به همت دانشکده زن و خانواده؛

نشست معرفی حوزه‌های پژوهشی مطالعات زن و خانواده برگزار شد

تاریخ انتشار:

نشست معرفی حوزه‌های پژوهشی مطالعات زن و خانواده با حضور دانشجویان، اساتید و اعضای هئیت علمی این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به همت دانشکده زن و خانواده نشست معرفی حوزه‌های پژوهشی مطالعات زن و خانواده با حضور دانشجویان، اساتید و اعضای هئیت علمی این دانشکده در روز متوالی برگزار شد.

در روز اول این نشست دکتر خدیجه برزگر معاونت امورپژوهشی پژوهشکده مطالعات زن و خانواده در رابطه با هویت خانواده در تقاطع روابط اجتماعی بیان داشت: در این راستا سه سوال به ذهن ما می‌رسد و سومی پررنگ تر از بقیه است. اول اینکه جامعه چگونه به‌وجود می‌آید؟ این سوال باعث شد تا مطالعات اجتماعی شکل بگیرد. سوال بعدی این است که تداوم حیات یک جامعه به چیست؟ و سوال سوم این است که اساسا وجه مطلوب تدوام و استمرار حیات یک جامعه چیست؟ که این سوال دربردارنده سوالات متعددی است.

در ادامه دکتر معصومه زارعی مدیر گروه گرایش زن و خانواده نیز با بیان موضوع فمنیسم اسلامی روش‌شناسی و مسئله‌مندی‌های الاهیاتی بیان داشت: این بحث می‌تواند به طور کلی برای موضوعات مطالعاتی زنان مفید باشد و به طور خاص مخاطبان بنده نیز از میان کسانی است که دغدغه‌مندی‌های زیادی در موضوع جنسیت و خانواده دارند. این بحث از زمانی آغاز می‌شود که در قرن بیستم حضور و رویکرد مطالعات زنانه‌نگر در حوزه‌های الهیاتی یک حضور جدی می‌شود و صدای زنان در خوانش‌های متون مقدس به عنوان یکی از رویکردهای جدی در قرن بیستم تلقی می‌شود. تا قبل از این جنسیت که به مثابه یک مقوله تحلیلی، انضمامی و عینی بود و می‌توانست وارد پارادایم‌های فهم و خوانش های الهیاتی بشود و در واقع سوال جدی بود که از ناحیه فمنیست‌ها مطرح شده است.

 دکتر مجید دهقان معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده زن و خانواده نیز بحث خود را با موضوع نگرش‌های جنسیتی اندیشمندان اسلامی آغاز نموده و گفت: بحث بنده از تفکیک سه مفهوم آغاز شده و هر کدام می‌تواند آغازگر پژوهش‌های مختلفی باشد. یکی مفهوم نگرش است دیگری مفهوم اندیشه است سومین مفهوم هم کانسپت است.

در روز دوم این نشست‌ها حامد محمدی مدیر گروه حقوق زن در اسلام درباره آینده‌پژوهی نکاتی را بیان داشت و گفت: آینده پژوهی شامل مجموعهٔ تلاش‌هایی است که با جست‌وجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسّم آینده‌های بالقوّه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها می‌پردازد. آینده‌پژوهی بازتاب دهندهٔ چگونگی زایش واقعیّت «فردا» از دل تغییر یا ثبات «امروز»، است.

در ادامه نیز دکتر محمد عبدالصالح شاهنوش فروشانی رئیس دانشکده زن و خانواده بحث خود را با موضوع خانواده به مثابه یک نهاد آغاز کرده و گفت: ما باید به خانواده را به مثابه یک نهادی که بعد از ازدواج به طور مستقل از اعضای آن تشکیل می‌شود نگاه کنیم یا از مفهوم خانواده به مثابه مستقل از اعضا صرف نظر کنیم و آن را در قالب یک قرارداد قرار دهیم. قراردادی که مابین یک زن و یک مرد است. در بدو امر این سوال مطرح می شود که چرا باید راجع به این موضوع صحبت کرد؟

در پایان این نشست دکتر سمیه عرب خراسانی مدیر گروه مطالعات زنان در ابتدای سخنان خود گفت: موضوع پیشنهادی بنده برای پژوهش بازنگری و بازآوری رویکردهای مرتبط با جنس و جنسیت است. قبلاً درباره این موضوع صحبت‌های بسیاری کرده‌ام و باید بگویم در این رابطه سه رویکرد در ارتباط با جنس و جنسیت داریم. رویکرد اول تطابق حداکثری میان جنس به عنوان ویژگی‌های بیولوژیکی است که فرد با آن متولد می‌شود و جنسیت با آن انتساباتی به آن داده می‌شود. رویکرد دوم تخالف حداکثری است. به این معنا که جنس هیچ ربطی به انتسابات اجتماعی، تاریخی و … ندارد. رویکرد سوم نیز رویکرد تعاملی است از این باب که جنس و جنسیت در دیالکتیک و گفت‌وگو با یکدیگر خودش را سازماندهی می‌کند.

گزارش تصویری نشست دوم معرفی حوزه‌های پژوهشی مطالعات زن و خانواده را در این لینک ببینید.

 

350a2984-2
350a2984-2
350a2992-2
350a2996
350a3030
350a3041
350a3008
350a3006
350a3007
350a3021
350a3080
350a3066

مطالب مشابه