به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو عباس شاه منصوری با عنوان «نقد و بررسی معرفتشناسی دین در آثار میرزا مهدی اصفهانی» روز پنجشنبه 30 اردیبهشتماه 1397 با حضور دکتر یوسف دانشور به عنوان استاد راهنما، و آقایان دکتر مصطفی جعفرطیاری و دکتر اللهکرم کرمیپور و خانم دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان داور برگزار شد.
در چکیده این رساله آمده است:
در پژوهش پیشرو پس از معرفی اجمالی بستر فکری معرفت شناسی عام و معرفت شناسی دین در چهارچوب اندیشه های رایج در این بستر، به آثار میرزای اصفهانی روی آورده تا بتوانیم پاسخ ایشان به سوالات موجود دراین فضا را دریابیم. میرزای اصفهانی با قائل شدن به گونه ای معرفت مستقیم اولاً از دخالت دادن هرگونه مفهوم و واسطه در فرآیند آگاهی پرهیز می نمایند و ثانیاً علم را کاشف و فراتر از مکشوف شدن دانسته و هرگونه نظریه پردازی درباره آن و چگونگی حصولش را نفی می نماید. بر این اساس، ایشان آنچه را که در معرفت شناسی مرسوم، مورد نظر است مانند قیاس، واسطه گری مفاهیم و معرفت گزاره ای، نفی نموده و معرفت را در همان یافتن مستقیم معلومات متذکر می گردد. همین نگاه ایشان به آگاهی و معرفت، در معرفت شناسی دین نیز استمرار داشته و بر این اساس هرگونه معرفت تصوری و مفهومی را از خدای تعالی نفی نموده و معرفت خداوند را معرفتی مستقیم که فعل خود خداوند است می داند و اسماء و صفات الهی را صرفاً علاماتی بیان میکند که از طریق آنها به همین معرفت الهی متذکر میشویم. در این منظر خدای تعالی فراتر از اثبات، نفی و تشکیکهای ذهنی و مفهومی شمرده میشود و الحاد، ایمان و تشکیک را نه مفاهیم، بلکه افعالی میداند که پس از معرفت به خداوند از سوی مخاطبان و با اختیار و آزادی تام رخ مینماید. ایشان آغاز اعطاء این معرفت را همراه با آغاز خلقت موجودات دانسته و بقاء و استمرار این معرفت همچنان با فاعلیّت خداوند صورت میپذیرد. در این میان، فرستادگان الهی مأمور تذکر و یادآوری معرفت خداوند تعالی بوده و عمل به فرامین آنها که همان بندگی خدای تعالی محسوب میشود، موجب کنار رفتن پردهها و حجابهای غفلت بندگان از معرفت خدای تعالی میشود. در پایان از دو منظر مبنا و بنا به نقد و بررسی ایشان اقدام شده و نقدهای برخی اندیشمندان بر آراء ایشان نیز مورد برررسی قرار گرفته است.