با سخنرانی آیت‌الله فاضل گلپایگانی

نشست علمی «عرفان اهل بیت (ع)» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان با حضور آیت‌الله فاضل گلپایگانی عضو مجلس خبرگان رهبری نشست علمی «عرفان اهل‌بیت (ع)» را برگزار کرد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر الهی‌منش ضمن خوشامدگویی به آیت‌الله فاضل گلپایگانی و قدردانی از ایشان برای حضور در این نشست، عرفان اهل‌بیت را موضوعی خواند که همیشه و همه‌جا از آن صحبت می‌شود درحالی‌که مؤلفه‌های عرفان مدنظر اهل‌بیت کمتر به‌طور روشن موردبررسی قرارگرفته و تفاوت‌های آن با عرفان متعارف، تبیین نشده است.

در ادامه آیت‌الله فاضل گلپایگانی در این نشست با اشاره به تجربیات آموزشی و پژوهشی خود درزمینهٔ عرفان گفت: پس از سال‌ها مطالعه و تدریس درزمینهٔ عرفان اسلامی باید بگویم که عرفان ناب نزد اهل‌بیت است و آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم.

آیت‌الله فاضل گلپایگانی بر لزوم اصلاح این باور که رأس آموزه‌های عرفان اسلامی در آثار امثال ابن عربی است تأکید کرد و گفت: این اهل‌بیت هستند که متعالی‌ترین آموزه‌هایی عرفانی در تعالیم و سیره‌شان قابل یافت است.

وی با استناد به این واقعیات اظهار داشت: عمده مفاهیم عرفانی موجود در آثار کسانی چون ابن عربی برگرفته از تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام است که در قالب احادیث و روایات و نیز تفسیر و تأویل آیات قرانی آمده است و لذا می‌توان با استخراج آنها از کتب و متون عرفان اسلامی شاخصه‌های عرفان اهل‌بیت را تدوین و عرضه کرد و آثار حاصل از آن را به زبان‌های مختلف ترجمه نمود تا جهان با عرفان اهل‌بیت آشنا شوند و بدانند که آموزه‌های اصیل عرفان اسلامی ریشه در تعالیم و سیره اهل‌بیت دارد.

گفتنی است این نشست به‌عنوان پیش‌درآمدی بر جلسات بعدی با موضوع عرفان اهل‌بیت بود که در آینده نزدیک با پیگیری دانشکده عرفان و سخنرانی آیت‌الله فاضل گلپایگانی برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه