دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

معیار حلیت و حرمت پرندگان از دیدگاه مذاهب اسلامی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که پنج‌شنبه 26 بهمن 96 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر عبدالصمد علی‌آبادی به‌عنوان استاد راهنما، مهدی نوروزی، استاد مشاور و دکتر علی نعمت الهی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو فریده عبادی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

در متون دینی مسلمان‌ها و کتاب قرآن اشاره‌ها و آیاتی مرتبط با غذای حلال وجود دارد و تأکید دارند که غذای حرام در جسم و روح انسان تأثیر سوء دارد. نظر به‌ضرورت استفاده از غذای حلال سبب شد، تا کشورهای اسلامی غذای حلال را راه‌اندازی کنند.

امروزه غذای حلال جایگاه مهمی در میان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی پیداکرده و در حال تلاش هستند تا گسترهٔ آن را به سراسر عالم برسانند

حلال به غذایی گفته می‌شود که معیارهای شرعی اسلامی در آن رعایت شود و دین اسلام مصرف آن را مجاز کرده است و لازمهٔ آن شناخت مسائلی است که از طریق شرع ـ کتاب و سنت ـ بیان‌شده است.

پرندگان نیز که یکی از مواد غذایی مصرفی مردم در نقاط مختلف جهان می‌باشند، دارای ملاک و معیارهایی هستند که مطابق برخی از آن‌ها گوشت یک پرنده حلال و طبق برخی دیگر گوشت آن حرام می‌شود.

اما نکته واجد اهمیت این است که اسلام دارای مذاهب متعددی است که ممکن است در برخی از معیارها و مصادیق غذای حلال باهم اختلاف داشته باشند و ازاین‌رو ضروری است این مسئله از منظر همهٔ مذاهب فقهی بررسی شود.

ازآن‌جهت که تحقیق وسیع و یکپارچه دراین‌باره صورت نگرفته است ازاین‌رو پرسش از معیارهای حلیت و حرمت، مسئله‌ای است که نیازمند کاویدن تا مرحله یافتن پاسخی درخور است.

این تحقیق باهدف شناخت حدودوثغور معیارهای حلیت و حرمت پرندگان میان مذاهب انجام شد و نیل به این مقدمه در سایهٔ توصیف و تحلیل گزاره‌های فقه مذاهب اسلامی با گردآوری داده‌های کتابخانه‌ای میسر است که نتیجهٔ آن اختلاف فقهی بسیار اندکی است که در مباحث مربوط به معیارهای حلیت و حرمت پرندگان وجود دارد.

کلمات کلیدی: معیار، حلیت، حرمت، پرندگان، فقه، مذاهب اسلامی

 

مطالب مشابه