دکتر امیر جوان‌آراسته بیان کرد؛

همه باید در مسیر کسب معرفت قدم برداریم

تاریخ انتشار:

در آیینه زمان و انتخاب‌هاست که انسان به کمال خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر جوان آراسته و با حضور دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر امیر جوان آراسته ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) بیان کرد: همه باید در مسیر کسب معرفت قدم برداریم. یکی از راه های کسب معرفت شنیدن از طریق گوش است. از این طریق می توانیم خیلی از چیزها را بشنویم و مهم این است که چه چیزهایی را بشنویم. شنیده ها و دیده های ما ورودی‌های نفس ما هستند. به همین جهت باید مراقب باشیم و ببنیم چه چیزهای بر نفس ما وارد می‌شود.

وی با بیان حدیث «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ» از امام جواد (ع) گفت: در معنای این حدیث شریف آمده است که: هر که گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به راستی که ابلیس را پرستیده است. جانور فربِه شود، لیک از علف / آدمی فربِه ز عِزّست و شرف، همانطور که حیوان از علف، چاق و چلّه می شود. انسان نیز از عزّت و شَرف، فربِه و بالنده می‌گردد. انسان از چیزهایی که می‌خورد و می‌نوشد و می‌شنود رشد خواهد کرد. پس شخصیت درونی انسان ابتدا از راه گوش رشد کرده و از راه این شنیده‌ها می‌تواند رشد یا سقوط کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان افزود: در آستانه انتخابات بازار حرف‌ها و سخن‌ها زیاد می‌شود و به همین جهت باید دقت بیشتری داشته باشیم و سخن درست و غلط را تشخیص دهیم. چرا که بازار تخریب‌ها و تهمت‌ها در این ایام گرم است. باید سعی کنیم حرف درست از نادرست را تشخیص دهیم و انتخاب آگاهانه داشته باشیم. سخن‌ها و قول‌های منتخبین ارزش‌های ما را تعیین می‌کند و آینده ما را رقم می‌زند. در آیینه زمان و انتخاب‌هاست که انسان به کمال خواهد رسید. باید تلاش کنیم و سخن‌ها و صحبت‌هایی که ندای الهی در آن جریان دارد را بشنویم و ببنیم که این سخن از چه منبعی و توسط چه کسی بیان می‌شود.

 

مطالب مشابه