دکتر محمدمهدی فتوره‌چی تاکید کرد؛

لزوم توجه به سه اصل قانونمندی، شفافیت و مشارکت ذینفعان در حکمرانی اینترنت در کشور

تاریخ انتشار:

پژوهشگر علوم ارتباطات گفت:با توجه به بسترهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و با عنایت به الگوی اسلامی و ایرانی و لحاظ داشتن سه اصل قانونمندی، شفافیت، و مشارکت ذینفعان می توان الگوی مطلوبی برای حکمرانی اینترنت در کشور تدوین نمود.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دکتر محمدمهدی فتوره‌چی در نشست مطالعه ملی حکمرانی اینترنت پنج کشور پیشرو در فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه الگویی برای ایران که در تالار شیخ کلینی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد،اظهار کرد: این مطالعه انجام شده ،طرحی ملی و از نوع توسعه‌ای و مجری حقوقی آن موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران است.

پژوهشگر علوم ارتباطات در ادامه، پیشتاز بودن طرح، فقدان مطالعه تطبیقی و طرح‌های تحقیقاتی مشابه، بهره‌گیری از ۷ همکار اصلی مسلط به زبان‌های خارجی به منظور دسترسی به اسناد و قوانین کشورهای منتخب را از ویژگی‌های این مطالعه ملی یاد کرد.

وی ادامه داد: این مطالعه درپی آن بوده است تا با مطالعه وضعیت حکمرانی کشورهای منتخب (چین، کره جنوبی، مالزی، فرانسه و کانادا) با هدف حراست از حقوق شهروندی و اساسی کاربران، بهبود فرایندهای نظارت حکومت، تقویت ارتباط شهروندان از طریق مشارکت‌های مجازی، حفظ ارزش‌های فرهنگی و اسلامی، افزایش قدرت کشور در مدیریت شبکه اینترنت و حفاظت از داده‌های شخصی کاربران، گسترش تعاملات ایمن تجاری در کسب و کارهای اینترنتی، خود بسندگی در توسعه فناوری‌های راهبردی و مدیریتی، مدل حکمرانی مطلوبی برای نظام مبتنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی- ایرانی ارائه دهد.

پژوهشگر فضای مجازی و مجری طرح  در زمان اشتغال در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه  تهران عنوان کرد: در این پژوهش مهم‌ترین مبانی و اصول مورد تاکید در اسناد و گزارش‌های مربوطه در ساختار، فرم و محتوای اینترنت کشورهای هدف مطالعه و مورد بررسی قرار گرفت تا به توجه به بسترهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و با نگاهی جامع و با رویکردی بومیو با عنایت به الگوی اسلامی و ایرانی و لحاظ داشتن سه اصل قانونمندی، شفافیت، و مشارکت ذینفعان الگوی مطلوبی برای حکمرانی اینترنت در کشور تدوین گردد.

وی افزود: در این مطالعه مقصود ما از حکمرانی صرفا قلمرو سرزمینی و البته در صورت تحقق آن در کشور، به طور غیر مستقیم بر حکمرانی اینترنت در سطح جهانی و بویژه بر نفوذ و کنترل اطلاعات کاربران ایرانی از سوی امریکا و حفاظت داده‌های شخصی و یا عمومی نهادهای دولتی و حاکمیتی تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر فتوره‌چی گفت: سوال اصلی این پژوهش این است که شیوه حکمرانی اینترنت در کشورهای منتخب (چین، کره جنوبی، مالزی، فرانسه و کانادا) در مقطع کنونی چگونه است؟ و با توجه به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، الگوی مطلوب و قابل اقتباس برای حاکمیت دارای چه ویژگی‌هایی است؟ و سوالات فرعی تحقیق این است که  کشورهای مورد مطالعه از چه الگو و مدل خاصی برای حکمرانی اینترنت تبعیت می‌کنند؟ و با توجه به منافع و سلایق مختلف ذینفعان جامعه مدنی و بخش خصوصی، الگوی مطلوب حکمرانی از نظر صاحبان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه الگویی می‌باشد و دارای چه ویژگی‌هایی است؟

وی در خصوص روش تحقیق این مطالعه ملی گفت: این مطالعه از نظر روش کیفی، از نظر افق زمانی مقطعی و از نظر هدف توسعه‌ای به شمار می‌آید. روش مورد استفاده در این مطالعه از نوع توصیفی و به شیوه اسنادی بوده است.

دکتر فتوره‌چی در خصوص گردآوری اطلاعات این پژوهش گفت: به اسناد و مدارک معتبر در پایگاه‌های علمی و اسنادی و وب سایت‌های معتبر نهادهای اطلاعاتی و ارتباطی و نهادهای مربوطه کشورهای منتخب مراجعه گردید؛ همچنین گزارش ها، اسناد بالادستی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، چشم اندازهای ماموریت و برنامه‌های راهبردی و نیز جدیدترین دستورالعمل‌های حکمرانی و از جمله اصول مدیریت بر اینترنت ملی این چند کشور گردآوری و مورد بررسی، تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

استاد مدعو دانشکده علوم اجتماعی ،ارتباطات و رسانه با بیان اینکه حکمرانی خوب می‌تواند نقشه راه نسبتا مناسب، چراغ یا مبنایی برای قضاوت در خصوص فرایندهای آتی اصلاحات نهادی و تکامل در بخش دولتی و از جمله در حکمرانی اینترنت فراهم کند،گفت: در این پژوهش، حکمرانی خوب بیشتر چشم اندازی نظری به معنای تدبیر خردمندانه‌ی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در چگونگی اعمال قدرت و حاکمیت بر اینترنت در کشور تلقی شده است.

دکتر فتوره‌چی بیان کرد:برساخت الگوی حکمرانی اینترنتی در هر کشور بر اساس سه مولفه بنیادی ارزش‌ها و ساختار سیاسی، بضاعت اقتصادی و ارزش‌های فرهنگی اجتماعی جامعه هدف تحقق می‌یابد. که تحت عنوان برساخت حکمرانی اینترنت قابل تعریف است.

مدرس و پژوهشگر ارتباطات عنوان کرد:الگوی پیشنهادی حکمرانی اینترنت در کشورمان شامل عناصر حکمرانی اینترنت ارزش‌های ایرانی اسلامی، مختصات سخت افزاری و نرم افزاری حکمرانی اینترنت در ایران است و تدوین نظام حکمرانی اینترنت بدون ملاحظه‌ی مختصات و مولفه‌ی «ارزش‌های فرهنگی-اجتماعی و سیاسی» در کنار مولفه‌های «ارزش‌های دینی» و «ارزش‌های سیاسی» حاکم بر جامعه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه الگوی برگرفته از مطالعه اسناد فاوای کشورهای منتخب را می‌توان «الگوی تطبیقی» نامگذاری کرد،افزود:هر یک از این کشورها بر اساس نظام ارزشی و باورهای فرهنگی، مختصات نظام سیاسی و توانمندی اقتصادی از نظام‌های فکری و یا الگو و ورویکردهای خاص و متفاوتی پیروی می‌کنند و به سختی می‌توان مشابهتی در مفاهیم و مولفه‌های وارده در اسناد بالادستی این کشورها یافت. به طور مثال مالزی دارای نظام فکری دو رگه‌ای دموکراتیک و شیوه حکمرانی اش غیر مشارکتی (مداخله و نظارت نهادهای مسوول دولتی) است.

دکتر فتوره‌چی عنوان کرد:الگوی تطبیقی در کنار الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و اسناد بالا دستی چون سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات نظام و سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور و سند چشم‌انداز شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به مثابه اولویت‌های قطعی در تحلیل راهبردی عوامل موثر بر حکمرانی اینترنت در کشور تلقی شود.

پژوهشگر و مدرس علوم ارتباطات افزود:این الگو، ارزشی و بومی گرا با لحاظ مولفه‌ها و مفاهیم اصلی گزارش‌ها و اسناد بالا دستی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای منتخب بوده و مبتنی بر جهان بینی، نظام معرفتی و ارزشی اسلام و بر پایه اولویت‌ها و اقتضایات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است.

وی گفت:الگویی مطلوب و در سطح کلان بوده که برخی ویژگی‌ها و ملاحظات الگوهای توسعه ای، الگوهای کنترلی و الگوهای لیبرالی را مد نظر قرار داده و همزمان به مختصات الگوهای نظام مشارکتی اروپا، الگوی حکمرانی فضای مجازی نظام فکری دو رگه‌ای (کنترل-دموکراتیک) آسیای شرقی و الگوی نظام فکری کنترلی عنایت ویژه داشته است؛ نقش دولت مهم‌تر و اساسی‌تر از نقش ذینفعان دیگر در نظر گرفته شده و به نظر مجری و کارشناسان تیم تحقیق این الگو می‌تواند مبنایی برای سیاستگذاری‌های کلان فضای مجازی در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

گزارش تصویری نشست «گزارش مطالعه ملی حکمرانی اینترنت پنج کشور پیشرو در فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه‌ الگویی برای ایران»

1-34
1-34
2-26
3-21
6-12
9-7
12-5
69-2
88
untitled-25
9-9
555-5
994
999-5
untitled-30
untitled-31
66-2
22-2-2

مطالب مشابه