به همت معاونت فرهنگی اجتماعی بررسی شد؛

سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن با نگاهی به تفسیر آیات ۴ تا ۷ سوره اسراء

تاریخ انتشار:

نشست علمی «سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن با نگاهی به تفسیر آیات چهارم تا هفتم سوره مبارکه اسراء» با حضور و سخنرانی آیت الله یوسفی غروی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و با مشارکت دانشکده علوم و معارف قرآن نشست علمی «سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن با نگاهی به تفسیر آیات چهارم تا هفتم سوره مبارکه اسراء» با حضور و سخنرانی آیت الله یوسفی غروی برگزار شد.

آیت الله یوسفی غروی ضمن قرائت آیات شریفه بیان داشت: کتاب تفسیر کاشف اثر محمدجواد مَغنیه در پی بهره جویی از پیام های قرآن برای حلّ مشکلات اجتماعی و سیاسی مسلمانان به ویژه نسل جوان است. وی قرآن را کتاب دین، هدایت، اصلاح و قانون می داند و معتقد است نخستین هدف قرآن در صلح و امنیت زیستن بشر است تا در پرتو آن راه کرامت و سعادت را بپیماید.

وی با اشاره به سرگذشت قوم بنی اسرائیل گفت: در معنا و تفسیر این آیه شریفه آمده است که ما به بنی‌اسرائیل در کتاب [تورات] اعلام کردیم که دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری‌جویى بزرگى خواهید نمود. هنگامى که نخستین وعده فرا رسد مردانى پیکارجو را بر شما می‌فرستیم [تا شما را سخت در هم کوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان] خانه‌ها را جستجو می‌کنند، و این وعده‌اى است قطعى. این آیات، به ذکر گوشه‌اى از تاریخ پر ماجراى بنی‌اسرائیل پرداخته و سخن از دو انحراف اجتماعى بنی‌اسرائیل دارد که منجر به فساد و برتری‌جویى آنها ‏گردید و به دنبال هر یک از این دو، خداوند مردانى پیکارجو را بر آنها مسلّط ساخت تا آنها را مجازات کنند و به کیفر اعمالشان برسانند.

آیت الله غروی ادامه داد: واژه «قَضَینا» در ابتدای آیه ۴ از مادّه «قضاء»، در اصل به معناى پایان دادن به چیزى با عمل و یا سخن است. از آن‌جا که پایان دادن، معناى وسیعى دارد، این کلمه در مفاهیم مختلفى به کار رفته است که یکی از آنها، به معناى «اِخبار و اعلام» است که همین معنا مورد نظر این آیه، از واژه «قضینا» است.

فیلم سخنرانی آیت الله یوسفی غروی

350a0021
350a0021
350a0030-2
350a0036
350a0146
350a0150-2
350a0160
350a0164
350a0182
350a0190

مطالب مشابه