در اجلاس کشورهای پیشرو هوش مصنوعی مطرح شد

نخست وزیر انگلیس: هوش مصنوعی می‌تواند خطراتی در ابعاد جنگ هسته‌ای ایجاد کند

تاریخ انتشار:

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس که کشورش میزبان نشست سران کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی بود درباره خطرات استفاده از این فناوری که به زعم وی می تواند ابعادی در حد یک جنگ هسته ای داشته باشد هشدار داد.

در اولین نشست سران کشورهای جهان با محوریت هوش مصنوعی در انگلیس ، کشورها به دنبال راه هایی برای بهبود همکاری بودند.

رابرت هابک، معان صدر اعظم آلمان قبل از این نشست در میلتون کینز انگلستان گفت که این فناوری می تواند خیلی چیزها را آسان تر و کارآمدتر کند از حفاظت از آب و هوا گرفته تا داده های آب و هوا و سیستم های هشدار اولیه، از تشخیص بیماری تا سیستم های درمانی اما استفاده نادرست نیز امکان پذیر است.

کنفرانس امنیت هوش مصنوعی (AI) که با حضور نمایندگان تقریبا 30 کشور از جمله چین و همچنین شرکت های بزرگ فناوری برگزار شد، به عنوان گامی اولیه به سوی توافق بین المللی در مورد تنظیم این بخش به سرعت در حال توسعه تلقی می شود. همچنین تلاش هایی برای تعیین استانداردها در کشورهای G7 و همچنین در ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد.

سران کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین تاکید کردند که کشورهای کوچک نیز باید به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. بر این اساس رقابت واقعی باید ظاهر شود تا بازار تحت تسلط «بازیگران» بزرگ، یعنی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، به‌ویژه از ایالات متحده نباشد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم قبل از عزیمت به انگلستان گفت که اتحادیه اروپا می خواهد استفاده از هوش مصنوعی را از طریق یک مقررات تنظیم کند. به گفته وی اما این دراینجا مسئله محدود کردن خود فناوری نیست. وی تاکید کرد: علاوه بر این، شرایط رقابتی برابر باید در سطح بین المللی ایجاد شود.

ریاست شورای جدید بر عهده یوشوا بنجیو، دانشمند کامپیوتر کانادایی، که یکی از پیشگامان هوش مصنوعی است، خواهد بود. قرار است طی سال آینده جلسات بعدی در زمینه توسعه هوش مصنوعی در کره جنوبی و فرانسه برگزار شود.

سوناک توضیح داد: انگلیس و ایالات متحده آمریکا هر کدام خواستار ایجاد موسسات “ایمنی هوش مصنوعی” خود برای این منظور بودند.

شرکت کنندگان در این اجلاس موافقت کردند که یک “شبکه بین المللی جامع تحقیقات علمی” به ویژه در حوزه هوش مصنوعی عمومی ایجاد کنند .

ریشی سوناک، که میزبان این نشست بود ابراز نگرانی کرد که بشریت ممکن است در مقطعی به طور کامل کنترل هوش مصنوعی را از دست بدهد. وی توضیح داد که به همین دلیل وی اولین کنفرانس جهانی هوش مصنوعی را برگزار کرد. اگرچه تنها تعداد کمی از سران شخصاً این دعوت را پذیرفتند، اما اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم به این نشست سفر کردند.

با این حال، این هفته مشخص شد که دستیابی به توافق در مورد چگونگی ادامه کار برای دست اندرکاران آسان نخواهد بود. در حالی که امضاکنندگان اعلامیه موافق هستند که ممکن است خطرات عظیمی توسط هوش مصنوعی وجود داشته باشد، تفاوت های ایدئولوژیکی یافتن راه حل های مشترک را دشوار می کند.

در واقع منتقدان در لندن، سوناک را متهم کرده‌اند که می‌خواهد با اجلاس «خود» سروصدای زیادی به پا کند، بدون اینکه بتواند واقعاً راهی به جلو در مورد کنترل هوش مصنوعی نشان دهد. حتی امید نخست وزیر به تبدیل انگلیس به مرکز جهانی استفاده از هوش مصنوعی در آینده از طریق یک موسسه “پیشرو در جهان” برای امنیت فناوری، پس از اینکه جو بایدن به تازگی تاسیس چنین موسسه ای در واشنگتن را اعلام کرد، توهمی پیش نبوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مشابه