به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، میزگرد تخصصی «ارزیابی عملکرد رسانهای ایران در عملیات وعده صادق» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید مبینی مقدس عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
دکتر مجید مبینی مقدس در ابتدای این نشست بیان داشت: امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است. رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند.
وی گفت: عملیات نظامی وعده صادق را میتوان از منظر ارتباطشناختی مورد تحلیل قرار داد و ابعاد جنگ رسانهای جاری بین ایران و اسرائیل را با تکیه بر نظریات و تکنیکهای خبری بررسی کرد که بخشی از آن شامل موارد ذیل است:
نظریه برجستهسازی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: اسرائیل و سایر دشمنان یا رقبای منطقهای ایران کوشیدند اذهان مردم ایران، منطقه و جهان را از توجه به عملیات نظامی ایران بازدارند. در سطح ملی، برجسته کردن اجرای قانون مقابله با بیحجابی مورد توجه رسانههای فارسی بیگانه قرار گرفت. در سطح بینالمللی نیز تصمیم اخیر ترکیه برای رهسپاری کشتی “آزادی ۲” به سمت غزه میتواند در این راستا تحلیل شود.
کوچکنمایی
وی ادامه داد: همان گونه که انتظار میرفت و در عملیات عینالاسد نیز اتفاق افتاد، رسانههای متخاصم سعی در کوچک نشان دادن این عملیات نظامی کردند. از سوی دیگر، ایران با استفاده از تکنیک اقناعی «گواهی دادن» به سراغ شخص ثالث رفت و اعتراف مقامات غربی و اسرائیلی در تایید عظمت عملیات را بازنشر کرد که در این مورد، ایران موفقتر عمل کرد.
توسل به احساسات
دکتر مجید مبینی مقدس گفت: اسرائیل با طرح ماجرای اصابت ترکش ضدموشک به یک کودک، سعی در تحریک عواطف داشت. از سوی دیگر، نمیتوانست اشارهای به کشته یا زخمی شدن مردم اسرائیل کند، چرا که باعث ایجاد ترس در جامعه اسرائیل میشد. اما ایران در این زمینه میتوانست بر روی این موضوع که عامدانه مردم اسرائیل را هدف نگرفته بسیار مانور دهد و چهره انسانی و اسلامی خود را آشکارتر کند؛ اما چنین نشد. در عین حال انتشار تصاویر عبور پهپادهای ایرانی بر فراز کربلا (برای مخاطب شیعه) و مسجدالاقصی (برای مخاطب عرب و مسلمان) در این سطح قابل تحلیل و ارزشگذاری است.
ارعاب
وی تصریح کرد: ایران در روزهای منتهی به عملیات، توانست به خوبی از تکنیک عملیات روانی ارعاب برای به هم ریختن فضای اسرائیل استفاده کند و موفق عمل کرد. از سوی دیگر، رسانههای اسرائیلی با تاکید بر پیامدهای نظامی و اقتصادی حمله ایران و پاسخ اسرائیل، سعی در ایجاد رعب در مردم ایران داشتند.
اخبار جعلی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: به نظر میرسد اتاق فکر رسانهای اسرائیل، با نشر فیلمهای اصابت موشک که مربوط به حوادث دیگری بود و سپس تکذیب آنها، سعی کرد اعتماد مخاطبان به فیلمهای واقعی ناشی از اصابت موشکهای ایرانی را از بین ببرد. در این امر، هوشمندی دوچندان رسانه های ایرانی به خصوص رسانههای رسمی ضروری است.
وی در پایان افزود: در مجموع میتوان گفت ایران در مدیریت رسانهای عملیات وعده صادق نسبت به عملیاتهای پیشین (عین الاسد و اربیل) و نسبت به رسانههای اسرائیلی تا این لحظه موفقتر عمل کرده است.
در پایان ایشان به پرسشهای حاضران در جلسه «ارزیابی عملکرد رسانهای ایران در عملیات وعده صادق» پاسخ داد.