منتظر حقیقی در راستای رفع ظلم گام برمی‌دارد

تاریخ انتشار:

مهدویت حقیقتی است که تمام ادیان و مذاهب به آن اعتقاد دارند و ادیان آسمانی و غیر آسمانی از آن به عنوان منجی یاد می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایسنا مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امامت و مهدویت با حضور دکتر محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در رشت برگزار شد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه وقتی ادیان و مذاهب مختلف به منجی اعتقاد دارند، به آخرالزمان نیز اعتقاد دارند، افزود: برخی از فرقه‌ها قائل به قیامت نیستند اما به‌دلیل اعتقاد به تناسخ منجی را قبول دارند و منتظر هستند تا یک روز منجی عالم بشریت پا به عرصه بگذارد تا ظلم و بی‌عدالتی در دنیا از بین برود.

وی با بیان این نکته که شیعیان، دقیق و با مشخصات کامل ظهور حضرت مهدی(عج) را به دنیا بشارت دادند، تصریح کرد: تمام علمای اسلامی شیعه و سنی بر ظهور حضرت مهدی(عج) تاکید دارند.

دکتر تسخیری با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ کتاب تاریخی روایی مستند درباره حضرت مهدی(عج) مطلب دارند، بیان نمود: تعبیر کامل شیعیان درباره ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) این است که خواهد آمد و کل زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، در بیانات اهل بیت(ع) هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و حضرت مهدی(عج) خواهد آمد. برخی از اهل سنت، مسیحیت و یهودیت معتقدند که لازم نیست منجی زنده باشد اما معتقدند منجی خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ جلد کتاب از دانشمندان مسیحی درباره اهل بیت(ع) نوشته شده و به زبان‌های مختلف ترجمه شده که تاکنون ۶ جلد به زبان فارسی ترجمه شده است، افزود: مابقی کتب به زبان فارسی ترجمه می‌شوند، شیعیان باید قدر امامان را بدانند و حقیقت مهدویت را درک کنند.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: امروز پیروان اهل‌بیت(ع) جامعه مخصوص به خودشان را دارند و این جامعه به عنوان یک جامعه مستقل و فارغ از شرق و غرب و چپ و راست محسوب می‌شود و این سعادتی از جانب خداوند نسبت به پیروان اهل‌بیت(ع) است.

دکتر تسخیری به اهمیت جایگاه مهدویت در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: مهدویت حقیقتی است که تمام ادیان و مذاهب به آن اعتقاد دارند و ادیان آسمانی و غیر آسمانی از آن به عنوان منجی یاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: تمام دیدگاه‌هایی که این اعتقاد را ندارند نیز بحث نهایت تاریخ را مطرح می‌کنند که در آن زمان عدالت برقرار و تمام درگیری‌ها و جنگ‌ها به واسطه حضور منجی پایان می‌یابد.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: نشان دقیق مهدویت و ظهور منجی توسط تشیع مطرح شده است؛ لذا شیعیان به اسم و مشخصات، اعتقاد به ظهور امام(عج) دارند که با حضورش زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.

دکتر تسخیری همچنین بر اهمیت مسئله انتظار تأکید کرد و گفت: طبق احادیث، بهترین اعمال، انتظار فرج است؛ لذا در این مسیر مواظب باشید دچار یأس، تردید و شبهات نشوید. فرج به معنای عام یعنی هر مشکلی سرانجام حل خواهد شد؛ اما انتظار فرج معنایی دیگر دارد و انتظار به معنای عدالت‌خواهی است؛ لذا کسی که پیرو ائمه معصومین(ع) است و ادعای مسلمانی دارد نمی‌تواند نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه منتظر، کسی است که نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارد، گفت: این اعتراض دو حالت دارد که در حالت اول کسانی هستند که دعا می‌کنند امام با ظهورش وضعیت را سامان دهد؛ اما منتظر حقیقی کسی است که در راستای برطرف‌سازی ظلم گام برمی‌دارد.

وی در نهایت افزود: فلسفه عدالت‌خواهی انتظار منجی است و تا زمانی که عدل نباشد، همواره تقابل پابرجاست. لذا در این راستا نیازمند تلاش در جهت تربیت و تزکیه نفس و دفاع از حق مظلوم هستیم.