دکتر محمدهادی فلاح‌زاده بیان کرد؛

طوفان الاقصی الهام‌بخش همبستگی بیشتر مسلمانان است

تاریخ انتشار:

موضوع فلسطین و مسجد الاقصی از قدیم و زمانی که زمزمه های آغاز ایجاد یک کشور یهودی در فلسطین شنیده می‌شد یک عاملی برای همبستگی کشورهای اسلامی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست علمی- فرهنگی «نقش عملیات غزه در انسجام و همبستگی اسلامی» با سخنرانی دکتر محمد هادی فلاح زاده تحلیلگر و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسن زمانی مشاور مدیر حوزه‌‌های علمیه کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر هادی فلاح زاده همبستگی اجتماعی را از ابزار مهم جامعه شناسی دانست و گفت: ارزشها و باورهای مشترک می‌تواند همبستگی ایجاد کند و فضای مشترکی را در بین انسان‌ها ایجاد خواهد کرد. در جوامعی که همبستگی اجتماعی باشد انسجام بیشتری وجود دارد و قدرت بیشتری آن جامعه خواهد داشت. همبستگی از دل مشغولی های جهان اسلام است.

وی ادامه داد: موضوع فلسطین و مسجد الاقصی از قدیم و زمانی که زمزمه های آغاز ایجاد یک کشور یهودی در فلسطین شنیده می‌شد یک عاملی برای همبستگی کشورهای اسلامی شد. طوفان الاقصی برآمده از تحقیر توهین و تجاوز به حقوق مردم آن سرزمین بود و همچنین برآمده از آن چیزی بود که در گذشته اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: وقوع جنگ سرد باعث شد تا امریکا به فکر تک قطبی کردن جهان بیفتد. اما این نگاه توسط انقلاب اسلامی ایران به چالش کشیده شد. ظهور داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در منطقه توسط آمریکا نیز در راستای بهبود تک قطبی سازی بود. به همین جهت وقتی طوفان الاقصی اطلاعات فوق سری و امنیتی اسرائیل را شکست داد و دانش های‌تک و هوش مصنوعی را نیز که در خدمت تک قطبی سازی بود را به چالش کشید سران کشورهای اروپایی به اسرائیل آمدند تا پروژه‌های شکست‌ خورده‌شان را بررسی کنند.

وی عوامل همبستگی را در دگر خواهی و دگر دوستی بیان کرد و گفت: هنگامی که رفتار انسان را در طول تاریخ بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که انسان موجودی اجتماعی و در عین حال فردی است. در فرهنگ‌های متفاوت، ابعاد مختلف روحی انسان تشویق می‌شود و رشد بیشتری پیدا می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه جامعه اسلامی ویژگی جمع‌گرایی و خانواده‌محوری دارد و سبک زندگی اسلامی نیز این ویژگی را تقویت می‌کند، اظهار کرد: مکتب اسلام جمع‌گرایی را بیش از فردگرایی تشویق می‌کند، هرچند در اسلام تقویت ریسمان فردی میان هر شخص و خدا تشویق می‌شود اما همواره به انجام مناسک، تشریفات و آداب و رسوم در قالب جمعی بیشتر توصیه می‌شود. در فلسطین نیز این عوامل وجود دارد و سطح پیوستگی بالا و قابل مشاهده است. همچنین دین به کمک عوامل همبستگی می آید. در جوامع دینی علاوه بر عوامل اجتماعی دین نیز به کمک همبستگی می آید. غزه و طوفان الاقصی الهام‌بخش همبستگی مسلمانان است و مقاومت مردم غزه باعث افزایش اسلامگرایی نه تنها در کشورهای اسلامی که در جوامع غربی نیز شده است. مقاومت اسلامی در این جنگ از یک‌سو به آموزه‌های قطعی اعتقادی مبتنی بر نصرت قطعی خداوند در قرآن کریم متکی است و از سوی دیگر به فروپاشی درونی قدرت اسرائیل و عوامل جنگ در منطقه متکی خواهد بود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی با بررسی ابعاد طوفان الاقصی از منظر آیات قرآن کریم گفت: منبع ما مسلمانان قرآن کریم است. قرآن آموزه های دارد که ما باید از آن الگو بگیریم. طوفان الاقصی ابعاد زیاد در جهان پیدا کرده است و می‌توان این ابعاد را در نشست‌های مختلفی بررسی نمود.

وی در ادامه با بیان 12 اصل قرآنی درباره طوفان الاقصی گفت: در این نشست 2 اصل متناسب با جلسه بیان می‌شود که موضوع اول آن در مورد این است که در مردم کشور ما دغدغه سرمایه گذاری جدی در فلسطین وجود دارد. اینکه چه ضرورتی وجود دارد که ما با مجموعه کشورهای دیگر سرمایه گذاری جدی در غزه و فلسطین داشته باشیم از دغدغه‌های مردم ماست. همچنین  موضوع دوم این است که حماس چرا این کار را کرد؟ اطلاع حماس از حوادث بعد از آن چگونه بوده است؟ و آیا دستاوردی داشته است؟

مشاور مدیر حوزه‌‌های علمیه کشور در تبیین موارد گفته شده بیان داشت: مورد اول ضرورت حمایت جدی از فلسطین است و برای آن چهار دلیل قرآنی وجود دارد. اولین دلیل این است که فلسطین قطعه‌ای از پیکره جهان اسلام است و ما وظیفه داریم از مواطن اسلامی حفاظت کنیم. بنابراین فرقی نمی کند کجا باشد و از نظر دینی تفاوتی ندارد. همچنین قبله اول مسلمین و پایگاه معراج پیامبر اکرم (ص) دلیل واضحی بر این مدعاست.

وی گفت: دومین دلیل آموزه های قرآنی است که بیان می‌دارند که یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.

دکتر زمانی ادامه داد: مورد سوم درباره توسعه طلبی صهیونیسم است. صهیونیسم به اشغال فلسطین قانع نیست. دولت صهیونیستی به سرزمین فلسطین فعلی هم قانع نیست. اوّل یك وجب جا می‌خواستند، بعد نصف زمین فلسطین را گرفتند، بعد همه‌ی سرزمین فلسطین را گرفتند، بعد به كشورهای همسایه‌ فلسطین مثل اردن و سوریّه و مصر تجاوز كردند و زمین‌های آن‌ها را گرفتند. الآن هم هدف اساسی صهیونیسم، ایجاد اسرائیل بزرگ و شکست ایران است. وی تصریح کرد: مورد چهارم نیز دفاع پیشگیرانه و وجوب جنگ است. وقایعی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد باعث شده تا کلیدواژه‌هایی چون «دفاع مشروع» بیش از همیشه مورد توجه قرار گیرد. دین اسلام نه تنها دفاع را نوعی حق، بلکه تکلیفی واجب دانسته و افرادی را که در راه دفاع از حریم کشته می‌شوند شهید می‌خواند. یکی از همین موارد نقش شهید قاسم سلیمانی در دفاع پیشگیرانه در سوریه و عراق است.

مشاور مدیر حوزه‌‌های علمیه کشور درباره موضوع دوم خود یعنی شروع طوفان الاقصی و اینکه حماس چرا این کار را کرد؟ گفت: اسرائیل در جنگ های متعدد همچون 1967 و 1947 به دلیل توانمندی توانست سه کشور بزرگ اسلامی را یک جا شکست دهد. زهر چشمی که در آن جنگ‌ها گرفت بسیار قوی بود و توانست که خود را ارتش شکست ناپذیر بنامد. در گذشته ابزارآلات و ادوات جنگی توانست برای آنها پیروزی بیاورد. اما اکنون ابزار جدید اسرائیل ارعاب و هیمنه است که ترس بر کشورها را ایجاد کرده است.

وی در پایان افزود: هدف حماس در طوفان الاقصی شکست هیمنه و ارعاب اسرائیل بود که به آن هم رسید. در جریان جنگ های قبلی نیز هدف مقاومت اسلامی همین شکست همینه اسرائیل بود که تا حدودی نیز موفق شدند. آیاتی همچون وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ و آیه ضربت علیهم الذّلّة والمسکنة و باؤا بغضب من‌اللَّه نیز در همین راستا بوده و تلاش، معیار و میزان برای به دست آوردن دستاوردهاست. حفظ دستاوردها هم همین‌طور است؛ یعنی بی‌تلاش نمی‌شود و بدون تلاش نمی‌توان اسرائیل را شکست داد.

350a0175
350a0175
350a0185
350a0195
350a0207-2
350a0208
350a0213
350a0218
350a0230
350a0234

مطالب مشابه