به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات ، مقاله تغییر الگوی استنباط در فقه رسانه تالیف حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی، استاد دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب و مدرس خارج فقه رسانه منتشر شد.
ادعای محوری این مقاله آن است که در روش اجتهادی و کشف استنباطی فقه رایج با فقههای تخصصی مانند فقهرسانه تفاوتهایی وجود دارد که در تشخیص موضوع و استنباط حکم اثر میگذارد.
نوشتار پیشرو به این نتیجه رسیده است که چهارچوبی نو در راستای روششناسی فقه رسانه، موجود میباشد؛ بهطوریکه با توجه به ادله و شرایط آن، اگر فقیهی با روشهای کلی استنباطی فقه رایج بدان بنگرد، کشف، استنباط و حکم خاصی صادر میکند و اگر با روش فقه تخصصی و مضاف بدان بنگرد، کشف و استنباط دیگری خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، پس از مفهومشناسی، روششناسی فقه سنتی و مضاف بیان میشود و در انتها تفاوت موضوعات نوپدید با موضوعات فقه رایج بیان میشود.
در ادامه متن مقاله در لینک زیر قابل مشاهده است:
تغییر الگوی استنباط در فقه رسانه