دکتر خامه‌یار بیان کرد؛

۱۶ آذر معیار خوبی برای شناخت استبداد و استعمار است

تاریخ انتشار:

آفرینندگان حوادث سال ۱۳۳۲ همان کسانی هستند که امروزه نیز همان استبداد و استعمارشان را ادامه داده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست علمی «طوفان الاقصی؛ از استعمار ستیزی تا وحدت گرایی» با حضور وسخنرانی شیخ غازی یوسف حنینه رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان، آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری و دکتر عباس خامه‌یار معاون فرهنگ- اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

شهادت شهدای دانشجوی سال ۱۳۳۲ آغاز شناخت پیوند استبداد و استعمار

در این نشست دکتر عباس خامه یار ضمن عرض تبریک روز دانشجو، شهادت شهدای دانشجوی سال ۱۳۳۲ را آغاز شناخت پیوند استبداد و استعمار دانست و گفت: ۱۶ آذر معیار خوبی برای شناخت استبداد و استعمار است. آفرینندگان حوادث سال ۱۳۳۲ همان کسانی هستند که امروزه نیز همان استبداد و استعمارشان را ادامه داده‌اند.

وی با اشاره به حوادث غزه در روزهای اخیر، دستاوردهای روز ۷ اکتبر را در سطح بین المللی دستاورهای بزرگ دانست و ادامه داد: طوفان الاقصی تمامی فلسفه سیاسی غرب و تمدنی که بر اساس دروغ پایه گذاری شده است را به چالش کشاند. همچنین حوادث بعد از آن نیز تعابیری همچون آزادی زن، حقوق کودکان و غیرنظامیان را که توسط سازمان‌های بین المللی مختلف به‌وجود آمده بود را با چالش مواجه کرد.

حس استعمارستیزی در جهان عرب و حتی غرب دوباره بیدار شده است

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: هفتم اکتبر آغاز دستاوردی بزرگ است و سبب شده است که انقلابی در تفکر عمومی غرب را شاهد باشیم. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند همگرایی مردم جهان در مسئله غزه و فلسطین بی‌سابقه بوده و پیامدهای بزرگی را رقم زده است. حس استعمارستیزی در جهان عرب و حتی غرب دوباره بیدار شده و رنسانس جدیدی در مسائل اندیشه‌ای جهان غرب ایجاد کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: ما با یک نوع حس وحدت گرایی در جهان اسلام مواجه هستیم. این حس وحدت‌گرایی دچار آسیب شده بود و با این حادثه ترمیم شد. ۱۶ آذر نیز چنین مفهومی داشته و معیاری برای استعمار ستیزی و آمریکا ستیزی است و نماد عینی تری برای قدرت های غربی ایجاد کرده است.

حوادثی همچون طوفان الاقصی قدرت ساختن و ایجاد حرکت در تاریخ را دارند

در ادامه این نشست آیت الله احمد مبلغی بیان داشت: پاره ای از رویدادهای اجتماعی می‌توانند به اصلاح برداشت‌های گذشته و تصحیح خطاها کمک کنند. از این جهت حوادثی همچون طوفان الاقصی نقطه عطف در تاریخ هستند و قدرت ساختن و ایجاد حرکت در تاریخ را دارند.

وی ادامه داد: اگر به قرآن مراجعه کنیم خواهیم دید که حوادث قرآنی حوادثی هستند که نقطه عطف بوده و بر پایه درستی ایجاد شده‌اند. داستان محاکمه حضرت ابراهیم (ع) داستان حضرت موسی (ع) از نمونه‌های قرآنی است. همچنین صحنه عاشورا که همچنان ادامه دارد و در حال افکندن بهترین نگاه‌ها و اندیشه‌هاست. هر چه زمانه پیش برود قدرت عاشورا برای نشان دادن یک وجهه اسلامی و انسانی بیشتر می‌شود.

صحنه‌های دردناک بسیاری در غزه اتفاق افتاده است

آیت الله مبلغی با اشاره به حوادث فلسطین گفت: صحنه‌های دردناک بسیاری که در غزه اتفاق افتاده است، درک‌های نادرست را تصحیح کرده و در مسیر دگرگونی قرار داده است. همچنین صحنه هایی که در هفتم اکتبر آفریده شده و پس از آن جنایات رژيم صهیونیستی نشان دهنده این است که تاریخ کاملاً در حال تغییر است.

کشتار کودکان چیزی نیست که قبلاً در جنگ‌ها رخ داده باشد

وی ادامه داد: ماهیت بی رحمی و بی اعتنایی رژیم صهیونیستی در حال آشکار شدن است و رسانه‌های جهانی اعمال رژیم صهیونیستی را در منظر افکار عمومی قرار داده است. امروز چیزی در جهان، به نام افکار عمومی وجود دارد که علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی است. این عوامل نشان‌دهنده قدرت حادثه هفتم اکتبر است. هرچند که جنایات پس از آن بسیار وقیحانه است و کشتار کودکان چیزی نیست که قبلاً در جنگ‌ها رخ داده باشد ولی امروزه ما شاهد آن هستیم. همچنین مردم جهان شاهدند که امریکایی که خودش را در پشت شعارها پنهان کرده بود حالا نقاب برداشته و جهانیان نگاه منفی به امریکا پیدا کرده‌اند، زیرا که آمریکا علناً به اسرائیل کمک می‌کند و همین موجب می‌شود که مردم نگاه منفی به امریکا داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاثیرگذاری جنگ غزه بر وحدت اسلامی بیان داشت: فواید جنگ غزه بیش از حد تصور بوده و ما در گلوگاه تاریخ هستیم و نمی‌دانیم که چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد. در گذشته وحدت اسلامی حوزه‌هایی را از دست داده بود. اما امروزه مشاهده می‌کنیم بهترین زمینه برای وحدت اسلامی به طور کل فراهم شده است. اما استفاده از وحدت چیز دیگری است و باید به درستی از آن استفاده شود. اگر از این فرصت‌ها استفاده نکنیم ممکن است از بین برود و قابل استفاده نباشد.

خط مشی شهید صدر باید ادامه پیدا کند

آیت الله مبلغی در پایان با ارائه پیشنهاداتی جهت استفاده از فرصت وحدت اسلامی گفت: اولین پیشنهاد تقریب سیاسی است. اولا باید حجم رفتارهای دیپلماتیک اضافه شود. همچنین حجم آمد و شدها در تجارت و مسائل فرهنگی افزایش پیدا کند. دومین پیشنهاد تقریب فقهی جهان اسلام است. در این راستا خط مشی شهید صدر باید ادامه پیدا کند. همچنین ارتباطات دانشگاهی و حوزه‌های علمیه ما در این زمینه باید بیشتر شود. سومین پیشنهاد تقریب اخلاقی است. بدین جهت باید اخلاق اسلامی را بازتعریف کنیم. چهارمین و آخرین پیشنهاد نیز تقریب تمدنی است. تمدن اسلامی مربوط به امت اسلامی است و باید دوشادوش یکدیگر حرکت کنند. بدون قرآن امت و حدیث امت و اندیشه‌های تمدنی نمی‌توان به یک تمدن گسترده رسید و فرصت‌های دیگر که بنده به همین مقدار بسنده می‌کنم.

ما خود را سربازان خط وحدت و در مسیر جمهوری اسلامی می‌دانیم

در پایان این نشست نیز شیخ غازی یوسف حنینه بیان کرد: دشمنان اسلام و آمریکا و صهیونیست‌ها برای ایجاد تفرقه تلاش می‌کنند؛ ما همه یک امت هستیم و باید پیرامون کتاب خدا و پیامبر گردهم بیاییم و با وحد و انسجام با دشمنان داخلی و خارجی مبارزه کنیم.

شیخ غازی حنینه با بیان اینکه مجمع علمای مسلمان لبنان با تایید امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد گفت: ما خود را سربازان خط وحدت و در مسیر جمهوری اسلامی می‌دانیم. تجمع علمای مسلمین ستونی از ستون‌های وحدت اسلامی بشمار می‌رود و این تجمع همواره می‌کوشد تا وحدت را حفظ کند.

وی ادامه داد: بنده از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر پشتیبانی و حمایت از ملت فلسطین و مردم غزه در رویارویی با دشمن تکفیری اسرائیل و آمریکا تشکر می‌کنم. امت اسلام امروز از همه جنبه‌ها در برابر یک چالش قرار گرفته است و وحدت بین مسلمانان می‌تواند این چالش‌ را برطرف کند.

شهید حاج قاسم شخصیتی ممتاز و برجسته از مدرسه امام خمینی (ره) بود

وی با اشاره به اقدامات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه گفت: شهید حاج قاسم شخصیتی ممتاز و برجسته از مدرسه امام خمینی (ره)، مدرسه اسلام و نبوت و اهل بیت (علیهم السلام) بود. شهید سلیمانی برای اسلام زندگی می‌کرد و در مدت مسئولیت خویش مفهوم اسلام اصیل و آزادی قدس و فلسطین را فریاد زد. شهید حاج قاسم سلیمانی با مقاومت زندگی کرد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد و با تمام امکانات از مقاومت در جنوب لبنان، سوریه، فلسطین و غزه و … حمایت کرد.

وی در پایان تأکید کرد: امروز محور مقاومت بسیار قدرتمند شده و توان مقابله با آن سخت شده است و ما به برکت شهدا، در آستانه پیروزی بزرگ و آزادسازی کل فلسطین، بازگشت فلسطینی ها به کشور مستقل فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی هستیم.

350a1423
350a1423
350a1429
350a1432
350a1434
350a1450
350a1452
350a1456
350a1462
350a1466

مطالب مشابه