دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا:

مدیریت استراتژیک فرآیند تنظیم جهت گیری‌های کلان و بلند مدت سازمان است

تاریخ انتشار:

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: مدیریت استراتژیک، یک مدیریت کلان و یک نگاه کلان است زیرا به منظور نوشتن برنامه، سازمان را باید به عنوان یک کل در نظر گرفت که خود آن توسط یک سری از عوامل داخلی و خارجی محصور شده است.

به گزارش خبرنگار دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در پاسخ به سوالی درباره اهمیت و جایگاه مدیریت استراتژیک در سازمان‌های رسانه‌ای اظهار کرد: در ابتدا باید بدانیم استراتژی از کجا وارد علم مدیریت شد؟ استراتژی برای اولین بار از حوزه نظامی‌گری (جنگ) در یونان باستان وارد حوزه مدیریت شد در اینجا منظور از استراتژی میدان جنگ بود؛ یک فرمانده اگر استراتژی درستی در جنگ داشته باشد ابتدا رقبای خود (دشمنان) را باید شناسایی کند، زمین و میدان را خوب بشناسد به توانایی خود و دشمن کاملا واقف باشد و با توجه به این موارد بهترین راهبرد و یا استراتژیک را برای غلبه بر دشمن انتخاب کند؛ در حقیقت مقدمه تدوین استراتژی، شناخت است.

استاد درس مدیریت استراتژیک رسانه ادامه داد: مدیریت استراتژیک، یک مدیریت کلان و یک نگاه کلان است زیرا به منظور نوشتن برنامه برای کل واحدهای سازمان باید از بالا به آن سازمان نگاه کنیم و سازمان را به عنوان یک کل در نظر بگیریم که خود آن توسط یک سری از عوامل داخلی و خارجی محصور شده است.

وی در ادامه تفاوت محیط داخلی و خارجی در سازمان را مورد توجه قرار داد و افزود: محیط‌های داخلی بیشتر در اختیار مدیران است و مدیران در محیط داخلی اثر گذار هستند ولی در محیط‌های خارجی مدیران تاثیر چندانی بر امور ندارند.

دکتر اسماعیلی طبا عنوان کرد: در سازمان‌ها ما یک محیط داخلی (مدیران، کارکنان، فرهنگ سامانی، ساختار سازمان و… داریم و یک محیط خارجی شامل (مخاطبان، رقبا، دولت، مجلس، و تمامی عواملی که از بیرون بر روی سازمان تاثیر می‌گذارند.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان اینکه هر چه رقبا بیشتر شوند برای سازمان رسانه‌ای یک نوع تهدید محسوب می‌شود، گفت: قدرت انتخاب مخاطبان روز به روز بیشتر می‌شود قبلا مخاطبان فقط قدرت انتخاب بین ۵ تا ۶ شبکه را داشتند اما امروزه قدرت انتخاب صدها شبکه و فضای مجازی را دارند و هر چقدر قدرت انتخاب مخاطبان بالاتر برود می‌تواند یک تهدید بزرگ برای سازمان‌های رسانه‌ای محسوب شود چرا که مخاطب منتظر نمی‌ماند که ما یک برنامه خوب تولید کنیم مخاطب جستجو می‌کند و برنامه مورد علاقه خودش را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مدیریت استراتژیک، یک مدیریت کلان است که بیشتر توسط مدیران ارشد طراحی می‌شود مدیریت استراتژیک رصد دائمی محیط داخلی و خارجی سازمان به منظور تدوین استراتژی مناسب است یعنی مدیر استراتژیک مدیری با چشمانی باز است که دائما محیط را رصد می‌کند.

دکتر اسماعیلی طبا با بیان این مطلب که استراتژی راه‌های رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب است، بیان کرد: مدیریت استراتژیک به ما می‌گوید اکنون کجا هستیم؟ سازمان ما در چه وضعیتی است؟ وقتی که متوجه شدیم در چه وضعیتی هستیم نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت‌های سازمان را شناسایی کردیم در این مرحله بررسی می‌کنیم که می‌خواهیم به کجا برسیم، چشم‌انداز سازمان چیست؟ قله و هدف نهایی و مطلوب سازمان را مشخص و راه‌های رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب را هم بررسی می‌کنیم.

دکتر اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه مدیریت استراتژیک در اصل برای سازمان‌های صنعتی نوشته شده و اخیرا به مدیریت رسانه راه پیدا کرده است، تصریح کرد: مدیریت استراتژیک است که به سازمان رسانه‌ای کمک می‌کند در محیط‌های متغییر، رقابتی. پیچیده بتواند به زیست خود ادامه دهد.

استاد درس مدیریت استراتژیک رسانه عنوان کرد: در حوزه تکنولوژیک، گوشی‌های نوکیا و آلکاتل که جزو اولین‌های تلفن‌های همراه بودند و امروزه از آن‌ها هیچ اثری نیست و از صحنه رقابت خارج شدند چرا که نتوانستند محیط بیرونی، رقبا و نیازهای مخاطبان را شناسایی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت استراتژیک فرایند تنظیم جهت گیری‌های کلان و طولانی مدت سازمان است، گفت: در ابتدا سمت و سوی یک سازمان رسانه‌ای و استراتژی‌های کلان آن باید مشخص و اهداف کلان و اهداف فرعی بر اساس ماموریت‌ها تنظیم و بعد بر اساس آن‌ها برای رسیدن به این اهداف، استراتژی با نگاه به وضع موجود سازمان تدوین می‌شود. به طور مثال برای سازمان صدا و سیما اهداف کلانی مثل ارتقای سطح دینی مخاطبان نوشته شده که در اساسنامه آن موجود است.

مطالب مشابه