به همت دانشکده زن و خانواده؛

نشست علمی خانواده، ارزش‌های اخلاقی و تهدیدات نوپدید برگزار شد

تاریخ انتشار:

نشست علمی خانواده، ارزش‌های اخلاقی و تهدیدات نوپدید با حضور و سخنرانی دکتر ادریس هانی از مراکش و دکتر طلال عتریسی از بیروت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده زن و خانواده نشست علمی خانواده، ارزش‌های اخلاقی و تهدیدات نوپدید با حضور و سخنرانی دکتر ادریس هانی، رئیس دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش و دکتر طلال عتریسی، مدیر مرکز تحقیقات علوم انسانی و دینی دانشگاه معارف بیروت برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر طلال عتریسی با اشاره به بحث فرق بین چالش و تهدید بیان داشت: خانواده یک نهاد اجتماعی است و نهاد اجتماعی، نهاد انسانی است. اولین تحدی غربی اینجاست که مفاهیم غربی در تحلیل‌های ما نسبت به خانواده وارد شده است. دو مفهوم مهارت و قرارداد که در این بین معرفی شده از همین موارد است. زیرا مفهوم قرارداد در خانواده مطرح نیست و رابطه در خانواده مبتنی بر رحمت است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از مقاومت در خانواده صحبت کنیم لازم است بر الگوهای واحدی که در تاریخ مشترک بوده تاکید داشته باشیم. برخی چالش‌ها در درون خانواده وجود داشت که خانواده خود به تنهایی آنها را حل می‌کرد اما برخی چالش‌های دیگر که بعدها اضافه شده است خارج از الگوهای مشترک می‌باشد.

وی در خصوص چالش ابتدایی خانواده معاصر بیان داشت: برنامه ریزی برای ترویج اشکال متفاوت خانواده یکی از چالش‌های پیش روی خانواده است و مدت‌هاست که جریان دارد. وی با اشاره به نشست قاهره در سال ۱۹۷۴ گفت: بندی در این نشست به عنوان ترویج اشکال مختلف خانواده بیان شده است. سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز در پی ترویج اشکال مختلف خانواده هستند و این مسئله یک چالش جدی برای خانواده‌های امروزی است.

وی در خصوص چالش دوم خانواده معاصر بیان داشت: چالش روابط اقتصادی در خانواده‌ها بعد از جریان سرمایه‌داری شکل گرفته است و در تحلیل‌های صورت گرفته اینگونه به نظر می‌رسد که کار رایگان در خانه (مانند کار زن در خانه) بی‌ارزش محسوب می‌شود. در تحلیل‌ها و بررسی‌های دانشگاهی نیز مقاومتی در برابر اینگونه چالش‌ها دیده نمی‌شود. به این جهت که افراد از خلاف گویی در مقابل تمدن جدید و مدرنیته پرهیز می‌کنند.

وی در پایان در خصوص دیگر چالش‌های پیش روی خانواده به چالش ارزش‌های خانواده و افزایش اقلیت‌های جنسی در جامعه اشاره کرده و بیان داشت: در بسیاری از نشست‌های بین المللی بر این چالش اخیر و حق انسان تاکید می‌شود. این در صورتی است که ما به حق انسان قائل هستیم ولی این مسئله جدای از حق انسان است.

در ادامه نشست خانواده، ارزش‌های اخلاقی و تهدیدات نوپدید دکتر ادریس هانی، خانواده را به عنوان بیت الوجود خوانده و بیان داشت: امروزه کسی نمی‌تواند خانواده را انکار کند. حتی آنانی که با خانواده مخالف هستند نمی‌توانند لزوم خانواده را انکار کنند.

وی گفت: ممکن است اختلافاتی در خانواده وجود داشته باشد، اما باید گفت که این اختلافات جدید نیست و در طول تاریخ خانواده توانسته است وجود خود را حفظ کند. پیامبر اکرم (ص) نیز با بیانات خود شکل بهتری از خانواده را ارائه داد. اما امروزه می‌بینیم که جریان سرمایه داری توانسته است از فضای خانواده و مشکلاتی که در درون آن وجود دارد سوءاستفاده کند.

دکتر ادریس هانی ادامه داد: مهمترین ارزش در سرمایه‌داری آزادی است و فکر و ایده غرب این است که آزادی به کرامت انسانی برسد، اما در تفکر اسلامی این قضیه برعکس است. نگرش اسلامی به انسان کرامت می دهد تا انسان به آزادی برسد و لزوما انسان با دیدن حریت در نگرش غربی به آزادی و کرامت نخواهد رسید.

وی با اشاره به مسئله مصرف‌گرایی در جوامع اسلامی بیان داشت: در ایده حریت و آزادی نگرش غربی زن را آزاد از هر بند و عقدی قرار داده است و او را موجودی مصرف‌گرا معرفی می‌کند که نتیجه آن هم انحطاط در این مسئله بود. مادام اسمیت با اشاره به وضعیت اقتصادی جدید دست‌های مخفی را در جریان کار می‌دانست. بحث مصرف و برخی از این قبیل بحث‌ها بسیار در این زمینه اهمیت دارد. چرا که هر انسانی مصرف بیشتری داشته باشد سطح اجتماعی او بالا می‌رود. این مسئله در مورد انحطاط خانواده به وسیله مصرف‌گرایی بسیار تاثیرگذار است. این عوامل باعث می‌شود تا انسان از اصل وجود خود غافل شود. این فراموشی از اصل وجود در غرب تبعات بسیار فراوانی داشته است.

دکتر هانی تصریح کرد: در حال حاضر نیز تکنولوژی غربی به صورت مخفیانه بعد فرهنگی خود را پنهان کرده است. به همین منظور مهم است که آگاهی افراد نسبت به تکنولوژی و دیگر مسائل پنهانی افزایش یابد. چرا که برخی از این موارد ارزش‌های انسانی افراد را نشانه گرفته است.

وی در پایان افزود: نقش خانواده در بازدارندگی و آگاهی افراد نسبت به مسائلی که بیان شد بسیار مهم است. انسان غربی با مفهوم حریت از هر بندی خودش را آزاد کرد، اما نتیجه‌اش انحطاط بود و به همین منظور این تجربه غربی باید سرمشقی برای خانواده‌های ما و مراکز علمی و دانشگاهی ما باشد تا با بررسی و تحلیل این موارد از کج‌روی‌های احتمالی جلوگیری شود.

گفتنی است در انتهای نشست علمی خانواده، ارزش‌های اخلاقی و تهدیدات نوپدید، دکتر ادریس هانی، رئیس دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش و دکتر طلال عتریسی، مدیر مرکز تحقیقات علوم انسانی و دینی دانشگاه معارف بیروت با حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو بر مسائل مهم جهان اسلام تاکید و بیان شد کشورهای اسلامی دارای اشتراکات و همانندی‌های عمیق دینی، مذهبی و سیاسی هستند.

350a2884
350a2884
350a2910-2
350a2937-2
350a2963-2
350a2970-2
350a2977-4
350a2982
350a2999
350a2995
350a3013-2

مطالب مشابه