پژوهشگر کمبریج در دانشگاه ادیان و مذاهب: ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان مسئله الهیاتی نیست

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، نشست علمی "آیا چالش‌های ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان یک مسئله الهیاتی است؟" با حضور دکتر محمدصالح زارع پور، پژوهشگر مطالعات اسلامی در دانشگاه کمبریج، برگزار شد.

در این نشست علمی که یکشنبه 17 دی 96 به پیشنهاد حلقه مطالعاتی دین‌پژوهان از سوی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، دکتر محمدصالح زارع پور، پاسخ به این سؤال را که "آیا چالش‌های ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان یک مسئله الهیاتی است؟" منفی دانست.

دکتر محمدصالح زارع پور در استدلال پاسخ خود گفت: متألهان و خداباوران مسئول پاسخگویی به این سؤال نیستند.

وی افزود: مسئله بنیادین دیگر در این میان وجود دارد که پاسخ به آن می‌تواند پاسخ این سؤال را نیز روشن کند ولی خود آن مسئله بنیادین مسئله‌ای الهیاتی نیست و ربطی به وجود یا عدم وجود خدا ندارد.

دکتر زارع پور با توضیح جبرگرایی الهیاتی و منطقی در تبیین آن مسئله بنیادین گفت: اگر کسی ادعای صدق گزاره‌ای را در زمان اکنون داشته باشد باید ثابت کند که صدق‌ساز آن گزاره نیز اکنون وجود دارد.

دکتر زارع پور سپس با بیان انواع استدلال‌های خداناباورانه گفت: درواقع استدلال خداناباوران مبنی بر وجود خداوند با تکیه‌بر ناسازگاری میان علم پیشین الهی و اختیار انسان استدلالی عقیم است.

در ادامه این جلسه دکتر زارع پور با بیان مثال‌هایی به تبیین بیشتر ناکارآمد بودن این استدلال خداناباوران پرداخت.

مطالب مشابه