دیدار اعضای مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم «مکتا» با رئیس دانشگاه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان ومذاهب، روز چهارشنبه 26مهرماه جمعی از اعضای مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم «مکتا» با رئیس دانشگاه ادیان ومذاهب دیدار کردند.

در ابتدای این جلسه گزارشی از مجموع فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده از ابتدای تأسیس «مکتا» تا به امروز ارائه شد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین نواب رئیس «گروه برنامه ریزی حوزوی – دانشگاهی» از رشد بی رویه رشته‌های حوزوی در واحدهای دانشگاهی انتقاد و به تاثیرات منفی این اقدامات در ضربه زدن به جایگاه علم و دانش اشاره کرد.

آقای نواب با تاکید بر جایگاه و اهمیت علم و دانش، کتاب را پایه و بازوی اصلی علم معرفی کرد. وی تأسیس مجمع کتابخانه‌های تخصصی قم« مکتا» را حرکتی نو و برخواسته از نیاز جامعه علمی و اطلاعاتی دانسته و بر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های مختلف جهت اطلاع رسانی به محققان و پژوهشگران نسبت به جایگاه، امکانات و توانایی‌های «مکتا» تاکید کرد. ایشان هدف اصلی گردآوری منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌ها را رشد و گسترش علم دانسته و خواستار توجه «مکتا»  به این امر در ترسیم اهداف و چشم انداز های مربوطه شد.

مشاور فرهنگی ریاست مجلس شورای اسلامی، همچنین پیشنهاد کرد «مکتا» مرکز و کانون کتابخانه‌های تخصصی کشور قرار گیرد و دبیرخانه دائمی آن در قم ایجاد شود.

آقای نواب همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از منابع کتابخانه‌های تخصصی ایران را به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های «مکتا» مطرح کرد.

نواب یکی از چشم انداز ها و ظرفیت‌های مکتا را شتاب دهنده ارائه خدمات کتابخانه‌ای دانسته و با انتقاد از اقدام همه کتابخانه‌ها برای خریداری برخی منابع با کاربران خاص که به لحاظ مادی نیز هزینه‌های بسیاری برای کتابخانه‌ها درپی دارد، بر همکاری، اشتراک و تبادل منابع اطلاعاتی بین کتابخانه‌های عضو «مکتا» با حفظ و رعایت قوانین مالکیت فکری  و معنوی و نیز ضوابط مربوطه، در سطح ملی تاکید کرد.

ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی را از طریق خدمات «مکتا» در عمیق شدن تحقیق و پژوهش اثر گذار دانست و از آن با عنوان شبکه سراسری دسترسی به منابع اطلاعاتی در کل کشور یاد کرد.

در بخش پایانی جلسه آقای نواب برنامه «مکتا» جهت برگزاری همایشی به مناسبت هفته کتاب و تقدیر از یکی از شخصیت های تاثیرگذار در حوزه کتابخانه های تخصصی را بسیار شایسته و قابل توجه ارزیابی کردند.

مطالب مشابه