دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

نقش موالی در نهضت امام حسین علیه السلام

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که دوشنبه اول خرداد 96 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر منصور داداش نژاد به‌عنوان استاد راهنما، سید محمد حسینی، استاد مشاور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین صحتی سردرودی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو رضا اسدی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

واقعهٔ عظیم عاشورا از ابعاد مختلفی قابل‌بررسی است. یکی از این ابعاد حضور اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام و چگونگی ایمان این افراد به حضرت و دفع آنان از عقیده و مرام حضرت است.

قابل‌توجه است که عده‌ای از اصحاب حضرت را «موالی» تشکیل می‌دادند. اگرچه تعداد این افراد زیاد نبوده است اما ایستادگی آنان و فدا کردن جانشان درراه سیدالشهدا علیه‌السلام درحالی‌که توانایی فرار از این معرکه را داشته‌اند، نشان‌دهندهٔ ایمان موالی به حضرت و نمونهٔ بارز تربیت نفوس توسط ائمه علیهم‌السلام است. در این رساله ابتدا به شرح و توضیح معنای لغوی و اصطلاحی واژهٔ «موالی» پرداخته‌شده است و سپس نگاهی گذرا به قوانین اسلام و سیرهٔ معصومین علیهم‌السلام در برخورد با «موالی» داشته‌ایم. سپس با بررسی دقیق کتب تاریخی و مقاتل موجود در هرکجا که حضور «موالی» در کنار سیدالشهدا علیه‌السلام در گزارش‌های این کتب به ثبت رسیده، موردتوجه قرارگرفته و شرح‌حالی از هجده نفر موالی همراه سیدالشهدا علیه‌السلام به میزان مطالب موجود در کتب تاریخی و رجالی آورده شده است.

کلمات کلیدی: موالی – عاشورا – کربلا – اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام

مطالب مشابه