به همت دانشکده فلسفه؛

نشست علمی «تبیین طبیعت گرایانه ابن سینا از معانی جزیی» برگزار شد

تاریخ انتشار:

برداشت طبیعت‌گرایانه، روان‌شناسانه و شبه‌فیزیولوژیکی ابن‌سینا از «معانی» از جهات مختلف تحت تأثیر مکتب فیلسوف-پزشکان بغداد و درک آنها از «حواس باطنی» بوده است. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده فلسفه نشست علمی «تبیین طبیعت گرایانه ابن سینا از معانی جزیی» با حضور و سخنرانی دکتر عباس مهدوی رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نشست دکتر عباس مهدوی بیان داشت: برداشت طبیعت‌گرایانه، روان‌شناسانه و شبه‌فیزیولوژیکی ابن‌سینا از «معانی» از جهات مختلف تحت تأثیر مکتب فیلسوف-پزشکان بغداد و درک آنها از «حواس باطنی» بوده است.

وی گفت: ابن‌سینا در فهم معانی جزئی و حیث التفاتی، از بسیاری جهات، تحت تأثیر فرهنگ حرفه‌ای پزشکی بوده‌ است. تبیین ابن‌سینا به دو دلیل طبیعت‌گرایانه است.

دکتر مهدوی ادامه داد: اولا، تبیین او از معانی وابسته به تبیین او از ادراک حسی است، و تبیین او از ادراک حسی حاوی عنصری فیزیولوِژیکی و مادی (اندام‌های حسی) است. این تبیین از ماتریالیسمی رنج می‌برد که از سنت پزشکی به ارث رسیده وخود ابن سینا در آن سهم زیادی داشته است.

رئیس دانشکده فلسفه افزود: ثانیا، تبیین او از معانی بر «شیئ» متمرکز است. «معانی» ویژگی‌ها و کیفیات جسمانی «شیئ» نیستند. آنها کیفیات یا ارزش‌هایی هستند که در صور محسوس شیئ نهفته‌اند، و از طریق آنها قابل‌ادراک هستند. مثلا، کیفیت نامطلوبی یا درندگیِ گرگ که در ظاهر و رفتارش نهفته است. به تعبیر دیگر، معانی «مدلول‌های» جنبه‌های انتزاعی و غیرحسی محیط بیرونی هستند که اگرچه با ادراک حسی همراه هستند، اما با حواس بیرونی درک نمی‌شوند.

350a2851
350a2851
350a2867
350a2868
350a2870

مطالب مشابه