دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

مشترکات و مفترقات مذاهب امامیه، حنفیه و حنبیله در نمازهای واجب (تعداد، شروط، صحت و کمال)

تاریخ انتشار:

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

نماز یکی از ابواب مهمی است که در فقه مذاهب جزء لاینفک احکام عبادی و از مهم‌ترین عبادات و به‌عنوان رکن دین در بین مذاهب اسلامی شناخته‌شده است.

و پایان‌نامه حاضر با عنوان (مشترکات و مفترقات مذاهب امامیه، حنفیه، و حنبلیه در نمازهای واجب (تعداد، شروط صحت و کمال) نگارش شده است. و قصد دارد با تبیین این موضوع و بررسی فقهی از این حیث از منظر مذاهبی مثل حنفی که اهل رأی و قیاس است و مذهب حنبلی نقل گرا که حتی افراطی‌تر از مذهب مالکی و مذهب امامیه که معتدل میان عقل و نقل است به‌وسیله این سه دیدگاه که از جهت بحث اختلافات و اشتراکات و احکام عبادی و تطبیق فقه مقارن ارزشمند است نشان دهد که موارد اشتراکی بیشتر از موارد اختلافی است و همین امر سبب آشنایی مذاهب از یکدیگر و تقریب مذاهب و انسجام فقه اسلامی می‌شود.

و نتایج محتویات این پایان‌نامه ‌این است که‌ این سه مذهب در اکثر تعداد نمازهای واجب و شروط صحت و شروط کمال باهم اتفاق دارند هرچند اختلافاتی با یکدیگر دارند.

از آن جمله اینکه در بحث تعداد مذهب امامیه وحنبلیه نماز وتر را مستحب و سنت مؤکده می‌دانند ولی مذهب حنفیه قائل به وجوب چنین نمازی هستند.

و یا در بحث شروط صحت که مذهب امامیه وحنبلیه اسلام را شرط صحت نما ز می‌دانند و به دون آن نماز را باطل می‌دانند ولی مذهب حنفیه آن را از شروط وجوب نماز می‌داند نه از شروط صحت.

و در بحث شروط کمال اینکه مذهب امامیه خواندن نمازهای یومیه را به جماعت خواندن مستحب می‌داند ولی مذهب حنبلیه آ ن را برای مردان واجب می‌داند ولی مذهب حنفیه آ ن را سنت مؤکده می‌داند.

و این پایان‌نامه به جمع‌آوری این موضوع به روش کتابخانه‌ای اقدام نموده است.

کلمات کلیدی: مشترکات و مفترقات، مذاهب امامیه، حنبلیه و حنفیه، شروط صحت، شروط کمال.

مطالب مشابه