با موضوع «سریان ولایت الهی در قرآن و عهد جدید»

یکی از پیش نشست های چهارمین دوره کرسی های ترویجی دانشگاه برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از پیش نشست‌های چهارمین دوره کرسی‌های ترویجی این دانشگاه با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر قیومی در موضوع «سریان ولایت الهی در قرآن و عهد جدید» برگزار شد.

در این نشست که روز پنجشنبه 11 آبان 96 با حضور چند نفر از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان علاقه‌مند در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر قیومی عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در موضوع «سریان ولایت الهی در قرآن و عهد جدید» به ایراد سخن پرداخت.

دکتر قیومی در این نشست ابتدا به دو نوع تفکر الهیاتی و مسیح شناسی در مطالعات عهد جدید و نیز نگاه مکمل مسیح شناسان به مسیح اشاره کرد که وی را دارای دو بعد الوهی و بشری می‌داند، موضوع را بیشتر بر بعد بشری عیسی مسیح و رسالت وی برای بنی‌اسرائیل متمرکز دانست و عنوان سخنرانی را نیز با جایگزینی عبارت انجیل به‌جای عهدجدید اصلاح کرد.

دکتر قیومی سپس با اشاره به‌جایگاه مبحث ولایت در کلام اسلامی، اناجیل را از مقدمات فهم و حل برخی مشکلات در این موضوع دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قیومی سپس انسان را در امر دین منفعل و عقل را ناتوان از فهم مفاهیم علوی دین دانست و افزود: اما اگر همین عقل به‌واسطه وحی قدرت فهم این امور را بیابد آنگاه قادر به فهم اس و اساس و درونمایه دین خواهد بود.

قیومی سپس مسئله اصلی در دین یهودیت و مسیحیت را نه توحید بلکه ولایت و شناخت مسیح دانست و گفت: اما اسلام دین توحید است و دارای یک وحدت وجود دینی است.

دکتر قیومی سپس با اشاره به سرگذشت حضرت ابراهیم به انواع توحید ازجمله حبی و عبودی اشاره کرد و افزود: از دل توحید ربوبی می‌توان توحید ولایت را نیز استخراج کرد، نوعی از توحید که درآیات متعدد قرآن به آن اشاره‌شده است مانند آیه: الله هو الولی.

قیومی اضافه کرد: خداوند این ولایت را درآیات دیگر توسعه داده و به پیامبر و امیرالمؤمنین می‌رساند که در آیه: انما ولیکم الله و رسوله… به آن اشاره‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قیومی در ادامه با ذکر فراز: الله ولی الذین آمنوا… در آیه‌الکرسی در سوره بقره مهم‌ترین کارکرد ولایت را اخراج از ظلمات به نور خواند و ادامه داد: ولایت انسان در قرآن گاه شکل فاعلی دارد یعنی انسان ولی خداست و گاه شکل مفعولی دارد و خداوند ولی مؤمنین است که در شکل اول به معنای قرب خدا و در شکل دوم به معنی تحت سرپرستی خدا بودن است.

لذا ولایت به معنای وساطت است و آن واسطه بین خدا و بنده را باید خود خدا معین کند که انبیا و ائمه هستند، و این واسطه‌ها تنها راه شناخت توحید هستند و بشر را می‌توانند به توحید برسانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قیومی در ادامه از توصیف‌های متعدد در اناجیل گفت که عیسی را مظهر ولایت خدا می‌داند. وی همچنین نورانیت و رسیدن به نور را از دیگر نتایج مهم ولایت خواند که این نکته هم در اناجیل اشاره‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر قیومی در پایان بر لزوم سلطه ولایت بر تمام ابعاد دین از فقه گرفته تا دیگر ابعاد آن تاکید کرد.

در ادامه این جلسه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان علاقه‌مند حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ با دکتر قیومی پرداختند.

در این بخش دکتر مفتاح عضو هیئت‌علمی دانشکده ادیان با اعلام عدم موافقت خود با این بیان سخنران که مسئله اصلی دین یهودیت و مسیحیت توحید نیست بلکه ولایت است، اظهار داشت به نظر وی بهتر است با تکیه بر وحدت این ادیان در موضوع توحید با اسلام که در آیاتی مانند: تعالوا الی کلمه سواء… تأییدشده این‌گونه مباحث مطرح شود و نه بر مبنای ولایت.

گفتنی است این نشست به‌عنوان یکی از پیش نشست‌های چهارمین دوره کرسی‌های ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود و در این کرسی در جلسات جداگانه این مباحث به‌صورت کامل‌تر ارائه و با حضور ناقدان به‌نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.

مطالب مشابه