رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد؛

آنچه در آمریکا و اروپا به اسم مسیحیت وجود دارد مسیحیت سکولار است

تاریخ انتشار:

هدف من از سفر به ایران و به خصوص دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد ارتباطات بیشتر بین‌الادیانی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، گریگوری ماتروساف، کشیش شیعه پژوه و مسئول ارتباطات کلیسای ارتدوکس روسیه با حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن خوش‌آمدگویی و اظهار خوشحالی از حضور کشیش گریگوری ماتروساف در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بنده به کوه مقدس آتوس ارتدوکسیان در یونان رفته‌ام و در آنجا سه روز معتکف بوده‌ام. همچنین از صومعه کلیسای ارتدوکس نیز دیدن کرد‌ه‌ام. در آنجا بسیار به ما خوش گذشت. برخورد راهبان آنجا با ما بسیار خوب بود. تصمیم دارم دوباره به آنجا سفر کنم. در کوه آتوس انسان می‌فهمد که دین هنوز فراموش نشده است. جوان‌ و پیر در این کوه مشغول عبادت هستند. میزبانان ما در کوه آتوس از بهترین دانشگاه‌‌ جهان مدرک دکترای روابط بین الملل داشتند و در آنجا از ساعت ۱۰ شب تا صبح مشغول عبادت می‌شدند. به ارتدوکس‌ها بابت داشتن چنین مکانی تبریک می‌گویم. آن مکان می‌تواند برای ما هم الگو باشد.
حجت الاسلام و المسملین نواب ادامه داد: درباره مسیحیان ارتدوکس روسیه نیز باید بگویم که بنده توفیق داشته‌ام و ده‌ها بار کلیسای شما را زیارت کرده‌ام. همچنین از مرکز آموزش ارتدوکسیان و کلیسای ناجی بازدید کرده‌ام. همچنین با رهبران کلیسای آذربایجان، گرجستان، ارمنستان دیدار داشته‌ام. ارتدوکس‌ها بسیار به مسلمانان نزدیک هستند و همسایه آنها به شمار می‌روند. ارتدوکس‌ها هم در علائم ظاهری و هم در علائم واقعی به ما نزدیک هستند.
وی ادامه داد: در مسئله توحید نیز باید گفت که ما با ارتدوکس‌ها شریک هستیم. شما اقانیم ثلاثه را قبول دارید و به خدای یگانه برجستگی خاصی می‌دهید. در اب، ابن و روح القدس اینگونه است که ابن و روح‌القدس مکانتی دارند اما اب خدای یکتاست و مکانتی ندارد. خدای یکتا همه‌کاره جهان است و چون خدا همه کاره جهان است به هرکسی هر چه بخواهد می‌تواند بدهد. همچنین به ابن و روح‌القدس هم هر چه بخواهد می‌‌تواند بدهد. اگر مشکل یکتا بودن خدا را حل کنیم می‌توانیم بگوییم که طبق آیه شریفه« إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» دین ما و شما یکی است . اسلام یعنی تسلیم خدا بودن. حضرت ابراهیم اب الانبیا فرمودند: «حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»، با این تعبیر همه ادیان الهی اسلام هستند. آن چیزی که تفاوت دارد شریعت است. قوانین متفاوت است. قرآن نیز می‌گوید شرایع مختلفند اما دین مشترک است. ایمان به انجیل جزو ایمان ماست. آیه چهارم سوره بقره می‌گوید: «يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ». ایمان بما انزل الله ایمان ماست.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: مسیحیان در قرآن تمجید شده‌اند. مخصوصاً کشیشان و رهبان‌ها. به این دلیل که آنها تکبر و حالت استکباری ندارند. به این دلایل همه چیز برای همکاری آماده است و اگر کوتاهی صورت بگیرد از طرف ماست. امتیاز اصلی ارتدوکس‌ها این است که به دین‌شان باور دارند و لائیک و سکولار نیستند و این امتیاز برجسته‌ای است. آنچه در آمریکا و اروپا به اسم مسیحیت وجود دارد مسیحیت سکولار است. آخرین دیدار بنده با رهبر ارتدوکس‌های یونان بوده است. ان شاءالله امیدواریم که بتوانیم با همکاری یکدیگر تلاش‌های بهتری انجام بدهیم.
در ادامه این دیدار گریگوری ماتروساف، کشیش شیعه پژوه، ارتباط با رهبران ادیان جهان و به‌خصوص ارتباط با رهبران دین اسلام و ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: برای کلیسای ارتدوکس روسیه، ارتباط داشتن با رهبران دینی ایران اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: به دستور رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه کمیسیون ویژه‌ای ایجاد شده است تا ارتباطات موثری بین ایران و روسیه شکل بگیرد. تاکنون در حدود ۱۵ جلسه به جهت پیش‌برد این ارتباطات تشکیل داده‌ایم. آخرین جلسه ما در ماه فوریه امسال بود و جلسه بعدی در سال آینده میلادی در تهران برگزار خواهد شد.
مسئول ارتباطات کلیسای ارتدوکس روسیه در پایان گفت: خدا را شکر که این میدان همکاری ایجاد شده و در حدود بیست سال است که کار می‌کند. اما ما احساس می‌کنیم که این همکاری‌ها کافی نیست و می‌تواند بیشتر باشد. هدف من از سفر به ایران و به خصوص دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد ارتباطات بیشتر بین‌الادیانی است. همانطور که شما گفتید ما هم همچون شما به خدای یگانه اعتقاد داریم و تنها اختلافات ما در شریعت است اما این اختلاف نباید مانع دوستی ما باشد.

photo8091824293
photo8091824293
350a1291
350a1280
350a1288
photo8091822999
photo8091823928

مطالب مشابه