به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیهای که یکشنبه 17 دی 96 در سالن کنفرانس شهیدبهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر منصور داداش نژاد بهعنوان استاد راهنما، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید گوهری رفعت، استاد مشاور و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمد عظیمی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو رحیم خیری از پایاننامهاش دفاع کرد.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
شیعیان معتقد به امامت و خلافت بلافصل علی علیهالسلام از طریق نص جلی یا خفی هستند. گرچه در مورد پیدایش شیعه نظرات گوناگونی از سوی مستشرقین و حتی مغرضین، بیانشده است اما شهید مطهری معتقد است که معمار تفکرات شیعه نبی گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم است. شیعه مثل هر مذهب دیگری تفکرات خود را از منابعی خاص استخراج میکند که آن منابع عبارت است از: قرآن، سنّت اهلبیت علیهمالسلام، عقل و اجماع. استاد مطهری همچون دیگر علمای شیعه برای تفکر شیعی اصول و مؤلفههایی را بیان میکند: توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت. تفکر شیعی دارای مشخصهها و ممیزههایی است که او را از مذاهب دیگر برجسته میکند. مهمترین آنها: نصگرایی؛ یعنی همه آنچه مرتبط با ارکان اعتقادی و فقهی شیعه باشد باید بهواسطه نص ثابت شود. امامت؛ استاد مطهری امامت را مفهومی نظیر نبوت میداند. شیعه برخلاف اهل سنت قائل به امامت ائمه بعد از رسولالله است. داشتن علم لدنی و عالم بودن به همه احتیاجات دنیوی و اخروی و معصوم بودن از همه گناهان و خطایا از ویژگیهای امامت است. مرجعیت فقها در زمان غیبت امام معصوم؛ و عشق و محبت بیپایان شیعه در همه مراحل زندگی به امیرالمؤمنین و ائمه اطهار علیهمالسلام و افکار و آموزههای ایشان ازجمله این مشخصهها است. از دیدگاه شهید مطهری این بنیان راسخ و تفکر قوی بهمرورزمان مبتلابه انحرافات و آسیبهای بالفعل و بالقوهای شده است. در یک تقسیمبندی این انحرافات را میتوان در سه بخش اعتقادی، اجتماعی و معنوی و رفتارهای اخلاقی موردبررسی قرارداد. از انحرافات اعتقادی میتوان به مسئله غلو، فرقهسازی و تحریفات عاشورا؛ و از انحرافات اجتماعی و معنوی به مسئله اخباریگری، عوامزدگی در تقلید و نفوذ اندیشههای بیگانه؛ و در انحرافات اخلاقی به رفتارهای ناروا اشاره کرد.
کلمات کلیدی: تشیع، شهید مطهری، تفکر شیعی، مؤلفههای تشیع، آسیبهای تفکر شیعی