به همت دانشکده فلسفه؛

نشست علمی «هستی شناسی وحدت در متافیزیک ارسطو و فلسفه سینوی» برگزار شد

تاریخ انتشار:

برخی از مورخان فلسفه، بحث فلسفه یونان را بحث از واحد کثیر می‌دانند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده فلسفه، نشست علمی «هستی شناسی وحدت در متافیزیک ارسطو و فلسفه سینوی» با حضور و سخنرانی دکتر محمدهادی توکلی در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

وی ضمن معرفی فلسفه ارسطویی بیان داشت: یک محور بحث ما مربوط به ارسطو است و ما به‌ناچار باید فیلسوفان قبل از ایشان را بررسی کنیم و ببینیم ارسطو در مواجهه با چه مسائلی به بحث از وحدت پرداخته است.

دکتر توکلی ادامه داد: برخی از مورخان فلسفه، بحث فلسفه یونان را بحث از واحد کثیر می‌دانند. و وقتی ما به فیلسوفان پیشاسقراطی رجوع می‌کنیم این مسئله را نه به‌عنوان یک مسئله اصلی ولی به عنوان یک مسئله ای که به عنوان پنهانی این فیلسوفان با آن درگیر بودند در می‌یابیم.

این استاد فلسفه گفت: وقتی این فیلسوفان عنصر اصلی عالم و اصل نهانی عالم را کشف کنند و بر این باور بودند که این تغییرات پنهانی که همواره یک چیز واحد و پنهانی هست که در ضمن اینها می‌بینیم که به صورت های مختلفی می ایند در واقع به این باور داشتند که یک اصل واحدی برای تمام اشیاء وجود دارد.

وی تصریح کرد: این مورخان امر واحد را به صورت یک ماهیت متعین و یک شئ خاص معرفی می‌کردند. اما هنگامی که به پارمنیدس می‌رسیم واحد را برایش یک واقعیتی قائل می‌شود مثل اینکه آن را مختص به یک شئ خاص بداند.

دکتر توکلی افزود: برخی دیگر نیز قائل هستند که فیلسوفان پیشا سقراطی از یک شهود مابعدالطبیعی برخوردار بوده‌اند که همچین عقیده‌ای داشته‌اند. به هر حال فارغ از تحلیل این موارد پارمنیدس در مقابل کسانی که به کثرت واقعه باور داشتند اساساً کثرت را انکار کرد و گفت این یک توهمات حسی ماست و واقعیت ندارند. این حرکاتی که در عالم می‌بینیم از موهومات ماست و واقعیتی ندارد.

350a1824
350a1824
350a1836-2
350a1811
350a1830-2
350a1822
350a1820
350a1828

مطالب مشابه