادی و کشف استنباطی فقه رایج با فقه‌های تخصصی مانند فقه‌رسانه تفاوت‌هایی وجود دارد که در تشخیص موضوع و استنباط حکم اثر می‌گذارد.

نوشتار پیش‌رو به این نتیجه رسیده است که چهارچوبی نو در راستای روش‌شناسی فقه‌ رسانه، موجود می‌باشد؛ به‌طوری‌که با توجه به ادله و شرایط آن، اگر فقیهی با روش‌های کلی استنباطی فقه رایج بدان بنگرد، کشف، استنباط و حکم خاصی صادر می‌کند و اگر با روش‌ فقه تخصصی و مضاف بدان بنگرد، کشف و استنباط دیگری خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، پس از مفهوم‌شناسی، روش‌شناسی فقه سنتی و مضاف بیان می‌شود و در انتها تفاوت موضوعات نوپدید با موضوعات فقه رایج بیان می‌شود.

در ادامه متن مقاله در لینک زیر قابل مشاهده است:

تغییر الگوی استنباط در  فقه رسانه

 

مطالب مشابه