به همت دانشکده فلسفه؛

نشست علمی با موضوع اخلاق اصالت برگزار شد

تاریخ انتشار:

اخلاق اصالت، نوعى سوبژکتیویسم اخلاقى است که در آن مواضع اخلاقى، بر خلاف گذشته، به هیچ‏‌وجه در خِرد، طبیعت امور یا ماوراء امور موجود نیستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده فلسفه نشست علمی با موضوع اخلاق اصالت و با حضور و ارائه دکتر وحید سهرابی فر برگزار شد.

در این نشست دکتر سهرابی فر با اشاره به کتاب اخلاق اصالت اثر چارلز تیلور بیان داشت: تیلور در بحث از ایده‌ها و ایدئولوژی‌ها از فردریش نیچه تا گیل شیهی، از آلن بلوم تا میشل فوکو، خود را از پذیرش تاثیرات مضر مدرنیته جدا می‌کند. او کل شبکه فکری و اخلاقی را بیان می‌کند که تلاش ما برای خودسازی را با انگیزه ما به سمت خودسازی پیوند می‌دهد، و نشان می‌دهد که چگونه چنین تلاش‌هایی باید در برابر مجموعه‌ای از قوانین موجود، یا شبکه‌ای از سنجش اخلاقی انجام شود. تیلور با نگاه کردن به قضاوت‌های ساده‌گرایانه و یک جانبه فرهنگ مدرن، با تمایز خوب و ارزشمند از خطرناک‌های اجتماعی و سیاسی، وعده عصر ما را بیان می‌کند. کتاب تقویت‌کننده و تحریک‌آمیز او به چالش مدرنیته توجه میکند و همه ما را به پاسخگویی به آن فرا می‌خواند.

وی در ادامه در سه بخش بحث خود را با عناوین بحث اصالت، اخلاق اصالت چیست؟ چالش‌های روبه‌روی اخلاق اصالت چیست و ويژگی‌های آن ادامه داد و گفت: اخلاق اصالت، نوعى سوبژکتیویسم اخلاقى است که در آن مواضع اخلاقى، بر خلاف گذشته، به هیچ‏‌وجه در خِرد، طبیعت امور یا ماوراء امور موجود نیستند. در یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان دنیای غرب را صاحب دو نوع تفکر در باره‌ منابع اخلاق دانست که هر کدام نوید یک آرمان اخلاقی را می‌دهند. جهان بینی سنتی و جهان بینی مدرن.با توجه به تنوع دیدگاه‌ها؛ اختلاف‌های ماهوی جدی‌ای‌ بر سر زندگی اصیل در این دوره وجود داشته است و نمونه آن‌را می‌توان در مناظرات فکری یونان باستان، بین فیلسوفان سوفسطایی و فیلسوفانی نظیر سقراط، افلاطون و ارسطو یا گفت‌وگوهای سقراط با شاگردانش همچون اثیفرون مشاهده نمود.

دکتر سهرابی فر اضافه کرد: جامعه شناسان، روانشناسان و معرفت شناسان از مدرنیته تفاسیر گوناگونى کرده اند و در جانبدارى یا انتقاد از آن مواضع مختلفى گرفته اند، انتقادکنندگان، مدرنیته را فاقد بنیادهاى اخلاقى ومبتنى برفردگرایى،علم گرایى ولذت گرایى مى دانند.ازاین دیدگاه مدرنیته فاقد مبانى مشروعیت بخش اخلاقى و نشان دهنده انحطاط و افول انسان است، ولى از دیدگاه هواداران، مدرنیته دستاوردهاى بسیارى داشته که مى تواند کمبودهاى اخلاقى آن را جبران کند.

350a1883-4
350a1883-4
350a1912-2
350a1914-3
350a1923-2
350a1916-2
350a1895
350a1901-2
350a1910
350a1918-2
350a1921

مطالب مشابه