به همت دانشکده‌ علوم و معارف قرآن برگزار شد؛

نشست “گونه شناسی آماری شبهات حوزه قرآن و عقاید”

تاریخ انتشار:

با هدف آشنایی اساتید و دانشجویان با سوالات و شبهات رایج در جامعه و کاربردی سازی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و تلاش در جهت پیوند دانشگاه و نیازهای جامعه نشست “گونه شناسی آماری شبهات حوزه قرآن و عقاید” به همت دانشکده‌ علوم و معارف قرآن و با مشارکت دانشکده های شیعه شناسی و مذاهب اسلامی و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار شد.
در این نشست که با استقبال تعداد زیادی از دانشجویان مواجه شد، حجت الاسلام والمسلمین عبادی نیک رئیس بخش ارزیابی و پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در قالب سه معیار، سوالات و شبهات را قابل دسته بندی و ارزیابی دانست.
معیار اول: گونه شناسی بر اساس آمار و بسامد سوالات. وی در این زمینه به موضوعات مختلف در زمینه قرآن و عقاید پرداخت و عواملی چون تفاوت طیف های مردم، تلفنی یا مجازی بودن سوالات و موسم های مختلف مذهبی را در تنوع سوالات موثر دانست.
معیار دوم: رویکرد جریان شناختی. حجة الاسلام عبادی بیان داشت:در این زمینه می توان به جریان های شبهه زا با رویکرد دینی، دگر اندیش، عرفانهای نوپدید، علمی تجربی و فمینیسم اشاره کرد.
وی افزود: معیار سوم رویکرد معرفت شناسی است و در این راستا می توان به شبهات ناشی از فهم غلط از واژگان و گزاره های دینی و عدم توجه به قرائن اشاره کرد؛  چنانکه عدم توجه به روش شناسی موضوعی مسائل اعتقادی نیز موجب تولید شبهه می شود. در ادامه نیز دقایقی به پرسش و پاسخ و اختصاص یافت.

 

؛

مطالب مشابه