دوازدهمین دوره بین المللی شیعه شناسی برگزار شد

تاریخ انتشار:

به همت معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، دوازدهمین دوره بین المللی شیعه شناسی برگزار شد. بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه معرفی عالمانه اسلام و مذهب تشیّع به علاقمندان به آشنایی با اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) است. در همین راستا از سال 1393 تا کنون برنامه‌های بین‌المللی مختلفی در قالب دوره‌هایی مانند دوره شیعه شناسی توسط اداره کل امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب طراحی و اجرا شده است که طی آن شرکت کنندگان با تاریخ، عقاید، باورها و ویژگی های مذهب تشیع آشنا شده‌اند.

پس از پایان همه گیری بیماری کرونا و عادی شدن شرایط، دوازدهمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی به‌صورت حضوری و با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای انگلیس، سوئیس، فرانسه و واتیکان برگزار گردید. در این دوره که به صورت فشرده در چهار روز و در تهران و شهر مقدس قم برگزار شد، اساتید برجسته در حوزه مطالعات اسلامی به تدریس و ارائه سخنرانی پرداختند. این دوره به گونه‌ای طراحی شد که شرکت کنندگان ضمن آشنایی کامل با تاریخ پیدایش تشیع و سیر تطور آن، با عقائد شیعه و وضعیت آن در دوره معاصر نیز آشنا شوند.

از اهداف این دوره می‌توان به معرفی شیعه توسط اندیشمندان شیعی، آشنایی با تاریخ و سیر تطور شیعه، آشنایی با اصول و عقاید شیعه، آشنایی با معارف و تعالیم اهل بیت(ع) اشاره کرد. به همین جهت برای رسیدن به این اهداف عناوین و دروس مورد نظر برای علاقمندان تدریس شد.

عناوین مطرح شده در این دوره شامل پیدایش شیعه، منابع اندیشه شیعه، خداشناسی، امامت، زن در تشیع، معنویت و عرفان، همزیستی ادیان، اعمال و مناسک، مهدویت، آشنایی با مرجعیت بوده و شرکت کنندگان در این دوره با این مباحث به صورت کامل آشنا شدند.

در این دوره بین المللی اساتیدی همچون حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر مرتضی مداحی، دکتر سید محمود موسوی و دکتر احمد مسجد جامعی، حضور داشتند.

لازم به ذکر است که در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا شد.