مدیر گروه مدیریت رسانه: در ماجرای سقوط بالگرد رئیس جمهور نتوانستیم مدیریت افکار مخاطبان را به عهده بگیریم

تاریخ انتشار:

دکترسیدمرتضی اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب، عملکرد رسانه ملی درباره موضوع سانحه بالگرد ریاست جمهوری و همراهان ایشان را تحلیل و بررسی کرد.

دکتر اسماعیلی طبا نداشتن استراتژی رسانه‌ای را یکی از نقاظ ضعف برشمرد و گفت: در ساعات اولیه حادثه با
اخبار ضد و نقیضی که ارائه دادیم نتوانستیم مدیریت افکار مخاطبان را به عهده بگیریم.

به عقیده دکتر اسماعیلی طبا در مواقع بحران، افکار عمومی به نیروی قدرتمندی تبدیل می‌شود که می‌تواند مسیر وقایع را شکل دهد. خواه یک بالی طبیعی و یا یک بیماری همه‌گیر جهانی یا یک حادثه امنیتی و سیاسی باشد، نحوه درک و واکنش مردم به بحران می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: درک افکار عمومی و قدرت مدیریت آن در این لحظات حیاتی برای رهبران و سازمان‌های رسانه‌ای ضروری است تا بتوانند به طور موثر چالش‌هایی را که با آن مواجه هستند هدایت کنند.

مدیر گروه مدیریت رسانه با تأکید بر اینکه افکار عمومی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات شخصی، باورها، ارزش‌ها و اطلاعات در دسترس عموم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در طول زمان وقوع یک بحران، احساسات اوج می‌گیرند  و مردم به دنبال پاسخ و اطمینان هستند.

به باور این استاد دانشگاه افکار عمومی به دنبال شخصی پاسخگو، شفاف و همدل هستند و از طریق این پاسخگویی است که رسانه‌ها می‌توانند به طور موثر احساسات عمومی را هدایت کنند و روایت پیرامون بحران را شکل دهند.

دکتر سیدمرتضی اسماعیلی طبا پاسخگویی را کلید مدیریت موثر احساسات عمومی در طول بحران دانست و درپایان افزود: هنگامی که رسانه‌ها به نگرانی‌ها و نیازهای اطلاعاتی مردم به سرعت و صادقانه پاسخ می‌دهند، تعهد خود را برای رسیدگی به بحران و تاثیر آن نشان می‌دهند. این پاسخگویی باعث ایجاد اعتماد، اعتبار و احساس امنیت در بین مردم می‌شود.

مطالب مشابه