آزادی بیان نباید منجر به محدود شدن آزادی‌های دیگران شود

تاریخ انتشار:

اسلام‌هراسی مفهومی است که در جوامع عمومی پذیرفته شده است و پیشنهاد می‌کنم به جای تأکیدمان بر ممنوعیت به توهین به ادیان، بیاییم از این مفهوم به عنوان سیاست عملی استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مظفری رئیس مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست علمی «ابعاد حقوقی مقابله با توهین به مقدسات از منظر حقوق بین‌الملل» گفت: گفتار تنفرآمیز در چارچوب محدودیت‌های آزادی بیان قرار می‌گیرد. یک معیار مهم این است که توهین به مقدسات را در چارچوب آزادی بیان بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به این نکته که آزادی بیان نباید منجر به محدود شدن آزادی‌های دیگران شود، ادامه داد: سازمان همکاری اسلامی اعلامیه حقوق بشر در اسلام در سال ۱۹۹۰ را  تصویب کرده است و به‌طور کلی کشورهای اسلامی با دول غربی در بحث‌های حقوق بشر اختلافشان در دو بحث آزادی دین و مقررات راجع به خانواده بود.

دکتر مظفری تصریح کرد: در ماده ۲۲ اعلامیه حقوق بشر در اسلام به بحث آزادی بیان پرداخته است و مشابه ماده ۱۹ میثاق حقوق مدنی، سیاسی است. ممنوعیت اهانت به مقدسات در ماده ۲۲ مورد توجه قرار گرفته است و می‌گوید ممنوعیت اهانت به مقدسات و کرامت انبیاء در شمار محدودیت‌هایی است که در حق آزادی بیان مطرح شده است.

وی گفت: در سال ۱۹۹۹ سازمان همکاری اسلامی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را راجع به ممنوعیت توهین به ادیان به کمیسیون حقوق بشر تقدیم‌ می‌کند. این قطعنامه در چارچوب مقابله با نژاد‌پرستی مطرح می‌شود. این قطعنامه مکرر تا سال‌های بعد تکرار می‌شود. نهایتاً در سال ۲۰۰۵ سازمان کنفرانس اسلامی این قطعنامه را از کمیسیون حقوق بشر به مجمع عمومی سازمان ملل می‌برد و به عنوان قطعنامه مجمع عمومی تصویب می‌شود. بعد از تصویب این قطعنامه‌ها اتحادیه اروپا دیدگاه خود را اعلام‌ می‌کند و مفهوم‌ توهین به ادیان را مفهوم‌ معتبر در گفتمان حقوق بشر نمی‌داند.

رئیس مرکز صلح و گفت‌و‌گوی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: این اختلاف نظر ادامه می‌یابد تا اینکه در سال‌های بعد بین کشورهای اسلامی و دول غربی به نوعی مصالحه می‌شود و کشورهای اسلامی‌ می‌پذیرند از توهین به ادیان دست بردارند و آن را در قالب مفاهیمی ببرند که از نظر کشورهای غربی مقبول است. بعد از تصویب قطعنامه، دبیر کل سازمان کشورهای اسلامی تأکید می‌کند که ما شرایط را قبول کردیم البته به شرطی که وضعیت اسلام‌هراسی ادامه نیابد. وقتی کشورهای اسلامی‌ می‌بینند که وضعیت ادامه یافته بلکه تشدید شده از عنوان اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند.

دکتر مظفری تأکید کرد: در خصوص توهین به ادیان و توهین به مقدسات، کشورهای اسلامی تلاش کردند در قالب قطعنامه در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی آن را تصویب کنند ولی این دو مفهوم‌ مورد اعتراض کشورهای غربی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مظفری در انتهای این نشست افزودند: اسلام‌هراسی مفهومی است که در جوامع عمومی پذیرفته شده است و پیشنهاد می‌کنم به جای تأکیدمان بر ممنوعیت به توهین به ادیان، بیاییم از این مفهوم به عنوان سیاست عملی استفاده کنیم زیرا مفهومی است که در اتحادیه اروپا و کشورهای غربی مورد قبول واقع شده است.